به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۲۴، ۱۳۹۰

"نلسون ماندلا ی آسیا" در آستانه ی پیروزی
دولت برمه شرط‌هاي مخالفان را پذيرفت
ثبت نام سوچي در انتخابات رقابتي
خانم سوچی در ۲۱ سال گذشته، بیش از ۱۵ سال در بازداشت خانگی به سر برده است  
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دولت تحت حمايت نظاميان در برمه اعلام كرده كه به حزب آنگ سان سوچي اجازه ثبت‌نام در انتخابات ميان دوره‌اي مي‌دهد.
پس از صدور مجوز شركت در انتخابات ميان‌دوره‌اي، حزب اتحاد ملي براي دموكراسي اعلام كرد كه در انتخابات ميان‌دوره‌اي، ۴۸ كانديدا معرفي خواهد كرد. يك سخنگوي حزب اتحاديه ملي دموكراسي گفته كه سوچي احتمالا به شهر نايپيداو پايتخت ميانمار مي‌رود تا فرآيند ثبت حزب خود را به اتمام برساند.
سوچي كه بخش اعظم ۲۰ سال گذشته را در حصر خانگي گذرانده است، مدت كوتاهي پس از روي كار آمدن دولت تازه آزاد شد.
دولت جديد غيرنظامي برمه از زمان روي كار آمدن تلاش كرده تا اصلاحاتي در اين كشور به اجرا دربياورد. تاكنون چند صد زنداني سياسي آزاد شده‌اند و دولت گفته تعداد بيشتري از زندانيان را آزاد خواهد كرد.
دولت برمه همچنين اخيرا در راستاي اصلاحات در اين كشور، دسترسي به سايت‌هاي مسدود اينترنتي در اين كشور را امكان‌پذير كرده و اجازه داده است اخبار و گزارش‌هاي مربوط به آنگ سان سوچي، رهبر مخالفان منتشر شود.
دولت ميانمار همچنين در اقدامي كم‌سابقه، در مقام مذاكره با شبه‌نظاميان محلي در اين كشور كه در چندين دهه جنگ داخلي اين كشور شركت داشتند، برآمده است.
روز دوشنبه دفتر تين سين، رييس‌جمهوري ميانمار اعلام كرد كه او به ارتش دستور داده حملات عليه شورشيان «كاچين» در شمال اين كشور را متوقف كند.
حزب اتحاد ملي براي دموكراسي در سال ۱۹۹۰ پيروزي گسترده‌اي به دست آورد اما حاكمان نظامي برمه از به رسميت شناختن نتايج خودداري كردند و هرگز به اين حزب اجازه رسيدن به قدرت داده نشد.
پس از آنكه اين حزب انتخابات نوامبر سال پيش را تحريم كرد، دولت برمه آن را غيرقانوني اعلام كرد. نحوه برگزاري انتخابات سال پيش برمه به طور گسترده هدف انتقاد قرار گرفت و جامعه بين‌المللي آن را ناعادلانه و غيردموكراتيك خواند.
اين حزب سال گذشته به دنبال اعلام تصميم خود براي تحريم انتخابات به دليل ناعادلانه بودن قوانين توسط شوراي نظاميان حاكم بر اين كشور منحل و پروانه حقوقي فعاليت آن لغو شد.
هيلاري كلينتون، وزير خارجه ايالات متحده كه اخيرا به برمه سفر كرده از اصلاحات در برمه استقبال كرده است. او در سفر اخير خود به برمه به‌عنوان نخستين وزير خارجه ايالات متحده كه در نيم قرن اخير به برمه سفر كرده، با مقام‌هاي دولتي و آنگ سان سوچي ديدار كرد.
پيش از كلينتون، اندرو ميچل، وزير توسعه بين‌المللي بريتانيا هم به برمه سفر كرده بود و با سوچي و مقامات بلندپايه دولتي اين كشور ديدار كرد. ميچل در اين سفر خواهان آزادي تمامي زندانيان سياسي برمه شده بود.
ايالات متحده تحريم‌هاي شديدي عليه رهبران ارشد برمه اعمال كرده است.
اين كشور از ۱۹۶۲ تا سال گذشته تحت يك حكومت خشن نظامي بوده اما امسال يك رشته اصلاحات منجر به گمانه‌زني درباره احتمال پايان چند دهه انزوا شده است.