به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۶، ۱۳۹۰

آمریکا "قساوت دوباره" در لیبی را محکوم کرد


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که مزدوران به غیرنظامیان در شهر مصراته در غرب لیبی حمله کرده‌اند.
او گفت که آنها با گلوله‌های خمپاره به مناطق مسکونی حمله کرده‌اند و تک‌تیراندازها غیرنظامیانی را که زخمی شده بودند، هدف قرار داده‌اند.
در اطلاعیه‌ای که وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده، آمده است که آمریکا گزارش‌های ناراحت‌کننده‌ای درباره "قساوت‌های دوباره" نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی در شهر مصراته دریافت کرده است.
در این اطلاعیه همچنین آمده است که بر اساس گزارش‌ها، رژیم لیبی ذخایر مواد غذایی در مصراته را تخریب و جریان آب و برق به این شهر را قطع کرده است تا با تحت فشار قرار دادن غیرنظامیان، آنها را وادار به تسلیم کند.

شهر مصراته تحت کنترل نیروهای مخالف سرهنگ قذافی است.

خانم کلینتون همچنین گفته است که تحت فرماندهی و کنترل ناتو،
نیروهای نظامی ائتلاف برای محافظت از غیرنظامیان و بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد و به منظور توقف تمام حمله‌ها به غیرنظامیان اقدام می‌کنند.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در چارچوب این قطعنامه، در لیبی منطقه پرواز ممنوع تعیین کرده و خواهان توقف تمام حمله‌ها به غیرنظامیان شده‌اند.
همزمان با محکوم شدن حمله‌های اخیر به شهر مصراته، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که هواپیماهای جنگی این کشور همچنان به مشارکت در حمله‌های هوایی نیروهای ائتلاف در لیبی ادامه می‌دهند.
این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا دو هفته پیش اعلام کرده بود که نظامیان آمریکا، تحت فرماندهی ناتو در لیبی، نقشی حمایتی و نه مستقیم خواهند داشت.
بر اساس اعلام مقامات رسمی، از حدود ده روز پیش که ناتو فرماندهی نیروهای ائتلاف در لیبی را به عهده گرفت، جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا سه بار به استحکامات هوایی نیروهای دولتی لیبی حمله کرده‌اند، هرچند آمریکا می‌گوید که این برخوردها، "صرفا دفاعی" و برای دفاع از دیگر هواپیماهای ناتو بوده است که از منطقه پرواز ممنوع در لیبی محافظت می‌کنند.
استیو کینگ‌استون، خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن، معتقد است که برخی مقامات دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که در صورتی که مأموریت نیروهای خارجی در لیبی موفقیت‌آمیز باشد، آمریکا باید نقش نظامیش را در این کشور افزایش دهد.

در عین حال، "گروه تماس" لیبی که به تازگی شکل گرفته است و روز چهارشنبه در شهر دوحه نشست داشت، در بیانیه پایانی این نشست، خواستار کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت شد.

اعضای این گروه گفته‌اند که ادامه حضور آقای قذافی، احتمال یافتن هرگونه راه‌حلی برای بحران در این کشور را تهدید می‌کند و مردم لیبی باید اجازه یابند تا سرنوشت خود را رقم بزنند.
گروه تماس روز ۲۹ مارس وت پس از نشستی در سطح وزیران در لندن تشکیل شد. این گروه شامل قدرت‌های اروپایی، آمریکا و متحدان آنها در خاورمیانه و چند سازمان بین‌المللی است.
گروه تماس لیبی همچنین موافقت کرده است که به "حمایت مادی" از مخالفان دولت لیبی ادامه دهد و ارسال کمک پولی به آنها را هم در نظر بگیرد.
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در سخنان خود در نشست این گروه، خواهان حضور کشورهای بیشتر در ائتلاف برای انجام حمله‌های هوایی در لیبی شد.
آقای هیگ گفت که اگرچه درگیری مخالفان با معمر قذافی از نظر نظامی به بن‌بست رسیده است، اما هنوز می‌توان با استفاده از دیپلماسی و تحریم، فشار بر رهبر لیبی را بیشتر کرد.

بریتانیا و فرانسه روز سه‌شنبه هم خواهان تشدید عملیات هوایی ناتو در لیبی شده بودند.
ایتالیا هم اعلام کرده است که جامعه جهانی باید گزینه کمک نظامی به مخالفان معمر قذافی را در نظر بگیرد.