به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۵، ۱۳۹۲

پس از ۳۱ سال رخ داد

بازگشت ملک‌مطیعی به سینما 
 ضیافتی برای بازگشت یکی از بزرگ‌ترین بازیگران سینمای ایران، ناصر ملک‌مطیعی. او که اخیرا در فیلمی از علی عطشانی با نام «نقش نگار» بازی کرده است، شامگاه جمعه سوم آبان در آخرین روز از فیلمبرداری این فیلم به ضیافتی آمده بود که دست‌اندرکاران این فیلم در یکی از رستوران‌های تهران برپا کرده بودند. ناصر ملک‌مطیعی در حاشیه این ضیافت در فرصت کوتاهی به سوالات ما پاسخ داد. وقتی در اولین سوال از او پرسیدم: «احساستان درباره بازگشت به سینمای ایران چیست؟» گفت: «من به خانه برگشتم. مدتی در سفر بودم و حالا که به خانه برگشتم باعث خوشحالی‌ام است که برای دیدن اعضای خانواده‌ام حضور دارم هرچند بسیاری از هم‌نسلی‌های من در سینما دیگر نیستند.»  ملک‌مطیعی افزود: «امروز در سینمای ایران از کسانی که هم‌نسل من بودند چند نفری بیشتر نمانده است. اما امروز به سینمای کشورم بازگشتم تا ادای احترامی به ملت بزرگ ایران داشته باشم و جوابگوی محبت آنها باشم. چون فرصتی برایم فراهم نیست، همیشه و همه‌جا در این شهر جوابگوی محبت مردم باشم فکر کردم بهترین وسیله این است که به سینما بازگردم و با حضور خودم در این فیلم فرصتی برایم فراهم شود تا با مردم عزیز کشورم ملاقات داشته باشم. هرچند این سال‌های انزوا و تنهایی خیلی به من سخت گذشت. تنها به فکر معشوق خودم سینما و مردم بودم اما از اینکه حالا برگشتم خوشحالم.» از او پرسیدم از اینکه دست تقدیر  با شما چنین کرد چه نظری دارید؟ گفت: «با سرنوشت و تقدیر نمی‌شود مبارزه کرد. اما حال که در اینجا هستم و حضور دارم خیلی خوشحال هستم. خوشحالم که با یک گروه جوان همراه شدم که در مرحله اول صداقت دارند و حرفه‌ای هستند.» از او پرسیدم: «بعد از این سال‌ها برایتان نقشی که بازی می‌کنید مهم است؟» گفت: «من به‌طور اتفاقی سر صحنه این فیلم رفته بودم و همان موقع با درخواست بازی مواجه شدم. نقش برایم مهم نبود؛ دوست داشتم بازی کنم.» او در پاسخ به این سوال که شما یکی از بازیگران شناخته‌شده سینما قبل انقلاب بودید، اما با اینکه یک نسل تغییر کرده است، جوان‌ها شما را می‌شناسند؛ گفت: «از این نظر خودم را مدیون مردم می‌دانم. اینکه مردم اشتباهاتم را نادیده گرفتند و در حق من لطف دارند.» و تکرار کرد که: «از اینکه به خانواده سینما بازگشتم خوشحالم.» نظر ناصر ملک‌مطیعی را درباره سینمای ایران پرسیدم. او گفت: «سینمای ایران سینمایی بالنده و به سمت رشد و تعالی است. دوست دارم سهم کوچکی در این مسیر داشته باشم.» در بازگشت دوباره این بازیگر قدیمی به سینما - پس از 31 سال کناره‌گیری بعد از بازی در فیلم برزخی‌های ایرج قادری- نباید نقش رییس سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید «حجت‌الله ایوبی» را نادیده گرفت که با رایزنی‌های متعدد زمینه فعالیت مجدد وی را فراهم کرده است. ضیافت پایانی فیلم «نقش نگار» علی عطشانی حاشیه‌های زیادی داشت. حضور محمد رویانیان و هدایتی مدیرعامل و سرمایه‌گذار باشگاه پرسپولیس، این ضیافت را سرخ‌رنگ کرده بود. هرچند بابک زنجانی - اسپانسر فیلم - علت حضور مدیرعامل قرمزپوشان پایتخت را دلیل دوستی نزدیکش با خود دانست. در این مراسم که افرادی چون عبدلله اسکندری، امیر جعفری و عوامل فیلم حضور داشتند، کیکی به مناسبت پایان فیلم عطشانی بریده شد.

 شرق، فرانک آرتا