به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۲۰، ۱۳۹۰

بریتانیا از ایران یک میلیون پوند غرامت می خواهد
دولت بریتانیا از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده برای جبران تخریب اموال سفارت این کشور در تهران، یک میلیون پوند به عنوان غرامت بپردازد. هنوز مقام های ایران واکنشی به این درخواست نشان نداده اند اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اعلام کرده که یکشنبه ، این موضوع را بررسی می کند.
ظاهرا بعد از هزینه های سیاسی حمله دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا، حال، قرار است ایران هزینه های مالی این حمله را هم بپردازد.

دولت بریتانیا می گوید تابلوهای نقاشی نفیس، ‎فرش، مبلمان، جواهرات، اشیای قیمتی، دستگاه های الکترونیک و چند خودروی اداری در حمله دانشجویان بسیجی به سفارت تخریب یا ربوده شده اند. آنها درخواست پرداخت یک میلیون پوند غرامت به دولت ایران داده اند؛ مبلغی معادل دو میلیارد و یکصد میلیون تومان.
در عکس هایی که از اشغال موقت سفارت بریتانیا در تهران به رسانه ها ارسال شد، آسیب به برخی از این اموال به تصویر کشیده شده است. از جمله تابلوی نقاشی که در عکسی از خبرگزاری فارس در ایران، در حیاط سفارتخانه دیده می شود. این تابلوی وارونه، نقاشی کینگ جورج پنجم است که به عنوان اموال هنری دولت بریتانیا ثبت شده است.

راه متضاد دولت و مجلس

بعد از درخواست بریتانیا برای دریافت غرامت از ایران ، کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده به این درخواست دولت بریتانیا رسیدگی کند اما به نظر می رسد راه دولت و مجلس در قبال ماجرای حمله به سفارت بریتانیا ، از هم جدا باشد.

بعد از حمله و اشغال موقت سفارت بریتانیا در تهران، اکثر نمایندگان و علی لاریجانی، رییس مجلس از اقدام معترضان حمایت کردند اما دولت روی خوش به آن نشان نداد و حتی علی اکبر صالحی ، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، در روزهای بعد اقدام دانشجویان را تقبیح کرد.

اقدام معترضان موجب شد تا دولت بریتانیا همه دیپلمات های جمهوری اسلامی را از این کشور اخراج کند و حالا روابط دو کشور در پایین ترین سطح خود قرار دارد. اقدام معترضان آنقدر هزینه سیاسی داشت که برخی چهره های سیاسی و مذهبی نزدیک به حکومت ایران هم آن را مورد انتقاد قراردادند.

برخی نمایندگان مجلس این اقدام دانشجویان را تقبیح کردند و آیت الله مکارم شیرازی به دانشجویان بسیجی ایراد گرفت.

دولت بریتانیا ، براساس کنوانسیون وین خواستار پرداخت غرامت شده است.

ایران از امضا کنندگان قانون کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی است و ماده ۲۷ آن تاکید دارد " دولت میزبان حتی در صورت بروز منازعات مسلحانه، اماکن کنسولی و اموال و بایگانی کنسولی را مورد حمایت و حفاظت قرار خواهد داد".

در سالهای گذشته، در وقایعی چون تجمع معترضان بسیجی در مقابل سفارت آلمان، دانمارک وعربستان خساراتی جزیی به ساختمان ها وارد شده بود که ظاهرا خسارت آن از سوی ایران پرداخت شده است.

هنوز مسوولان دولتی ایران، واکنشی به درخواست غرامت از سوی بریتانیا نشان نداده اند با این حال، محمود احمدی بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است "انگلیس هم باید پاسخ خساراتی را که در طول چندین دهه به ایران وارد کرده است بدهد".

درخواستی که به نظر نمی رسد زمینه ای برای عملی شدن بیابد.