به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۳، ۱۳۹۰

بعد از بشار اسد رابطۀ ویژۀ سوریه با ایران قطع می شود
برهان غلیون رییس شورای ملی سوریه  
برهان غلیون رییس شورای ملی سوریه مرکب از گسترده ترین طیف ها و گرایش های مخالفان رژیم بشار اسد در مصاحبه با نشریۀ آمریکایی "وال استریت جورنال" گفته است که پس از سقوط بشار اسد، سوریه پیوندهای نظامی اش را با جمهوری اسلامی ایران قطع و از ارسال اسلحه به گروه های شبه نظامی نظیر حزب الله لبنان و حماس نیز جلوگیری خواهد کرد.

برهان غلیون تصریح کرده است که اتخاذ چنین تدبیری بخش از جهت گیری آیندۀ سوریه به سمت قدرت های اصلی جهان عرب در منطقه خواهد بود. رهبر اپوزیسیون سوریه سپس گفته است که "در آینده سوریه هیچ رابطۀ ویژه ای با ایران نخواهد داشت و در هم شکستن رابطۀ استثنایی با ایران به معنای در هم شکستن راهبرد ائتلاف نظامی با این کشور خواهد بود."

برهان غلیون سپس افزوده است که بعد از سقوط رژیم بشار اسد حزب الله لبنان دیگر آنچه امروز هست نخواهد بود. رهبر مخالفان سوریه همانند آمریکا و اتحادیۀ اروپا معتقد است که جمهوری اسلامی ایران به رژیم بشار اسد در سرکوب مردم سوریه یاری می رساند.

برهان غلیون که در عمل به نمایندۀ مخالفان سوریه در تعامل با جامعۀ جهانی و کشورهای عربی منطقه تبدیل شده از جامعۀ جهانی خواسته است که برای جلوگیری از ادامۀ کشتار غیرنظامیان در سوریه حریم هوایی این کشور را به روی هواپیماهای رژیم بشار اسد ممنوع اعلام کند.

او در هفتۀ جاری با فرماندهان ارتش آزاد سوریه در مرز ترکیه ملاقات کرد که مرکب از سربازان و افسران سوری است که به صفوف مردم ناراضی پیوسته اند.

دیروز ویلیام هیگ، وزیر امور خارجۀ انگلستان، در اجلاس وزرای امور خارجۀ اتحادیۀ اروپا گفت که جمهوری اسلامی ایران در سرکوب مخالفان سوری به رژیم بشار اسد یاری می رساند. این اولین بار است که یک رهبر غربی دولت ایران را رسماً به شرکت در سرکوب مردم سوریه متهم می کند.