به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۸، ۱۳۹۱

نورمن شوارتسکوف فرمانده جنگ آمریکا در خلیج فارس درگذشت

پدر او از عوامل کلیدی عملیات آژاکس در کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت دکتر مصدق در تهران بود
نورمن شوارتسکوف ژنرال بازنشسته ارتش که فرماندهی نیروهای ائتلاف را در جنگ خلیج فارس در سال ۹۰ و ۹۱ میلادی به عهد داشت در تمپای فلوریدا در سن ۷۸ سالگی درگذشت.
نیروهای ائتلاف به فرماندهی ژنرال شوارتسکوف توانستند ارتش عراق را از کویت بیرون برانند.
جورج بوش پدر رییس جمهوری سابق آمریکا او  را یکی از بهترین رهبران ارتش زمانه خود دانسته است.

گفته های ژنرال شوارتسکوف در یک کنفرانس خبری در طول جنگ خلیج فارس شهرت زیادی پیدا کرد.
او گفت: " صدام حسین نه استراتژیست است، نه درس عملیات جنگی خوانده، نه تاکتیک بلد است، نه ژنرال است و نه سرباز. به جز اینها، ارتشی خوبی است. می خواستم این را بدانید."

نورمن شوارتسکوف در تهران
نورمن شوارتسکوف در سن دوازده سالگی به تهران رفت. پدر او از عوامل کلیدی عملیات آژاکس در کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق در تهران بود. ژنرال شوارتسکوف پدر از سالهای ۲۱ تا ۲۷ ریاست هیأت نظامی آمریکا در ژاندارمری ایران را به عهده داشت.

بر اساس اسناد خارج شده از رده بندی محرمانه او مأموریت یافت تا با سفر به ایران سه سند را به امضای شاه ایران برساند: یک فرمان به نام زاهدی در مقام رییس ستاد، نامه ای حاکی از اعتماد وی به زاهدی تا بتوان به اتکای آن به نام شاه از طریق اسدالله رشیدیان افسران ارتش را برای طرح براندازی جلب کرد و بالاخره فرمانی خطاب به همه صفوف ارتش تا از رییس قانونی ستاد وی حمایت کنند.

در ۱۰ مرداد شوارتسکوف پدر توانست با شاه دیداری طولانی داشته باشد که در آن شاه تأکید کرد اگر مصدق همه پرسی را اجرا و مجلس را منحل کند آنگاه وی طبق قانون اساسی اختیار تام دارد که مصدق را برکنار کند و نخست وزیر منتخب خود را به جای وی بنشاند.

ژنرال شوارتسکوف پسر در این دوره به تحصیل در یک دبیرستان در تهران مشغول بود.