به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۰

عراق مهلت خروج مجاهدین خلق ایران را تمدید نمی‌کند

سفیر عراق: مجاهدین خلق به آذربایجان منتقل می شوند 
احترام آزادی: به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، حامد بیاتی سفیر عراق در سازمان ملل نیز به شورای امنیت گفت که کشورش "خواهان مجبور کردن هیچ کس برای بازگشت به ایران نیست." 
 او گفت که عراق این اردوگاه را طبق برنامه خواهد بست و ساکنان اشرف جابجا خواهند شد.

مارتین کوبلر فرستاده سازمان ملل در امور عراق روز سه شنبه در شورای امنیت از دولت عراق خواست در تصمیم خود برای بستن اردوگاه اشرف تجدید نظر کند.
آقای کوبلر نماینده ویژه سازمان ملل به شورای امنیت سازمان ملل گفت که باید از جان ساکنان اردوگاه اشرف محافظت شود و اخراج اجباری آنها "توصیه ای غیرمعقول و غیرقابل قبول" است.
آقای کوبلر بعد از این جلسه به خبرنگاران گفت که مقام های سازمان ملل سرگرم کار بر یک راه حل صلح آمیز برای این مشکل هستند با این حال افزود: "اما نمی توانیم این کار را در فاصله باقی مانده انجام دهیم." او سایر کشورها را ترغیب کرد ساکنان اشرف را بپذیرند تا مجبور نشوند به ایران بازگردند. حدود ۳۲۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق اکنون در پایگاه اشرف مستقرند.
از طرفی دیگر، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از کشورهای ثالث خواسته است که به اعضای سازمان مجاهدین خلق که اینک در اردوگاه اشرف هستند و نمی خواهند به ایران بازگردند، پناه دهند.
اتحادیه اروپا هم خواستار حل رضایت بخش مسالۀ اردوگاه اشرف شده است، ولی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایل چندانی برای پناه دادن به اعضای سازمان مجاهدین خلق از خود نشان نداده اند.

سازمان مجاهدین خلق که نمی خواهد اعضای مستقر در پایگاه اشرف در نقاط متفاوت جهان (از جمله ایران) پخش شوند، دولت عراق را به "خوش خدمتی" به حکومت تهران متهم می کند.
عراق اما، سازمان مجاهدین خلق را به مشارکت با نیروهای صدام حسین در سرکوب قیام مردم عراق متهم می کند.

سفیر عراق در تهران با خرسندی از خروج كامل و رسمی آمریكایی‌ها از عراق یاد می‌كند و نسبت به "برگشت‌ناپذیر" و "غیرقابل تمدید بودن" زمان اخراج مجاهدین از عراق با قاطعیت سخن می‌گوید.
مجید الشیخ كه كشور متبوعش این روز‌ها با دو موضوع مهم خروج نیروهای نظامی آمریكا و اخراج گروه مجاهدین از پادگان اشرف دست و پنجه نرم می‌كند تاكید می‌كند كه "عواقب ترك نكردن خاك عراق از سوی این افراد به عهده خودشان است".
سفیر عراق در ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: دو سال است كه نیروهای عراقی مسایل نظامی، انتظامی و امنیتی را تحت كنترل دارند. بیش از 200 پادگان و پایگاه نیروهای آمریكایی به طرف عراقی تحویل شده‌اند. تمامی زندانی‌هایی كه در دست نیروهای آمریكایی بودند تحویل داده شدند و عراق مرحله جدیدی از استقلال، امنیت و صلح را با جهانیان و همسایگان خود بر اساس منافع مشترك پیش‌رو دارد.
او در ادامه درباره خروج مجاهدین از عراق با نزدیك شدن به پایان 2011 و موعد تعیین شده از سوی دولت و پارلمان عراق گفت: تصمیم برای اخراج مجاهدین از خاك عراق از سوی دولت اتخاذ شده است و این تصمیم برگشت‌ناپذیر و غیرقابل تمدید است.
این دیپلمات عراقی در پاسخ به این پرسش كه گفته می‌شود برخی كشورها از جمله آذربایجان تعداد قابل توجهی از این افراد را پذیرفته‌اند؟ گفت: نه تنها آذربایجان، بلكه برخی كشورهای دیگر در حدود 900 نفر از این افراد را پذیرش كرده‌اند و اقدامات لازم با همكاری صلیب سرخ و مقامات عراقی برای انتقال این افراد در حال انجام است. در هر حال اعضای گروه مجاهدین باید تا قبل از 31 دسامبر 2011 خاك عراق را ترك كنند در غیر این صورت عواقب ترك نكردن خاك عراق به عهده خودشان است.

الشیخ در پاسخ به این پرسش ‌كه تمهیدات دولت عراق در صورت خارج نشدن این افراد تا قبل از موعد تعیین شده چیست؟ گفت: برای چنین وضعیتی تصمیمی گرفته نشده است و نمی‌دانیم اوضاع به چه سمتی می‌رود. در حال حاضر مردم منطقه نسبت به حضور این افراد و اشغال زمین‌های زراعی و كشاورزی‌شان شدیدا معترض‌اند و ممكن است حضور این افراد در این منطقه آرامش را به خطر اندازد.
وی درباره برخی انتقاد‌ها و اعتراض‌ها از سوی اروپایی‌ها به دولت عراق درباره تصمیم‌اش برای اخراج مجاهدین از عراق و درخواست‌ها برای تمدید زمان تعیین شده برای خروج این افراد از عراق، اظهار كرد: ما درباره پذیرش این افراد از سوی كشورهای مختلف هیچ مشكلی نداریم، هر كشوری می‌تواند به این افراد پناهندگی دهند. ما آماده همكاری در این زمینه هستیم.

سفیر عراق در ایران افزود: كشورهای اروپایی اگر نسبت به این مساله اعتراض دارند، می‌توانند هر چه سریع‌تر این افراد را پذیرش كنند. متاسفانه كشورهایی كه از این افراد حمایت می‌كنند برای پذیرش آن‌ها اقدام جدی انجام نمی‌دهند.