به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۰

تظاهرات معترضان به انتخابات روسیه در مسکو و چند شهر دیگر
پلیس روسیه می گوید در بزرگترین تظاهرات سیاسی که طی بیش از یک دهه اخیر در این کشور برگزار شده، ۲۵ هزار نفر امروز شنبه ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) در مسکو جمع شده اند و تقاضای برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی را دارند. 
این افراد در میان تدابیر شدید امنیتی و در حالی که پرچم و پلاکارد در دست دارند، به سوی میدانی در جنوب کاخ کرملین در حرکتند.
مقام های مسکو مجوز راهپیمایی سی هزار نفر را در میدان انقلاب صادر کرده اند و در دیگر شهرهای روسیه نیز اعتراضات کوچکتری برپا شده است.
دست کم ۵۰ هزار پلیس و نیروی ضد شورش در خیابان های مسکو مستقر شده اند.
در انتخابات هفته گذشته، حزب حاکم روسیه متحد به رهبری ولادیمیر پوتین، نخست وزیر، با اکثریت ناچیزی توانست پیروز شود.
در جریان اعتراضاتی که هفته گذشته در مخالفت با ولادیمیر پوتین صورت گرفت، صدها نفر دستگیر شدند. محل این اعتراض ها عمدتا مسکو و سن پترزبورگ بود.

مخالفان می گویند امیدوارند ۳۰ هزار نفر در تظاهرات امروز مسکو شرکت کنند و دانیل سانفورد، خبرنگار بی بی سی در این شهر می گوید اگر جمعیتی نزدیک به این رقم در مسکو تظاهرات کند، سلطه سیاسی دوازده ساله آقای پوتین به لرزه خواهد افتاد.

نتایج رسمی انتخابات پارلمان (دوما) روسیه حاکی از آن بود که حزب روسیه متحد، حزب حاکم، ۴۹ درصد آرا را به دست آورده و حزب کمونیست با ۱۹ درصد دوم شده است.
حزب حاکم روسیه متحد در این انتخابات حدود دو سوم کرسی های پارلمانی خود را از دست داد اما همچنان اکثر کرسی ها را در اختیار دارد.
یک شورای حقوق بشر که برای مشاوره دادن به دمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، ایجاد شده، گفته است اگر اتهامات مربوط به انجام تقلب گسترده در انتخابات هفته گذشته ثابت شود، باید دوباره انتخابات برگزار کرد.
این شورا اختیار صدور دستور برگزاری مجدد انتخابات را ندارد، اما گفته است که گزارش های مبتنی بر تقلب در انتخابات نگران کننده است و کسانی که مرتکب چنین تقلبی شده اند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

خبرنگار بی بی سی می گوید خیلی ها معتقدند که انتخابات هفته گذشته درست برگزار نشد و آقای پوتین برای پیروزی دست به تقلب زد. این اعتقاد، با تصاویر تهیه شده با تلفن های موبایل و نیز یادداشت هایی که بر روی شبکه های اجتماعی در اینترنت قرار گرفت پررنگ شد.

ولادیمیر پوتین، روز پنجشنبه آمریکا را متهم کرد که عامل بروز نا آرامی ها و اعتراضات پس از انتخابات پارلمانی اخیر در آن کشور بوده است.

آقای پوتین گفت هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با جو سازی به بعضی از فعالان مخالف خط داده است.

نخست وزیر روسیه افزود که هیلاری کلینتون با انتقاد از انتخابات اخیر در روسیه، مخالفانِ کرملین را به اعتراض تشویق کرده است.
بی بی سی