به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۱، ۱۳۹۰

جوایز صلح نوبل اهدا شد
توكل كرمان: زنان رهبران جهان هستند
نسرين رضايي:
«زنان اكنون رهبران هستند، نه فقط رهبران كشورهايشان يا رهبران مبارزه‌هايشان، بلكه آنها رهبران جهان هستند.»
اين جمله‌اي بود كه توكل كرمان، يكي از سه زن برنده جايزه صلح نوبل امسال و نخستين كسي كه شعله‌هاي انقلاب يمن را روشن كرد، اندكي پيش از دريافت جايزه بر زبان آورد.
دو زن ديگر آلن جانسون سرليف و ليما گبووي هردو از كشور آفريقايي ليبريا هستند. به گزارش آسوشيتدپرس، اين سه زن به‌طور همزمان صلح نوبل را از آن خود كردند. سرليف، رييس‌جمهور ليبريا، ليما گبووه، فعال جنبش صلح‌طلب زنان ليبريا و كرمان، روز گذشته در نروژ مشتركا روي كرسي صلح نوبل نشستند. كميته جايزه صلح نوبل اين سه زن را به دليل حمايت از حقوق زنان در مناطقي كه سركوب در آنها رايج است و كمك به مشاركت زنان در برقراري صلح، مستحق دريافت اين جايزه شناخت.
سه برنده صلح نوبل روز جمعه در كنفرانس خبري مشتركي اعلام كردند:
اين احساس را داريم كه دريافت اين جايزه قدرت آنها را براي مبارزه در راستاي حقوق زنان، دموكراسي و صلح افزايش داده است.
كرمان در مصاحبه‌اي در آستانه دريافت جايزه خود گفت:
من نگران آينده نيستم. اگر نگران بوديم اين انقلاب را انجام نمي‌داديم. ما نبايد هيچ‌كسي را به حاشيه برانيم. شركت در زندگي سياسي تنها راهي است كه افراط‌گري را دفع مي‌كند، بنابراين من نگران نيستم.كرمان گفت كه رهبران خودكامه‌اي كه در كشورهايي مثل تونس و از جمله كشور يمن سرنگون شدند، فضايي را به‌وجود آورده بودند كه در آن افراط‌گري مي‌توانست رشد پيدا كند. او افزود: بسيار مطمئن هستم كه اين انقلاب‌هاي صلح‌آميز و دولت‌هاي جديد در كشورهاي عربي و باقي مناطق جهان تروريسم را طرد خواهند كرد.
توكل كرمان نخستين زن عربي است كه جايزه صلح نوبل را از آن خود كرده است. او گفت كه نگران نيست احزاب محافظه‌كار حقوق زنان را تضعيف كنند و انتظار دارد زنان يمني مناصب سياسي بلندپايه از جمله منصب رياست‌جمهوري را در آينده نزديك تصاحب كنند. كرمان در عين حال اظهار اميدواري كرد كه انقلاب عليه علي‌عبدالله صالح، رييس‌جمهور سابق يمن آوازه اين كشور را به عنوان بستري براي تروريست‌ها تغيير داده باشد. شوربورن ياگلاند، رييس كميته جايزه نوبل مي‌گويد: اعطاي اين جايزه به اين سه زن، نشانه حمايت‌ ما از بهار عربي، زنان و احترام به مسلمانان است.
توكل كرمان، نخستين زن عرب برنده اين جايزه اعلام كرده است كه سهم خود را به «جوانان انقلابي يمن و مردم يمن» مي‌دهد؛ مردمي كه براي كسب حداقل‌هاي دموكراسي تلاش كردند. او مي‌گويد كه جايزه صلح نوبل متعلق به تمامي انقلابيون، شهدا و مجروحان انقلاب يمن و انقلاب‌هاي كشورهاي عربي ديگر است. كرمان جايزه غيرمنتظره خود را به فعالان بهار عربي تقديم كرد.
آلن جانسون سرليف اعلام كرده بود كه جايزه متعلق به مردم كشورم است. صلحي كه به ۱۴سال جنگ داخلي در كشور ليبريا پايان داد، دستاورد زنان اين كشور است. يك ماه پيش بود كه سرليف در مصاحبه با يك هفته‌نامه آفريقايي گفت: اجازه نخواهيم داد تا آفريقا به يك كلوپ مردانه بدل شود. كميته صلح نوبل، آلن جانسون سرليف را «نخستين رييس‌جمهور زن آفريقا كه به شكل دموكراتيك انتخاب شده» معرفي و اشاره كرده است كه سرليف از سال ۲۰۰۶ كه به اين مقام رسيده به ايجاد صلح در ليبريا و افزايش توسعه اقتصادي و اجتماعي كمك كرده است. «ليما گبووي» هم فعال حقوق بشر در كشور ليبرياست كه تلاش‌هاي بسياري را براي توقف جنگ داخلي دوم در اين كشور انجام داده است. تاكنون 15زن موفق به دريافت جايزه صلح نوبل شده‌اند. پيش از اين سه‌زن که روز گذشته جایزه نوبل را از آن خود کردند، در دهه نخست سال 2000، شيرين عبادي از ايران و وانگاري ماتاي از كنيا، (در سال‌هاي 2003 و 2004) اين جايزه را از آن خود كردند.
صلح نوبل، يكي از شش‌جايزه نوبل است كه توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدي وقف شده است. آلفرد برنارد نوبل از سال ۱۸۹۴ تا روز فوتش صاحب اسلحه‌سازي بزرگ بوفورس بود و در تغيير آن از يك كارخانه ذوب‌آهن به يك توپخانه‌سازي مدرن و يك كارخانه توليد مواد شيميايي نقش اساسي داشت. نوبل در آخرين وصيت‌نامه خود سرمايه حيرت‌انگيزش را براي تامين هزينه‌هاي جايزه نوبل اختصاص داد. عنصر شيميايي نوبليم به احترام او نام‌گذاري شده‌است. گفته مي‌شود كه انتشار مطلب دروغين درباره فوت نوبل در يك روزنامه فرانسوي در سال ۱۸۸۸ در حالي كه او را به خاطر اختراع ديناميت گناهكار خوانده بود، او را به فكر ايجاد تصوير بهتري از خود نزد آيندگان واداشت. اين نشريه اين‌گونه نوشته بود: «فرشته مرگ مرده‌است، دكتر آلفرد نوبل، فردي كه براي ايجاد راهي براي كشتن افراد بيشتر در زمان كمتر ثروتمند شده بود؛ ديروز فوت كرد.»