به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۲

«نجابت زیاد کثافت به همراه دارد»

پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما بازداشت شد

پگاه آهنگرانی، بازیگر ۲۹ ساله‌ی سینمای ایران، بار دیگر بازداشت شده است. منیژه حکمت، کارگردان سینما، و مادر خانم آهنگرانی، شام‌گاه یکشنبه (۵ آبان-۲۷ اکتبر) با اعلام این خبر گفت که جزییات بیشتری از این بازداشت را امروز دوشنبه با «مردم» ایران در میان خواهد گذاشت.
خانم حکمت، در توضیح کوتاهی که در همین ارتباط در صفحه‌ی فیسبوکش منتشر کرده با ادبیاتی تند نوشته است: «نجابت زیاد کثافت به همراه دارد، به علت شرایط سعى کردم آرام باشم ولى سکوت ما را حمل بر مجرم دانستن کردند. فردا به دوستانم در فیسبوک خواهم گفت که چه اتفاقى براى پگاه دارند رقم می‌زنند؛ برادران! نجابت ما را دیدید و شرم نکردید و ما را مجبور به اطلاع‌رسانى با مردم عزیز میهنم می‌کنید. مردم قضاوت خواهند کرد. امیدوارم جواب قانع کننده‌اى راجع به دستگیرى و ادامه ماجرا داشته باشید.»
پگاه آهنگرانی، پیش از این نیز در تیرماه سال ۹۰ و در حالی که قرار بود به دعوت دویچه وله و با سفر به آلمان در مورد بازی‌های جام جهانی فوتبال زنان وبلاگ‌نویسی کند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۱۶ روز با وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.
این بازیگر سینما و خانواده‌اش، تا مدت‌ها پس از آزادی او از گفتگو با رسانه‌ها خودداری کردند و هیچ‌گاه اخبار مربوط به دادگاه و محکومیت او در رسانه‌ها منتشر نشد.
با این وجود، یک منبع خبری نزدیک به خانواده‌ی پگاه آهنگرانی که نخواسته نامش فاش شود، در گفتگو با تقاطع، علت بازداشت او را اجرای محکومیت یک سال و نیم زندان وی در ارتباط با پرونده‌ی بازداشت پیشینش اعلام کرده است. به گفته‌ی این منبع، این حکم در ماه‌های گذشته از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شده بود اما مسوولان قضایی و امنیتی وعده داده بودند که اجرا نشود.
گفته می‌شود که وی در این پرونده به ارتباط با رسانه‌های فارسی‌زبان بیرون از ایران هم‌چون بی‌.بی.سی فارسی و دویچه‌وله متهم شده بود.
پخش مستندی به کارگردانی پگاه آهنگرانی به نام “ده‌نمکی‌ها” از شبکه‌ی تلویزیونی بی.بی.سی فارسی در سال ۹۰ در کنار پوشش جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۰۹ برای دویچه‌وله که قرار بود در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال زنان نیز تکرار شود، از مصادیق ارتباط با این رسانه‌ها که جمهوری اسلامی آن‌ها را “معاند” می‌خواند، عنوان شده بود.
بازداشت دوباره پگاه آهنگرانی در حالی صورت می‌گیرد که او او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ که به پیروزی حسن روحانی منجر شد، از جمله اعضای فعال ستاد انتخاباتی وی بود. او روز ۳۰ خرداد، در مراسم تقدیر از فعالان ستاد انتخاباتی حسن روحانی، در حضور وی به سخنرانی پرداخته و از جمله از رییس جمهور در آن زمان تازه انتخاب‌شده خواسته بود تا افراد “متخصص” و “باکفایت” را به عنوان هم‌کارانش منصوب کند.
پگاه آهنگرانی در پایان سخنرانی‌اش که با استقبال حسن روحانی نیز مواجه شد، ابراز امیدواری کرده بود که روحانی در انتهای چهار یا هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش مجبور نباشد بگوید «مخروبه تحویل گرفتیم و مخروبه تحویل می‌دهیم».
این بازیگر جوان و اکنون زندانی سینمای ایران که هم‌اکنون فیلم دربند با بازی او در سینماهای کشور در حال اکران است، روز شنبه (۴ آبان-۲۶ اکتبر)، در تازه‌ترین گفتگوی خود که توسط هانیه توسلی، دیگر بازیگر سینمای ایران انجام گرفته، از تجربه‌ی بازداشتش در سال ۹۰ سخن گفت.
او از جمله در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که خودش را بازیگری “سیاسی” می‌داند گفته است: «من فعالیت سیاسی نمی‌کنم. در واقع اتفاقی اجتماعی است که افتاده و من هنرمند به آن واکنش نشان می‌دهم. به این کار فعالیت سیاسی نمی‌گویند اما متاسفانه در جامعه ما آن را سیاسی می‌بینند و به خاطرش مرا به زندان می‌فرستند. وقتی هم که به زندان رفتی تبدیل به یک چهره سیاسی می‌شوی در حالی خودت می‌دانی اصلا سیاسی نیستی. یک دفعه برای مردم قهرمان می‌شوی بدون اینکه انتظارش را داشته باشی.»

تقاطع

تصویری از صفحه فیس بوک منیژه حکمت:
manijehHekmatFBarrest.jpg