به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۰، ۱۳۹۰

عاطفه يحيي آغا ‌به عنوان رئيس جمهوري كوزوو سوگند خورد

پس از هفته‌ها بحران سياسي‌، فرمانده زن 36 ساله پليس به عنوان اولين رئيس جمهوري زن در كوزوو سوگند ياد كرد.
خبرگزاري فرانسه:‌ عاطفه يحيي آغا، ‌رئيس جمهوري جديد كوزوو پس از اداي سوگند گفت:‌ من تا ديروز هرگز به اين فكر نمي كردم كه در يك سمت عالي مشغول به كار شوم‌، با اين حال آماده‌ام تا به كشورم خدمت كنم.
يحيي آغا كه به دليل فعاليت خود در نيروهاي پليس تاكنون درهيچ حزب سياسي عضويت نداشته است و به لحاظ سياسي فردي ناشناخته است، متعهد شد در خصوص درخواست كوزوو براي عضويت در اتحاديه اروپا حداكثر تلاش خود را به كار گيرد.
وي در نخستين سخنراني خود خطاب به پارلمان كوزوو كه بلافاصله پس از انتخابات
 انجام شد، خاطرنشان كرد:‌ عضويت در اتحاديه اروپا و داشتن رابطه‌ي دوستانه با آمريكا براي اين كشور موضوعي ايده آل است و باور و اعتقاد من بر اين است كه روياهاي ما به حقيقت گره خواهد خورد.
انتخاب يحيي آغا به عنوان رئيس جمهوري به دوره‌اي از نابساماني سياسي پايان داد.
اين نابساماني ها از زماني آغاز شد كه دادگاه عالي كوزوو اعلام كرد:‌ انتخابات رياست جمهوري پيشين كه به پيروزي بجت پاسولي منجر شد،‌ غير قانوني بوده است.
اين بحران تهديد عدم از سرگيري مذاكرات ميان بلگراد و پريشتينا براي پيوستن كوزوو به اتحاديه اروپا را به دنبال داشت. كوزوو به طور يكجانبه در ماه فوريه‌ي سال 2008 مدعي استقلال و جدايي از صربستان شد.
يحيي آغا تصريح كرد كه‌ وي سعي خواهد داشت متضمن آينده‌اي بهتر براي كوزوو باشد.
وي گفت:‌ دو كشور همسايه ما مجبور شده‌اند گذشته را با ما سهيم شويم و اين اجبار براي سهيم شدن در آينده نيز برقرار خواهد بود. از آنجا كه نمي توانيم گذشته را تغيير دهيم با توجه به اشتباه‌هاي گذشته آينده‌اي بهتر خواهيم ساخت.
وي متعهد شد مذاكرات را ادامه دهد تا به نتيجه مطبوع دست يابد.
یحيي آغا افزود: زماني كه آنها به موضوع فيصله دهند،‌ آرامش و ثبات به منطقه باز خواهد گشت.
يحيي آغا با كسب 80 راي از ميان 100 قانون گذار حاضر در پارلمان توانست در انتخابات پيروز شود. پارلمان كوزوو متشكل از 120 نماينده است.