به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۴، ۱۳۹۱

نعیمه اشراقی، نوه آیت الله خمینی در گفت و گویی با «دیلی تلگراف»
ضمن حمله به رژیم حاکم بر ایران از احتمال دستگیری خود می گوید 
وقت آن رسیده که حکومت ایران موازین دمکراتیک که به آن متعهد شده را اجرا کند
   روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» می‌نویسد که نعیمه اشراقی، نوه آیت الله خمینی در گفت‌و‌گویی با این روزنامه ضمن حمله به رژیم حاکم بر ایران به خاطر انحراف از آنچه که وی «اهداف اصلی انقلاب اسلامی» می‌نامد، رهبران فعلی ایران را به خاطر جلوگیری از گسترش دموکراسی مورد انتقاد قرار داده و گفته است که احتمال می‌دهد وی را دستگیر کنند.

وی در بخشی از این گفت‌و‌گو می‌گوید که طرفدار باز شدن فضای سیاسی جامعه ایران و آزادی مردم برای ابراز عقاید است. در همین حال به غرب هشدار می‌دهد که تحریم‌های شدید علیه ایران فشار زیادی به مردم وارد کرده ولی تاثیر چندانی روی حکومت نخواهد داشت.

نعیمه اشراقی از کاربران فعال شبکه اجتماعی فیس بوک است و در مواردی دیدگاه‌های خود به طرفداری از دمکراسی و اظهار نظرهای انتقادی از حکومت ایران را روی این شبکه منتشر کرده است. او حدود پنج هزار دوست و مرتبط روی شبکه فیس بوک دارد که فقط با استفاده از نرم افزارهای فیل‌تر شکن غیرقانونی می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

خانم اشراقی می‌گوید که برای وی مقاومت در برابر رژیم سخت گیرانه‌ای که توسط آیت الله خامنه‌ای بر کشور حاکم شده است، حکم یک وظیفه را دارد.

نعیمه اشراقی در بخشی از گفت‌و‌گو با روزنامه دیلی تلگراف می‌گوید: «نظامی که پدر بزرگ من (آیت الله خمینی) بنا کرد بر راهنمایی‌های معنوی برای حکومت استوار بود و مشروعیت خود را از موافقت مردم کسب می‌کرد. فرضیه حکومتی که امروزه حاکم است، بخش‌های گسترده‌ای از جامعه را از حکومت جدا کرده و به انحراف از مسیر اولیه انقلاب منجر شده است.»

خانم اشراقی مهندس پتروشیمی است و سال گذشته از حجاب اجباری انتقاد کرده و به اقدامات حکومت برای مسدود کردن دسترسی مردم به شبکه اینترنت اعتراض کرد.

وی می‌گوید: «وقت آن رسیده که حکومت ایران به اجرای موازین دمکراتیک متعهد شده و مقابله با افراد و گروه‌های خارج از حکومت را پایان دهد. حکومت باید هراس از انتقال فنآوری‌های جدید ارتباطاتی را خاتمه دهد.»

نعیمه اشراقی می‌افزاید: «فقط در صورت باز کردن مرزهای جغرافیایی و اجتماعی کشور به سوی جهان خارج و جریان آزاد اطلاعات به داخل کشور ما می‌توانیم پیشرفت و رفاه جوامع ایران را تضمین کنیم.»

او می‌افزاید با وجود تعلق به یکی از خانواده‌های سر‌شناس از رهبران انقلاب اسلامی ایران وی نیز از خطر سرکوب آزادی بیان در عرصه اینترنت در امان نیست.

وی می‌گوید: «نه تنها نگران آن هستم که یک روزی نیروهای امنیتی به منزل من بیایند، که در حقیقت فکر می‌کنم که یک روزی این اتفاق خواهد افتاد و سرنوشت من نیز با سایر آزاد اندیشانی که امروزه پشت می‌له‌های زندان هستند تفاوت نخواهد داشت.»

ولی وی می‌افزاید که حکومت ایران در صورت دست زدن به یک چنین اقدامی با اعتراض و انتقاد افراد و جناح‌های با نفوذ مواجه خواهد شد.

روزنامه «دیلی تلگراف» می‌افزاید که حکومت ایران طرح‌های پیشرفته‌ای را برای جدا کردن ایران از شبکه جهانی اینترنت و راه اندازی یک شبکه اینترنتی ملی در دست اجرا دارد. نظام جمهوری اسلامی در همین حال یک نیروی ویژه برای حفاظت و کنترل عرصه مجازی سازمان داده و ده‌ها نفر از فعالان عرصه اینترنت را بازداشت کرده است.

چند هفته پیش، سعید شکریان، فرمانده حفاظت سایبری نیروی انتظامی ایران به خاطر مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس در زندان اوین از کار برکنار شد. اما کنترل پلیس بر شبکه اینترنت و فعالیت کاربران ادامه دارد.

آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی پنج فرزند داشت و خاندان وی هنوز هم با در دست داشتن مدیریت بنیادهای خیریه و عهده داری مقام‌های مشورتی در حکومت نقش مهمی در اداره سیاسی جامعه ایران ایفا می‌کند.

نعیمه اشراقی می‌گوید که دیدگاه‌های جسورانه وی در قالب فرهنگی خانواده قابل قبول قلمداد می‌شوند. وی می‌گوید: «ما همیشه یک تعادل خوبی بین تعلق به یک خانواده مهم و داشتن دیدگاه‌های فردی و مستقل را رعایت کرده‌ایم.»

ادوارنیوز