به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۰۱، ۱۳۹۲

۶۸ درصد مسمومیت‌ها در کشور، دارویی است

داروهای چینی با جان ایرانی‌ها بازی می کنند
قانون آنلاین:  تمام بدنش تاول‌های قرمز و ملتهب زده بود. نای نفس کشیدن هم نداشت، اما از زور درد فریاد می‌کشید. وقتی به بیمارستان رسید، با انبوهی از آمپول‌ها و سرم‌های مسکن آرامش پیدا می‌کردند. اما به این سادگی، داروهای مسکن اثر نمی‌کردند. پدر و مادرش از او بیشتر فریاد می‌کشیدند. اولین تست‌ها و آزمایشات نشان دادند که مسموم شده است. خانواده‌اش گمان کردند غذا یا نوشیدنی فاسدی او را مسموم کرده‌است. اما پرستار پرسید در روزهای اخیر دارویی مصرف کرده است؟تنها دارویی که استفاده کرده بود، روز گذشته از داروخانه بیمارستانی خریده بود که برای درد معده‌اش تجویز شده بود. باورش کمی سخت است که دارو، آ‌نهم داروهای داروخانه بیمارستان چنین بلایی سر یک دختر 22 ساله آورده باشد. بعد از پرس‌وجو از پزشکان، مشخص شد که داروهای مصرفی دختر جوان، چینی بوده است.
 واردات داروی چینی 2 برابر شد
بر اساس اعلام گمرک چین در 8 ماه نخست سال 2013، صادرات داروی چین به ایران با رشد 85 درصدی به 24 میلیون دلار رسید. چین در مدت مشابه سال قبل 12 میلیون و 866 هزار دلار محصولات دارویی به ایران صادر کرده بود. گمرک چین در این خبر اعلام کرد این کشور در 8 ماه نخست سال جاری میلادی 2389 تن محصولات دارویی به ایران صادر کرده است. این رقم برای مدت مشابه سال قبل 1927 تن اعلام شده بود.
 68 درصد مسمومیت‌ها در کشور، دارویی است
 بد نیست بدانید شایع‌ترین علت مسمومیت گزارش شده به مراکز DPIC ایران با 6.86 درصد، مسمومیت دارویی است. این خبر را رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است. اما اطلاعاتی درباره نوع داروهای مصرفی مسموم شدگان داده نشده است. این در حالیست که چرخی در بیمارستان‌های کشور، روزانه صدها بیماری که با داروهای چینی روزشمار عمر خود را نگاه می‌کنند، می‌توان دید. نمونه این بیماران سپهر ملک احمدی نوجوان 13 ساله‌ای است که به دليل استفاده از داروی بیهوشی چینی در بیمارستان شرکت نفت فوت کرده بود. وی از ناحیه قفسه سینه تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و به گفته پزشک معالج عمل کاملا موفقیت‌آمیز و بدون هیچ مشکلی به پایان رسید. اما این فرد هرگز به هوش نیامد. البته هنوز پرونده فوت این نوجوان در پزشکی قانونی باز است و بیمارستان مذکور و وزارت بهداشت این اتفاق را گردن نگرفته‌اند. اما حتی در ماه‌ها و سال‌های اخیر بیمارانی که تحت عمل زیبایی بینی نیز قرار گرفته‌اند نیز به هوش نیامده و متاسفانه همگی از دنیا رفتند. داروی تقلبی بیهوشی چینی علت اصلی مرگ این افراد اعلام شده است. رئیس انجمن پزشکان بیهوشی ایران نیز، از شواهدی دیگر سخن می‌گوید که نمونه آن یک مرد 28 ساله است که در یک کلینیک زیبایی با داروهای بیهوشی چینی، برای عمل جراحی بینی، آماده شده. گزارش‌ها حاکی از این است که وی، هیچ‌گاه از بیهوشی خارج نشد و فوت کرد. مجلسی‌ها نیز برای تعیین تکلیف پرونده‌های بیماران فوت شده بر اثر استفاده از داروهای چینی وارد میدان شدند. عبدالعزیز جمشید زهی، عضو کمیسیون بهداشت در این باره گفت: موضوع داروهای چینی به جدیت در کمیسیون مربوطه مورد بررسی است و وزارت بهداشت اجازه واردات این چنین محصولاتی را ندارد.