به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۰

'مجاهدین خلق به طور مشروط اردوگاه اشرف را ترک می‌کنند'
"ساکنان اشرف پناهجو هستند و باید از حفاظت بنیادین امنیت و سلامتی‌شان برخوردار باشند." 
مقامات ارشد سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده‌اند که در صورت ارائه تضمین‌های لازم از سوی سازمان ملل متحد و دولت آمریکا، اعضای این سازمان آماده ترک اردوگاه اشرف هستند.
بی بی سی: مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق امروز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) با صدور اطلاعیه‌ای، از "آمادگی اصولی" ساکنان اشرف برای انتقال به "کمپ آزادی" خبر داد.
او همچنین خواهان فراهم شدن "تضمین‌های حداقل برای تامین امنیت و سلامت ساکنان اشرف" شد.
پس از آن که دولت عراق اعلام کرد که تا روز ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی اردوگاه اشرف را تعطیل خواهد کرد، سازمان ملل متحد پیشنهاد داد که ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاهی دیگر در داخل خاک عراق منتقل شوند.
بیش از سه هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف در ۶۵ کیلومتری بغداد، پایتخت عراق، به سر می‌برند.
این پایگاه در زمان جنگ عراق با ایران، از سوی صدام حسین، رییس جمهور پیشین عراق، در اختیار سازمان مجاهدین خلق قرار گرفته بود.
اما پس از سقوط صدام حسین، دولت عراق اعلام کرد که خاک این کشور نباید پایگاه گروه‌هایی باشد که علیه همسایگانش اقدام می‌کنند.

پیشنهاد سازمان ملل
مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل متحد در امور عراق، روز ششم دسامبر امسال، از دولت عراق خواست تا در مهلتی که برای بستن اردوگاه اشرف در نظر گرفته است، تجدیدنظر کند.
خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که پیشنهاد شده است ساکنان اردوگاه اشرف به محل یک پایگاه سابق نظامیان آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد نقل مکان کنند.
در این اردوگاه جدید، نمایندگان سازمان ملل متحد خواهند توانست با هر یک از ساکنان این اردوگاه دیدار و گفت‌وگو کنند تا در نهایت وضعیت اقامتی آنها مشخص شود.

'حداقل تضمین‌ها'
در اطلاعیه امروز خانم رجوی آمده است که ساکنان اشرف "به طور رسمی تحت قانون بین‌الملل، پناهجو هستند و باید از حفاظت بنیادین امنیت و سلامتی‌شان برخوردار باشند."
نظارت شبانه‌روزی سازمان ملل متحد و آمریکا در کمپ آزادی (اردوگاه جدید) به عنوان یک کمپ پناهندگی با پرچم سازمان ملل متحد، تضمین سلامت تمام ساکنان اردوگاه اشرف، لغو محاصره و هرگونه اذیت و آزار ساکنان اردوگاه و دسترسی آزادانه آنها به خدمات پزشکی، داشتن حق دیدار خانواده‌ها و وکلای آنها در داخل اردوگاه و حضور نیافتن نیروهای عراقی در داخل اردوگاه، از شرایطی است که در اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق برای پذیرش پیشنهاد سازمان ملل متحد و انتقال ساکنان اردوگاه اشرف به اردوگاهی جدید مطرح شده است.