به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۰، ۱۳۹۰

کاخ سفید خواستار کناره گیری قذافی از قدرت شد

روز چهارشنبه ششم آوریل، خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که کاخ سفید نامه ای از سوی سرهنگ قذافی دریافت کرده است، که سخنگوی کاخ سفید همان زمان در مورد محتوای نامه توضیح نداد، اما آسوشیتد پرس آن را
 به طور کامل منتشر کرده بود، که قذافی باراک اوباما را "فرزند ما" خطاب کرده و از وی خواسته است تا به عنوان "رئیس جمهور قوی‌ترین قدرت امروزی جهان" و به خاطر "همکاری اقتصادی و امنیتی"، به جنگ "ناعادلانه" ناتو علیه مردم "کشور در حال توسعه" لیبی پایان دهد. قذافی در این نامه که با اشتباهات املایی و نوشتاری همراه بود، همچنین گفت که ایمان دارد اوباما "شجاعت لغو این اقدام نادرست و اشتباه را دارد" و افزوده است: "همانطور که شما هم می‌دانید، دموکراسی خوب و ساخت جامعه مدنی از طریق موشک‌ها و هواپیما و حمایت از اعضای مسلح القائده در بنغازی به دست نمی‌آید."

تلویزیون دولتی لیبی نیز خاطرنشان کرده بود که سرهنگ قذافی بعد از "عقب نشینی آمریکا از جنگ صلیبی، استعماری و ائتلاف خصومت آمیز علیه لیبی" نامه ای به باراک اوباما نوشته بود تا وی از ناتو بخواهد تا در امور داخلی این کشور مداخله نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون روز چهارشنبه با بیان این‌که "قذافی می‌داند چکار باید بکند"، اظهار داشت که حکومت لیبی باید ضمن اعلام آتش بس، نیروهای خود را "از شهرهایی که با زور تسخیر کرده‌اند" خارج کند و معمر قذافی نیز باید از قدرت کناره گیری کرده و کشور لیبی را ترک کند.

کلینتون همچنین تاکید کرد "انتظار اسرارآمیزی از سرهنگ قذافی در این شرایط نیست."
همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که سخنگوی کاخ سفید به نامه رهبر لیبی پاسخ داده و گفته است او به جای شعار بهتر است عمل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر قذافی در حالی خواستار پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی شده است که هفته گذشته مخالفان وی پیشنهاد کردند تا درباره برقراری آتش‌بس با حکومت به پای میز مذاکره بنشینند، اما دولت لیبی این پیشنهاد را رد کرد و آن را "جنون آمیز" خواند.

لازم به یادآوری است روز چهارشنبه همزمان با انتقاد شدید نیروهای مخالف معمر قذافی، از کندی و کم‌کاری نیروهای ناتو و بی توجهی جامعه جهانی به تداوم سرکوب مردم لیبی توسط نیروهای معمر قذافی"، وزیر امور خارجۀ فرانسه، وضعیت نظامی در لیبی را "آشفته و نا روشن" توصیف نموده و برای نخستین بار اعتراف کرد که احتمال فرورفتن جامعۀ بین المللی در "گرداب لیبی"، احتمال و خطری است که وجود دارد.

در تحولی جداگانه اینکه، یک نماینده سابق کنگره آمریکا هم اکنون برای انجام گفتگوهایی با سرهنگ قذافی در طرابلس به سر می برد. کرت ولدون گفته است که هدف او قانع کردن معمر قذافی به "کناره گیری از قدرت" است و همزمان سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد که از این سفر آگاه بوده، اما ولدون بعنوان یک شهروند معمولی به طرابلس رفته است.

در آخرین گزارش مربوط به لیبی، درگیری های شدید در اطراف شهر مصراته کماکان جریان دارد و نیروهای مخالف حکومت لیبی، همچنان زیر آتشبار قوای حکومتی هستند.