به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۵، ۱۳۹۲

«گراند کافه» (Grand Café) درشهر «مولن» (Moulins)

عطرخوش قهوه فرانسه

«گراند کافه» (Grand Café) درشهر «مولن» (Moulins)، ازجمله ساختمان‌هایی است که در فهرست آثار باستانی و حفاظت شده کشور فرانسه قرارگرفته است.
داستان کافه ازایده و آرزوی یک پسر جوان دوراز خانه شروع شد: جوانی که به امید زندگی بهتر به پاریس رفته بود، یک شب بعد ازتمام شدن کارش به عنوان پیش خدمت، آرزو کرد«دلم می‌خواهد در شهر خودم کافه‌ای داشته باشم؛ جایی که پاتوق اهل ادب و هنر باشد.»
صبح روز بعد، او تصمیم گرفت تا آرزویش را به حقیقت تبدیل کند. و به این ترتیب، «گراند کافه» در سال ۱۸۹۹ در مرکز شهر«مولن» افتتاح شد و امروز بیشتر از صد سال است که «گراند کافه»همچنان به عنوان پاتوق ادب و هنر دوستان معروف است. ساختمان «گراند کافه» از نظر سبک معماری یکی از نمونه‌های ارزشمند درسبک «یوگند استیل» (Jugendstil) است. سبکی از معماری که از مشخصه‌های اواخر قرن ۱۹ و شروع قرن ۲۰ام میلادی است. شما، فقط کافی است از میان پنجره‌های بلند با قاب‌های چوبی خراطی شده نگاهی به درون کافه بیندازید تا بلافاصله زمان را به صد سال قبل در فرانسه برگردانید. درمرکزسقف بلند کافه، نورگیری با پنجره‌های فراوان و کوچک نقاشی شده قراردارد؛ وستون‌هایی که با نقش‌های گل‌وبرگ‌های پیچ با الهام از طبیعت، پرکارو ظریف گچ کاری شده‌اند تا محیط کافه راتا جای ممکن مجلل و با شکوه جلوه ‌دهند. اما شاید جالب‌ترین ایده به‌کارگرفته شده در معماری داخل این کافه، استفاده از دیوارهایی است که سراسربا آینه پوشیده شده‌اند وبا انعکاس ستون‌ها و میزهای کافه، فضای داخلی و محیط کافه را چند برابر بزرگ‌تر و باشکوه‌تر از آنچه واقعاهست نمایش می‌دهد. 
صد‌ها سال است که با دقت از آنچه در «گراند کافه»وجود دارد و با همان شکل اولیه، نگهداری و استفاده می‌شود. نوسازی و بازسازی‌ها با دقت و وسواس انجام گرفته تا همه‌چیز همچنان دست نخورده به‌نظر برسد. حتی ظروفی که در این کافه – رستوران استفاده می‌شوندهرچند عتیقه نیستند اما با شکل‌های قدیمی انتخاب شده‌اند و خبری ازظرف‌های یک‌بار مصرف و لیوان‌های پلاستیکی نیست. اگرچه نوشیدن ازفنجان‌های چینی ظریف، درطعم و مزه چای تاثیری ندارد، اما شاید استفاده از این‌گونه ظروف، استرس وعجله و بی‌تفاوتی به جزییات زندگی ماشینی را برای لحظه‌ای دورکرده، همزمان، نشستن روی صندلی‌های راحت و خُلقِ خوشِ پیش خدمت‌ها، انسان را به نوعی آرامش و متانت دعوت کرده، شما را به ماندن در کافه تشویق می‌کند. محیط «گراند کافه»، عطر و بوی خوش «قهوه فرانسه»را دارد، به‌خصوص وقتی که پیش خدمت قهوه را روی سینی برنجی همراه با ظرف کوچک شیروشکرو لیوان آب را روی میز‌های کوچک بیرون ازکافه می‌گذارد، تماشای این صحنه و بوی خوش قهوه فرانسه، هررهگذری را به نوشیدن فنجانی قهوه وسوسه می‌کند. «گراند کافه» شش سال پاتوق طراح معروف لباس«گابریل بونور شانل» (Gabrielle Bonheur Chanel) در مدت زندگی‌اش در«مولن»بود و در حال حاضر هم «گراند کافه» پاتوق دوست‌داران موسیقی جاز (Jazz) است و هر دوهفته یک‌بار، نوازندگان جاز از همه جای دنیا در اینجا اجرای زنده دارند. اگر به فلسفه علاقه‌مند هستید، یادتان باشد پنجشنبه آخر هر ماه، «گراند کافه» پاتوق فیلسوف‌هاست. 

 نوشین پیروز