به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۱۱، ۱۳۹۱

تراژدی گروگان‌گیری کودکان بی سرپرست در روسیه!
لیبراسیون در گزارشی به موضوع اقدام اخیر مجلس دومای روسیه مبنی بر ممنوعیت واگذاری حق فرزندخواندگی کودکان روس به شهروندان امریکایی پرداخته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این روزنامه فرانسوی تیتر گزارش خود را اینگونه انتخاب کرده است:«مسکو کودکان را به گروگان گرفته است»

این روزنامه در این باره نوشته است:« پارلمان روس رای به ممنوعیت حق واگذاری فرزندخواندگی کودکان روس به شهروندان امریکایی داده است، این اقدام روسیه در واکنش به اقدامات امریکا در اعتراض به قتل یک وکیل روسی در زندان های روسیه قرار گرفته است.»

روزنامه لیبراسیون در گزارشی که به قلم فرستاده ویژه خود در واشنگتن نوشته شده، آمده است:«پس از مسئله گاز و صادرات آن به کشورهای اروپایی، اکنون نوبت کودکان بی سرپرست رسیده است. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه یک روز پیش از تصویب این قانون از « قصد تصویب چنین قانونی» حرف زد و فردای آن سخنگوی پارلمان از میکروفون اعلام کرد دیگر شهروندان امریکایی حق به فرزندی گرفتن کودکان روسی را ندارند.

لیبراسیون ادامه داده است:« در حال حاضر 46 کودک که توسط خانواده های امریکایی به فرزندخواندگی گرفته شده اند نیز امکان دارد تحت تاثیر این قانون جدید نتوانند به امریکا رفته و به پدر و مادرهای جدید خود بپیوندند.

در این زمینه «اول استاکوف» یکی از فعالان حقوق کودکان در روسیه گفته است:« این کودکان نمی توانند کشور را به مقصد امریکا ترک کنند، این عمل نه تنها دردآور است بلکه یک تراژدی است.»

به گزارش روزنامه لیبراسیون، این قانون جدید، کودکان یتیم را تبدیل به یک عامل «ژئوتراژدی» کرده است، چیزی شبیه به کاری که پیش از این، روسیه با گاز و منابع نفتی خود کرده بود.

این اقدام روسیه واکنشی است به قانون «مگنیتسکی» که چندی پیش در کنگره امریکا به تصویب رسید و توسط باراک اوباما نیز تایید شد.

بر اساس این قانون، ورود تمامی مسوولان روسی که در شکنجه و مرگ وکیل حقوق بشر روسی «مگنیتسکی» دست داشته اند به خاک امریکا ممنوع است.

لیبراسیون ادامه داده است این اقدامات روسیه و امریکا، یادآور سال های جنگ سرد بین دو کشور است که طی آن، اقدام هر یک توسط دیگری پاسخ داده میشد.

چندی پیش بود که روسیه تمامی گروه های فعال سیاسی که از ایالات متحده امریکا کمک مالی دریافت می کنند را غیرقانونی اعلام کرد.

«ماتیو روجانسکی»، کارشناس مسایل امریکا و روسیه در بنیاد کارنگی در توضیح این پدیده گفته است:«مشکل روسیه و امریکا یه مشکل بنیادی است و آن مشکل این است که روابط دو کشور «ضعیف» است. هر دو کشور می ترسند از اینکه با هم روابط اقتصادی و یا انسانی بیشتری داشته باشند و البته سیاست داخلی هر دو کشور نیز سنگی بر سر راه بهبود روابط دو کشور است. علاوه بر اینکه برای کنگره امریکا روسیه پوتینی سیبل راحت تری نیز هست.»

لیبراسیون همچنین عنوان کرده است:« دولت روسیه می تواند در حال حاضر مدعی حملات ناعادلانه امریکا شود تا به نوعی فساد اداری و مشکلات اقتصادی خود را تحت شعاع قرار دهد

اما به هر حال، اکنون این کودکان بی سرپرست روس و خانواده های امریکایی هستند که از این پینگ-پنگ دیپلماتیک آسیب می بینند.

به گزارش روزنامه لیبراسیون، بر اساس گزارش های یونیسف 740 هزار کودک در روسیه بدون پدر و مادر رشد می یابند و حدود 18 هزار خانواده روسی نیز آماده پذیرایی از این کودکان هستند، خروج این کودکان از روسیه و به خصوص با هدف امریکا شاید به نوعی مایه سرشکستگی برای روسیه باشد، روسیه ای که از مشکلات قومی و قبیله ای نیز در رنج است. اما مسکو توانی برای بیمه آینده تمامی این کودکان ندارد، کما اینکه روسیه برای نگه داشتن بیش اندازه از کودکان در یتیم خانه ها، بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.

فرزندخواندگی بین المللی، به خصوص آنها که توسط موسسات امریکایی صورت میگیرد، تاکنون به یک منبع مالی بسیار مهم برای موسساتی که این سرویس ها را ارایه میدهند، بدل شده است.