به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۵، ۱۳۹۲

گفت و گو با فخری محتشمی پور

دختران موسوی نگران قلب پدر و شرایط شکننده مادرشان هستند
فخری محتشمی پور 
 دختران میرحسین و رهنورد برای اولین بار پس از محرومیت‌های زیاد روز چهارشنبه (اول آبان) اجازه یافتند دیدار دو ساعت و نیمه‌ای با پدر و مادر خود داشته باشند اما پس از این ملاقات کوتاه آن‌ها را برای تفتیش به خانه امن اطلاعات کنار منزل پدر و مادرشان می‌برند. تفتیش غیرعادی و رفتار خارج ازشان و اخلاق ماموران زن پس از مدتی تبدیل به گاز گرفتن و سیلی زدن به صورت دختران میرحسین موسوی می‌شود. برخوردهایی که در جلوی دیدگان زهرا رهنورد صورت گرفته و میر حسین موسوی هم صدای ضرب و شتم و هتاکی به دختران را شنیده است.

فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده یکی از اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی است که به دیدار فرزندان موسوی و رهنورد رفته است. او با ابراز تاسف از برخوردهای صورت گرفته با آن‌ها به «جرس» می‌گوید: «اتفاقی که افتاد واقعا شوک آور بود و این رفتار‌ها و برخورد‌ها قابل فهم نیست. گروه‌های تندرو درصدد هستند فضای آرام کشور را بر هم بزنند و ایجاد تنش کنند و درست در راستای گروه‌های جنگ طلب داخل آمریکا و اسرائیلی عمل می‌کنند. در حقیقت کسانی که خود را بازنده انتخابات ۹۲ می‌دانند، تمام تلاششان این است که بازی را بر هم بزنند و از همین رو دست به این اقدامات غیر قانونی می‌زنند؛ هر چند که ما معتقدیم انتخابات یک بازی برد ـ برد است و با یک روش درست و مدبرانه می‌توان این استراتژی را ادامه داد.»

این عضو جبهه مشارکت اسلامی ایران می‌افزاید: «به نظر من این برخورد دو حالت دارد، یا اینکه این برخورد ناشی از رفتار نامناسب شخص برخوردکننده و سلیقه‌ای و فردی بوده است که کمی بعید است اینچین باشد. یعنی در مورد خانواده موسوی و کروبی یک مامور نمی‌تواند خودسرانه عمل کند؛ شاید بتواند کم و زیاد عمل کند اما نمی‌تواند اینطور خودسرانه و بدون اجازه کار کند. به قول معروف بعضی‌ها چنان سرسپرده شده‌اند که وقتی به‌شان می‌گویند کلاه بیاور، برای ترفیع و چاپلوسی سر طرف را هم می‌برند. در هر حال اگر این برخورد فردی بوده باید با فرد خاطی برخورد شود. البته در دیداری که با فرزند موسوی داشتم، او گفت که سرتیم عذرخواهی کرده اما برای آن‌ها کفایت نکرده است زیرا بسیار از این برخورد آسیب دیدند. اگر هم دستور از بالا است که باز با توجه به صحبتهای رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه در سیاست داخلی و خارجی بعید به نظر می‌رسد که ایشان بخواهند فضا به سمت رادیکالیسم برود و تند شود و گروه‌های افراطی فعالیت خود را بیشتر کنند. در هر حال اگر این دستور از بالا باشد، نشان می‌دهد آقایون به این نتیجه رسیده‌اند که کشور نیاز به ثبات و آرامش ندارد و عصبانیت از رفتار مدنی مردم است که با متانت تمام به جای کوچه و خیابان در پای صندوق‌های رای حرفهای خود را زدند.»

وی در ادامه با تاکید براینکه ادامه حصر و حبس منطقی نیست، تصریح می‌کند: «بعد از انتخابات ریاست جمهوری گذشته، آقایان مصلحت دیدند که این عزیزان در حصر باشند البته این حصر به شکل غیرقانونی هم صورت گرفت و واهمه داشتند که بیرون ماندن آن‌ها تحریک آمیز باشد و مردم را به خیابان بیاورد و مسائلی برای کشور ایجاد کند، در حالیکه بعد از انتخابات ۹۲ با توجه به حمایت آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد از حضور و مشارکت مردم و تصمیم گیری درست آن‌ها دیگر بهانه جویی‌ها و بحث امنیتی که آقایان می‌گویند بلاموضوع می‌شود. بنابراین از فردای انتخابات ۲۴ خرداد ادامه حصر این بزرگواران و حبس زندانیان سیاسی منطقی نیست. اما آنچه که شرایط نشان می‌دهد این است که نیروهای تندرو و افراطی به هیچ وجه تمایل به ادامه یک روند آرام و مسالمت آمیز و بر مبنای گفتگو و تفاهم در داخل ندارند. در هر حال الان دوران سختی است و خانواده‌ها از یک سو باید صبوری کنند و مردم مطالبات خود را برمبنای ظرفیت موجود تنظیم کنند و از سوی دیگر اجازه داده نشود که این مسئله بدست فراموشی سپرده شود و تمام اقدامات غیرقانونی که طی این مدت انجام شده و هنوز ادامه دارد عادی سازی شود.»

همسر مصطفی تاجزاده به دیداری که با فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد داشته اشاره کرده و می‌گوید: «روز عید دوستان قرار بود که به منزل ما بیایند البته انتظار داشتند که با حضور خود آقای تاجزاده بمناسبت عیدغدیر در منزل بیایند که این اتفاق نیافتاد و دو ساعتی که آقای تاج‌زاده بیرون بودند بخاطر پیگیری درمانی بود که البته بدون حضور بستگان هم اجازه داده شده بود و حتی نتوانست با دخترش که چند ماه ندیده بود گفتگو کند. به هر حال این عزیزان لطف کردند و روز عید در منزل ما بودند و دختران موسوی هم قرار بود بعد از ملاقات با پدر و مادر خود به منزل بیایند که متاسفانه این اتفاقات دهشتناک را شنیدیم. من تلفنی با آن‌ها صحبت کردم و بسیار از برخورد‌ها ناراحت بودند و شرایط روحی خوبی نداشتند. امروز به دیدنشان رفتم و بیشتر از اینکه ناراحت و نگران برخورد‌ها با خودشان باشند، نگران قلب بیمار پدر و شرایط شکننده مادر هستند. این تنش‌ها قطعا تاثیراتی سوء بر روی سلامت این دو بزرگوار می‌گذارد. اما با وجود این دختران موسوی و رهنورد شرایط را با تدبیر مدیریت می‌کنند و شرایط را درک می‌کنند اما انتظار دارند به این مسئله رسیدگی شود و اجازه هتک حرمت به خودشان و خانواده داده نشود. نکته دیگر هم اینکه تیم زندانبان‌های آقای موسوی و خانم رهنورد بسیار بی‌اخلاق و هتاک هستند البته دختران موسوی می‌گفتند این خانمی که این برخورد‌ها را کرده سابقه اینگونه رفتار‌ها را داشته و زمانیکه آقای موسوی در بیمارستان بوده به خودش اجازه می‌داده تا برخوردهای بی‌ادبانه‌ای با ایشان داشته باشد.»

وی ادامه داد: «به دختران موسوی گفتم ما هم به دلیل شرایط سخت تری که بعد از انتخابات برای زندانیان سیاسی بوجود آمده، داریم تحمل می‌کنیم و محدودیت در ملاقات‌ها و سخت گیری در اعزام زندانیان بیمار به بیمارستان و محدودیت‌های دیگر و توقف آزادی زندانیان سیاسی بیشتر شده است. این محدودیت‌ها می‌تواند کار نیروهای تندرویی باشد که حتما زور زیادی دارند اگرچه در میان مردم طرفدار ندارند و صدای امثال ملا حسین طالبانی در کیهان هیچ طنینی در جامعه ندارد و ما باید در مقابل این نیرو‌ها صبوری کنیم و به شکل عقلانی مشکلات را حل کنیم. هدف از تلاش‌های این گروههای افراطی این است که بگویند دولت روحانی کاره‌ای نیست و دولت امید و تدبیری هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، متاسفانه برخی‌ها هم به این آرزویی که این نیرو‌ها دارند کمک می‌کنند. در هر حال با وجود تمام این بی‌اخلاقی‌ها خانواده‌ها و دختران موسوی باز صبوری می‌کنند اما انتظار دارند که این روند هر چه زود‌تر اصلاح شود و اگر هم قرار است عزیزان در بند و حبس و حصر بمانند احدی حق بی‌احترامی به آن‌ها و خانواده‌هایشان را ندارد و باید حقوق اولیه آن‌ها رعایت شود. »

جرس