به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۸، ۱۳۹۱

خیابان ولی عصر (مصدق) در مسیر جهانی‌شدن قرار گرفت
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از جمع‌آوری پرونده ثبت جهانی خیابان ولی‌عصر (مصدق) خبر داد و گفت: این پرونده در جلسه آینده یونسکو برای ثبت جهانی ارائه می‌شود.

محمدحسین فراهانی اظهار داشت: خیابان ولی عصر (مصدق) در تهران که هفتم دی‌ماه سال گذشته به ثبت ملی رسیده بود در حال حاضر در مسیر جهانی شدن قرار گرفته است. و در جلسه بعدی یونسکو برای ثبت جهانی ارائه خواهد شد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران این خیابان در پایتخت نه تنها بلندترین خیابان تهران و خاورمیانه است بلکه محور فرهنگی تاریخی با 8 هزار چنار، رشته‌های قنات متعدد، وجود خانه‌های تاریخی و کاخ‌‌موزه‌های متعدد است.

این خیابان به عنوان طولانی‌ترین خیابان شهر تهران و خاورمیانه در چهارمین همایش ثبت آثار میراث‌فرهنگی ثبت ملی شد. این خیابان 18 کیلومتری تهران که تاریخ و فرهنگ پایتخت را از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش در آن می‌توان مرور کرد طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه است، ویژگی انحصاری که بالاخره پس از گذشت یک قرن، بهانه‌ای برای قرار دادن نام آن در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور شد.

این خیابان که در دوره قاجار یکی از دل‌انگیزترین تفرجگاه‌های مردم دارالخلافه به حساب می‌آمد نخستین کالسکه‌ها برای اشراف ساکن این خیابان‌ از جمله انیس‌الدوله؛ همسر ناصرالدین شاه ساخته شد.

این خیابان تاریخی شهر، هویتش وامدار مراکز مهم اجتماعی، اقتصادی و آموزشی از جمله تئاتر شهر، سینماهای قدیمی، خانه‌های تاریخی، پارک‌های ملت، ساعی، دانشجو، مراکز خرید، رستوران‌ها و ... است.