به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۹، ۱۳۹۱

رويارويي آمريكا با جمهوري اسلامي ايران در حوزه آمريكاي لاتين
رويارويي آمريكا با جمهوري اسلامي ايران در حوزه آمريكاي لاتين، با امضاي باراك اوباما بر مصوبه كنگره رسما كليد خورد. چندي پيش كنگره آمريكا قانوني را به تصويب رساند كه بر اساس آن دولت آمريكا بايد از نفوذ ايران در حوزه آمريكاي لاتين كه روزگاري حيات خلوت آمريكا بود،‌ جلوگيري كند.

طي سال هاي پس از انقلاب اسلامي ايران، آمريكا به شدت نگران نفوذ جمهوري اسلامي در مناطق حساس دنيا از جمله خاورميانه و آمريكاي لاتين بوده است. خاورميانه حوزه اسلامي و منطقه اي است كه به لحاظ جغرافيا و انديشه سياسي به شدت با ايران همساني فكري و رفتاري دارد و آمريكاي لاتين نيز به اين علت كه يكي از خاستگاه هاي انديشه ضد امپرياليستي است، ‌فضاي مناسب را براي حضور جمهوري اسلامي ايران فراهم كرده است.

وزارت امنیت ملی آمریکا نیز از این پس موظف است نظارت و وارسی های خود در مناطق مرزی کانادا و مکزیک را افزایش دهد تا "جلوی ورود عوامل حکومت ایران، سپاه پاسداران، سپاه قدس ، حزب الله و هر گروه تروریستی دیگری" به این منطقه را بگیرد.

در عین حال نهادهای چندگانه امنیتی آمریکا نیز موظف می شوند برای "مقابله با تروریسم و افراطی گرایی" در آمریکای لاتین با هدف "منزوی کردن ایران" فعالیت کنند.

بودجه ای یک میلیون دلاری برای انجام ماموریت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه درنظر گرفته شده که براساس متن قانون باید موارد زیر را عملی کند:

- گزارشی از فعالیت های دیپلماتیک و اقتصادی ایران در آمریکای لاتین

- اطمینان از مختل نشدن بازار انرژی آمریکا و جهان

- پیشنهاد راهی برای مقابله با کمک برخی کشورهای منطقه به ایران برای دور زدن تحریم های بین المللی

پیش از این موضع دولت آمریکا درباره فعالیت های ایران با محتویات این قانون متفاوت بوده است.

استراتژی مدون وزارت خارجه در این زمینه محرمانه خواهد بود اما خلاصه ای از آن به هنگام تکمیل علنی خواهد شد.

طی چند سال گذشته روسای جمهوری ایران و ونزوئلا بارها به کشورهای یکدیگر سفر کرده‌اند. در حال حاضر، روسای جمهوری دو کشور بولیوی و ونزوئلا از دوستان جمهوری اسلامی هستند و تا چند سال پیش، رئیس جمهوری سابق برزیل نیز که در صدد ایفای نقش رابط بین کشورهای پیشرفته و توسعه نیافته بود، روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی برقرار کرد.