به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۰

روایت تازه از مرگ هاله سحابی 

هاله سحابی از فعالان سیاسی- مدنی منتقد حکومت ایران، خردادماه امسال در پی حمله مأموران امنیتی به مراسم تشییع جنازه پدرش، عزت‌الله سحابی، در لواسان درگذشت. هاله سحابی که خود زندانی بود، اجازه یافته بود به خانه برود تا در آخرین ساعات کنار پدرش باشد.
روز تشییع جنازه‌ عزت‌الله سحابی که با فشارها و سختگیری‌های امنیتی زیادی همراه بود، به گفته شاهدان یک مأمور لباس شخصی ضربه‌ای به خانم سحابی زده بود که باعث بی‌هوشی و مرگ او شد. اما مقام‌های قضایی درگذشت هاله سحابی را به علت بیماری قلبی، گرمای هوا و شوک روحی ناشی از مرگ پدرش توصیف کردند.

به نوشته سایت «میزان»، مقام‌های قضایی به خانواده خانم سحابی گفته‌اند نیروهای انتظامی و امنیتی از دادن فیلم‌هایی که خود از صحنه مرگ هاله سحابی داشتند خودداری کرده و اعلام کرده‌اند قوه قضاییه بر اساس شواهد موجود، حکم مرگ طبیعی را برای خانم سحابی صادر کرده است.
اما اکنون علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، می‌گوید از حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، درباره مرگ هاله سحابی سؤال کرده‌اند و از او خواسته اند تا به کمیسیون مجلس برود و توضیحاتی بدهد.
به گفته آقای مطهری قرار شده وزارت اطلاعات سی دی فیلمی که مأموران امنیتی و انتظامی از رویدادهای روز تشییع جنازه عزت‌الله سحابی گرفته بودند به کمیسیون بدهند تا آنها فیلم را ببینند و اگر قانع نشدند وزیر اطلاعات به صحن علنی مجلس بیاید و توضیح بدهد.
آقای مطهری به نکته دیگری هم اشاره کرده و گفته است وزارت اطلاعات به آنها اطلاع داده که آنها نمی‌خواستند هاله سحابی از دنیا برود و آن چه اتفاق افتاده بی‌توجهی مأموران بوده است.
رضا علیجانی از فعالان ملی- مذهبی که اخیراً به پاریس رفته، درباره سخنان علی مطهری می‌گوید:
«صحبت‌های آقای مطهری که در دانشکده فنی دانشگاه تهران در روز دانشجو مطرح شده یک نقل قول رسمی است از طرف یک نماینده مجلس و یک مقام رسمی یعنی از وزیر اطلاعات که مرگ هاله را به بی‌توجهی مأموران نسبت داده است و معلوم هم نیست این مأموران چه کسانی بوده‌اند و بی‌توجهی یعنی چه. این برخلاف همه تبلیغات رسمی است که از طرف مقامات سیاسی و قضایی مبنی بر طبیعی بودن مرگ هاله سحابی منتشر شده است.»

آقای علیجانی ادامه می‌دهد: «عجیب است دستگاه قضایی کشور در حکمی که صادر کرده است گفته به خاطر این که نیروهای امنیتی و انتظامی فیلم‌های دوربین‌های خود را در اختیار ما نگذاشتند از نظر ما مرگ هاله طبیعی است و اگر خانواده او اعتراضی دارند باید به دادگاه شاهد معرفی کنند.»
وی اضافه می‌کند: «کوچک‌ترین کاری که یک مقام قضایی می‌تواند انجام دهد استعلام از نهادهای مختلف از جمله وزارت اطلاعات است اما شگفت‌انگیز است که این استعلام را انجام نداده‌اند و حکم را به سادگی صادر کرده‌اند. این بیانگر عدم استقلال قوه قضاییه در پرونده‌های سیاسی منجر به قتل مخالفان است که متأسفانه در سال‌های اخیر در صحنه خیابان هم اتفاق می‌افتد.»

علی مطهری از منتقدان سرسخت دولت محمود احمدی نژاد، گفته است اگر مأمور خطایی انجام داده باید برای مردم توضیح داده شده و از مردم عذرخواهی شود. او افزوده است عده‌ای تلاش می‌کنند برای نظام قداست بی‌جا درست کنند اما اعتراف به اشتباهات به حکومت آسیبی نمی‌زند.