به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۱

انتخاب نخستین رییس جمهور زن در کره جنوبی
پارک گون هی، به عنوان رییس جمهوری آینده کره جنوبی برگزیده شد. پارک با پیروز شدن در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی، نخستین رهبر زن در تاریخ این کشور است.


خانم پارک که ۶۰ ساله و رهبر حزب سائنوری کره است، به دنبال کسب پیروزی سخنرانی نکرده و گفته است که شب چهارشنبه شهروندان کره جنوبی را خطاب قرار خواهد داد. رقیب وی اما طی سخنانی شکست را پذیرفته است. رقیب خانم پارک، مون جا این، عضو حزب متحد دموکرات کره جنوبی بود.

پارک امروز چهارشنبه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری را فشرده و دشوار توصیف کرد. شمار رأی دهندگان، به رغم سرمای شدید در کره جنوبی، بیش از حد انتظار بود. ۷۶ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند.

مردم با وجود سرمای شدید هوا، در صف های طولانی منتظر ماندند تا رأی خود را به صندوق بیاندازند. بسیاری از این عده، برای نخستین بار در انتخابات شرکت کرده اند و تاکنون علاقه ای به رأی دادن نداشته اند.

برخی رأی دهندگان جوان تر، مشتاق آنند که برای نخستین بار در طول تاریخ کشورشان، زنی را در مسند ریاست جمهوری ببینند. برخی کره ای ها که منتقد عملکرد پدر خانم پارک هستند و وی را دیکتاتوری نظامی می دانند که ۱۶ سال بر کره جنوبی حکومت کرد، نسبت به دستیابی دختر او به ریاست جمهوری بدبین هستند و از این پیروزی چندان خوشحال نیستند.

گروهی دیگر اما، معتقدند که خانم پارک چون پدرش، با لیاقت است و برخورداری او را از تجربه سیاسی، از نکات مثبت پیشینه پارک قلمداد می کنند. پدر پارک، در پی کودتایی در سال ۱۹۶۱ به قدرت رسید و در سال ۱۹۷۹ توسط رییس سازمان امنیت کشورش ترور شد.

دوران ۵ ساله ریاست جمهوری لی میونگ باک‌(، رییس جمهوری کنونی کره جنوبی سر آمده و وی نمی توانست برای بار دوم به این مسند برگزیده شود.

نخستین رییس جمهوری زن کره جنوبی که سیاستمداری محافظه کار است، از روز ۲۵ فوریه ۲۰۱۳(درست ۵ هفته دیگر) کار خود را رسماً آغاز خواهد کرد.

چالش های اقتصادی، مشکلات بخش خصوصی و صاحبان تجارت خرد، جمعیت فزاینده سالمندان، و تهدید همسایه شمالی، در میان مشکلاتی است که رییس جمهوری تازه کره جنوبی با آنها روبه روست. وی گفته که تا پیونگ یانگ بابت آنچه رفتار گستاخانه نظامی در طول سال های اخیر خوانده، پوزش نخواهد، دولت او حاضر به مذاکره با آن نخواهد شد.

منبع: خبرگزاریهای جهان