به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۷، ۱۳۹۰

روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم سوریه را وتو کردند
آمریکا، فرانسه و انگلیس بر ادامه حمایت از مردم سوریه تاکید کردند
روسیه و چین روز شنبه 4-2-2012 پیش‌نویس قطعنامه ی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران سوریه را وتو کردند.
در پی پیشنهاد نماینده مراکش به نمایندگی از کشورهای عربی برای صدور قطعنامه ای جهت محکومیت رژیم بشار اسد از سوی شورای امنیت، پیس نویس این قطعنامه به رای گیری گذاشته شد .
همه اعضای شورای امنیت به طرح محکومیت سوریه رای موافق دادند، تنها دو کشور روسیه و چین آن را وتو کردند .
سوزان رایس نماینده، آمریکا در جلسه شورای امنیت موضع چین و روسیه را بسیار مشمئز کننده توصیف کرد و افزود، این دو کشور متاسفانه برای حفظ منافع خود در طول چند ماه گذشته در کار شورای امنیت کارشکنی کردند. ایالات متحده بارها اعلام کرده است شورای امنیت در این زمینه دیر اقدام کرده است.
وی افزود دیروز و شب گذشته رژیم سوریه باحمله وحشیانه به شهر حمص کودکان و زنان را قتل عام کرد، شورای امنیت باید فورا از بی‌رحمی شدید حکومت سوریه و کشتار دسته جمعی جلوگیری کند.
رایس تاکید کرد آمریکا به حمایت خود از مردم شجاع سوریه ادامه خواهد داد .
نماینده آمریکا در شورای امنیت گفت "دیگر مردم سوریه می دانند چه کسانی در شورای امنیت مانع رسیدن آنان به آزادی شدند و ملت های عرب بدانند که چه کسانی دستانشان به خون ملت سوریه آغشته است."
نماینده فرانسه در این باره گفت وتوی قطعنامه توسط روسیه و چین، دیکتاتور را تشویق می کند تا به کشتار سوری ها ادامه دهد . وی افزود، کشورش به حمایت از مردم سوریه ادامه خواهد داد.
همچنین نماینده بریتانیا این اقدام را خفت بار توصیف کرد.
او خاطرنشان کرد با وجود اصلاح قطعنامه به درخواست روسیه و چین متاسفانه این دو کشور رای مخالف دادند.
نماینده پرتغال نیز با اعتراض به اقدام چین و روسیه گفت :" این روز در تاریخ شورای امنیت به عنوان روز اندوهناکی ثبت خواهد شد ."
از سوی دیگر نمایندگان روسیه و چین نیز از مواضع خود به شکل خلاصه دفاع کردند.
نماینده روسیه گفت :" ما با در نظر گرفتن منافع سوریه مخالفت خود را اعلام کردیم و در سوریه نیز مخالفان باید تکلیف خود را با عناصر مسلح روشن کنند."
وی افزود برخی از کشورهای عضو شورای امنیت به دنبال ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه نیستند .
نماینده چین نیز با اشاره به تلاش های اتحادیه عرب و قدردانی از آن گفت: " چین از آغاز رویدادهای سوریه را به دقت دنبال کرده است و ما راه حل مسالمت آمیز داخلی را برای سوریه ترجیح می دهیم . میثاق سازمان ملل با دخالت در امور کشورها مخالف است ."
نماینده سوریه نیز با تشکر از چین و روسیه گفت:"برخی کشورها علیه سوریه توطئه می کنند. ما دوست داشتیم مسئله سوریه در داخل این کشور و در اتحادیه عرب حل و فصل شود اما برخی کشورهای خلیجی از پیشرفت تلاش های اتحادیه عرب جلوگیری کردند و مسئله سوریه را به شورای امنیت منتقل کردند.
العربیه