به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۳، ۱۳۹۰

رویارویی رهبری با رئیس جمهوری در انتخابات آینده
در تازه ترین و صریح ترین اقدام، شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت در ایران، انتخابات مجلس آینده را "غیر قانونی و ناعادلانه" اعلام کرده و شرکت در این "نمایش انتخاباتی را مغایر با مصالح ملت و کشور" ‌دانسته است.

در بیانیه مذکور، به "شخصیت های سیاسی و اجتماعی" توصیه شده که نامزد نمایندگی نشوند و همزمان "فعالان سبز به آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه در باره ماهیت این نمایش انتخاباتی در هر جمع و نهاد و محفل و منطقه و محله‌ای" فرا‌خوانده شده اند
رویارویی خامنه ای با احمدی نژاد

منتقدان دولت در جناح اصولگرا می گویند که نزدیکان آقای احمدی نژاد قصد تسخیر سهم قابل توجهی از کرسی های مجلس آینده را دارند تا با استفاده از آن زمینه حفظ جایگاه ریاست جمهوری در دور بعدی را برای خود فراهم کنند.

رویارویی این منتقدان با آقای احمدی نژاد از اوایل امسال و پس از تلاش ناکام رئیس جمهور برای کنار گذاشتن آقای مصلحی از وزارت اطلاعات به اوج رسید.
به عقیده آنها نزدیکان رئیس جمهور ایران قصد داشتند با در اختیار گرفتن وزارت اطلاعات، زمینه "فتح مجلس" را برای خود فراهم کنند.

گروهی از ناظران، مخالفت شدید آقای خامنه ای با برکناری آقای مصلحی و دستور او بر ابقای وزیر اطلاعات را نشانه نگرانی از این تغییر در عالی ترین سطح حکومت ایران قلمداد کردند.

آقای مصلحی خود توضیح داده است، "جریانات و ائتلاف های متعددی برای ورود به انتخابات تشکیل شده اند و از جمله نکات بارز و قابل توجه این است که جریانات فتنه (معترضان انتخاباتی)، انحرافیون (نزدیکان آقای احمدی نژاد) و اصلاح طلبان آمریکایی که با رهبری و نظام غیر همسو هستند، با وجود آنکه خاستگاه های غیر مشترک دارند، اهداف مشترکی را برای مقابله با نظام و رهبری دنبال می کنند".

به این ترتیب به نظر می رسد که نزدیکان آیت الله خامنه ای، از جمله آقای مصلحی، حلقه نزدیکان آقای احمدی نژاد را چالشی برای انتخابات مجلس آینده می دانند و چه بسا عقیده دارند که این حلقه برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری هم نقشه هایی دارد که باید خنثی شود.