به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۲، ۱۳۹۰

عراق مهلت بستن اردوگاه اشرف را تمدید کرد

خشنودی فرانسه از تمدید مهلت بستن اردوگاه اشرف
بی بی سی: نوری المالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که مهلت بستن اردوگاه اشرف، مقر اعضای سازمان مجاهدین خلق، را تمدید کرده است.
پیشتر دولت عراق به این سازمان تا پایان ماه جاری میلادی، مهلت داده بود که اعضای خود را از این اردوگاه به سرزمینی دیگر انتقال دهد.
اما سازمان ملل و آمریکا از عراق خواسته بودند در ضرب الاجل خود تجدید نظر کند.
حالا امروز چهارشنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) آقای مالکی می گوید که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، از او خواسته است که تاریخ بستن این اردوگاه را به تعویق بیاندازد.
بیش از ۳ هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در این پایگاه در حومه بغداد زندگی می کنند. سازمان ملل می گوید که برای بررسی تقاضای پناهندگی این گروه به زمان بیشتری نیاز دارد.
آقای مالکی گفت که مهلت بستن اردوگاه اشرف را شش ماه تمدید کرده است. با این حال، او اعلام کرد که این دوره از ماه نوامبر آغاز شده است. با این حساب، عملا این مهلت تنها چهار ماه تمدید شده است.
نخست وزیر عراق افزود که سازمان ملل بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف را تا آخر دسامبر (۱۰ روز دیگر) به کشورهای دیگر منتقل می کند.
رای تازه دادگاه اتحادیه اروپادر تحولی دیگر، عالی ترین دادگاه اتحادیه اروپا حکم خارج کردن سازمان مجاهدین خلق از فهرست سیاه سازمانهای تروریستی را تایید کرد.
فرانسه علیه حکم دادگاه بدوی اتحادیه اروپا برای حذف نام این سازمان از این فهرست فرجام خواهی کرده بود، ولی دادگاه عالی اتحادیه اروپا این درخواست را رد کرد.
اولین حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا برای خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست سازمانهای تروریستی در سال ۲۰۰۸ صادر شد، حکمی که خشم ایران را برانگیخت.
مبنای آن حکم این بود که اتحادیه اروپا نتوانسته است مدارکی کافی ارائه کند که نشان دهد نام سازمان مجاهدین خلق باید در این فهرست سیاه بماند.
با وجود تلاشهای فراوان، هنوز نام این سازمان در فهرست سیاه سازمانهای تروریستی آمریکا باقی مانده است.
تعیین وضعیت این گروه از آن جهت اهمیت دارد که تلاشها برای اسکان ساکنان اردوگاه اشرف ادامه دارد.
با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اعضای سازمان مجاهدین خلق در این پایگاه می گویند که نگران جان خود هستند.

خشنودی فرانسه از تمدید مهلت بستن اردوگاه اشرف

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه "برنارد والرو" امروز در این باره اعلام کرد که دولت فرانسه از تلاش های انجام پذیرفته بوسیله سازمان ملل متحد و دولت عراق برای یافتن راهی مسالمت آمیز برای خروج از این بحران قدردانی می کند. وی همچنین ازتمامی طرف های ذینفع در این مورد درخواست نمود که تلاش نمایند تا بستن اردوگاه اشرف در بهترین شرایط و تحت آرامش لازم صورت پذیرد.
یاد آور می شویم که اردوگاه اشرف در شمال بغداد تحت کنترل سازمان مجاهدین خلق ایران می باشد.
سازمان مجاهدین خلق از اجزای اصلی به وجود آورنده جنبش ملی مقاومت می باشد.
سازمان مجاهدین خلق ایران در سال 1965 به منظورمبارزه با رژیم پادشاهی در ایران و با هدف سر نگونی آن پایه ریزی گردید. پس از پیروزی انقلاب در سال 1979 تضادها و درگیری های بین این سازمان و نظام اسلامی حاکم برایران آشکار گردید و پس از درگیری های خونینی که منجر به کشته شدن و زندانی شدن بسیاری از اعضای این سازمان گردید، اعضای باقیمانده سازمان مجاهدین خلق ناگزیر به ترک ایران شدند. استقرار مجاهدین در اردوگاه اشرف بین سال های 1980 تا 1988 ، یعنی سالهای جنگ بین ایران و عراق صورت پذیرفته است.