به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۲۵، ۱۳۹۰

حضور نظامی آمریکا در عراق پایان یافت
پرچم واحدهای اعزامی ارتش آمریکا با تشریفات نظامی پائین آورده و جمع شد. 
ایالات متحده رسما به حضور نظامی خود در خاک عراق پایان داد
روز پنجشنبه، ۲۴ آذر (۱۵ دسامبر)، در مراسمی در بغداد که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، نیز در آن شرکت داشت، حضور نظامی آمریکا در عراق را پس از حدود نه سال رسما به پایان رسید
آخرین واحدهای عملیاتی ارتش آمریکا تابستان سال جاری خاک عراق را ترک کردند و نظامیان باقی مانده عمدتا مسئول جمع آوری تجهیزات و بستن پایگاه های نظامی آمریکایی بوده اند.

در آغاز این مراسم رسمی پایان حضور نظامی آمریکا در عراق، پرچم واحدهای اعزامی ارتش آمریکا با تشریفات نظامی پائین آورده و جمع شد.
لئون پانه‌تا در سخنانی در این مراسم از نظامیان آمریکایی که از زمان جنگ با عراق در آوریل سال ۲۰۰۳ در این کشور خدمت کرده اند قدردانی به عمل آورد.
وزیر دفاع آمریکا گفت "نمی توان کلماتی را یافت که بتواند بیانگر فداکاری نظامیان آمریکایی در طول این مدت باشد."
آقای پانه‌تا با اشاره به نظامیان آمریکایی که در طول نه سال جنگ در عراق جان خود را از دست داده و یا زخمی شده اند، گفت: "شاید جهانیان به آنچه که ما در این مراسم می گوییم توجه چندانی نکنند و آن را به فراموشی بسپرند، اما هرگز آنچه را که آنان کرده اند فراموش نمی کند."
وزیر دفاع آمریکا گفت که نظامیانی که در طول حدود این نه سال در عراق خدمت کرده اند باید بدانند که فداکاری آنان به مردم عراق کمک کرده است تا بر استبداد غلبه کنند.
لئون پانه‌تا اظهارات رئیس جمهوری آمریکا را خاطر نشان کرد که گفته است ایالات متحده همچنان "حضور دیپلماتیک نیرومندی در عراق" خواهد داشت.

'نگاه به آینده'

جیمز جفری، سفیر آمریکا در بغداد نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود که ضمن یادآوری "فداکاری های آمریکاییان" در طول جنگ عراق گفت که "باید به آینده عراق به عنوان یک کشور مستقل نگاه کرد که برخوردار از حق حاکمیت، امن و متکی به ملت عراق است."
آقای جفری افزود: "همزمان با پیشرفت برنامه های هیات نمایندگی آمریکا در عراق، همه ما باید همواره دین خود نسبت به کسانی را به خاطر داشته باشیم که در طول سال های گذشته، با از خود گذشتگی در این کشور خدمت کرده اند."
اگرچه مراسم روز پنجشنبه به مناسبت پایان ماموریت نظامیان آمریکایی در عراق برگزار شده است، اما خروج تمامی نیروهای آمریکایی از خاک عراق تا چند روز دیگر تکمیل نخواهد شد.
خروج نیروهای آمریکایی از عراق به معنی پایان حضور عملیاتی ارتش آمریکا در عراق است اما همچنان تعدادی نظامی آمریکایی در دو پایگاه در عراق مستقر خواهند بود و عمدتا به ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ادامه خواهند داد.
در سال ۲۰۰۷ و پس از تصمیم جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا به افزایش واحدهای ارتش این کشور در عراق، شمار نظامیان آمریکایی در این کشور به حدود یکصد و هفتاد هزار نفر می رسید که در حدود پانصد پایگاه بودند.
در طول حدود نه سال جنگ در عراق، ارتش آمریکا چهارهزار و پانصد تن از نفرات خود را از دست داد و شمار نظامیان آمریکایی که در این سال ها در عراق زخمی شدند به بیش از سی و دو هزار نفر می رسد.
اکثر تلفاتی که به نیروهای آمریکایی در عراق وارد آمد حاضل عملیات گروه های مسلح شورشی در این کشور بود که پس از سقوط صدام حسین فعالیت خود را آغاز کرده بودند.
با وجود خاتمه ماموریت نظامی آمریکاییان در عراق، دولت های هر دو کشور بر ادامه روابط نزدیک و همکاری دو جانبه تاکید نهاده اند.
سفارت ایالات متحده در عراق، که با حدود پانزده هزار کارمند دیپلماتیک، محافظان و ماموران امنیتی بزرگترین سفارتخانه در جهان محسوب می شود، مسئولیت حفظ و گسترش این روابط را برعهده خواهد داشت.