به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۰، ۱۳۹۴

شجریان از هواداران خواست به بیمارستان کسری مراجعه نکنند

محمدرضا شجریان در بیمارستان بستری شد. خبری کوتاه که در مجموع ۷ کلمه بود اما برای بخش بزرگی از ایرانیان خبر بسیار فراتر از این بود که بتوان آن را توصیف کرد. هر چند سال‌هاست که دیگر صدای او در ساعت افطار مهمان خانه‌های مردم نیست اما هم‌چنان ربنای او مهم‌ترین بخش از خاطرات جمعی یک ملت در ساعات افطار و یادآور ماه رمضان‌هاست. به گزارش قانون، روز شنبه بود که خبر رسید شجریان راهی بیمارستان شده است و اطلاعاتی بیش از این برای رسانه‌ها وجود ندارد.

محمدرضا شجریان زاده ۱ مهرماه ۱۳۱۹ در مشهد است. او موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز و خواننده و خوش‌نویس شهیر ایرانی است. وی از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی است و آلبوم‌های بسیاری در این زمینه منتشر کرده است. شجریان به دلیل نوع صدا و سبک مخصوص به خود و تصنیف‌های ملی میهنی که اجرا کرده و انتشار آلبوم‌های مردمی شناخته می‌شود و شهرتی در سطح جهانی دارد به‌طوری که وب‌گاه آسیاسوسایتی وی را پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی و روزنامه« ونکوورسان» او را یکی از مهم‌ترین هنرمندان موسیقی جهان توصیف کرده‌است و همچنین رادیوی عمومی ملی در سال ۲۰۱۰ وی را یکی از ۵۰ صدای برتر جهان معرفی کرده است. محمدرضا شجریان، رئیس کنونی شورای‌عالی خانه موسیقی ایران، بنیان‌گذار گروه شهناز و مبدع چند ساز موسیقی است. هم‌چنین از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان نیز در زمینه موسیقی فعالیت دارند. شجریان در قرائت قرآن نیز فعالیت داشته و دعای ربنا معروف‌ترین تلاوت قرآن اوست. خوانندگان سرشناسی چون ایرج بسطامی، شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج و پسرش همایون شجریان از شاگردان شجریان هستند.

خبرها از بیمارستان می رسد
دیروز اما خبر رسید که شرایط جسمی این استاد آواز ایران که به‌ دلیل «عوارض ناشی از سرماخوردگی شدید» از هفتم شهریورماه در بیمارستان بستری شده، تغییر نکرده، امابرخی نزدیکان او گفته‌اند که حال این هنرمند خوب است و وی هم‌چنان ممنوع‌الملاقات است. درهمین‌باره، روابط‌ عمومی شرکت «دل‌آواز» نیزبیانیه‌ای منتشر کرد که در آن با تشکر از توجه مردم، از آن‌ها خواست تا برای حفظ آرامش بیماران بستری‌شده در بیمارستان و هم‌چنین محمدرضا شجریان، به عیادت این هنرمند نیایند.
ممنوع الملاقات خود خوانده
اما دیروز زمانی که راهی بیمارستان کسری شدیم که از اوضاع و وضعیت جسمی آقای آواز ایران آگاهی یابیم با این تذکر اطلاعات و پذیرش مواجه شدیم که شجریان نه به توصیه پزشکان که به درخواست شخص خودش و هم‌چنین خانواده در وضعیت ممنوع الملاقات است و به هیچ‌وجه اجازه ندارند به درخواست خانواده اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. تنها نکته‌ای که در نهایت اعلام شد این بود که وی نه در مراقبت‌های ویژه که در بخش بستری است. زمانی که از پذیرش راجع به اوضاع جسمی وی پرسیده می شود می‌گوید که در وضعیت متعادل بوده و همچنان از دادن اطلاعات بیشتر معذور هستند. اما در مورد این‌که تاکنون چه کسانی به بازدید آمده‌اند می‌گویند؛ خیلی زیاد خانم، خیلی زیاد.
ایشان صراحتا گفته‌اند کسی را نمی بینند اما از خبرنگاران و روزنامه نویس‌ها بگیر تا صداوسیما و خبرنگارانش می آیند و می روند و می پرسند از حال استاد و ما همین جواب‌ها را می‌دهیم که نمی توانیم جوابی بدهیم.
وقتی می پرسم مطمئنی از صداوسیما هم آمده‌اند می‌گوید بله که مطمئن هستم و نمی شود اشتباه کنم که و ادامه می‌دهد مردم عادی هم می‌پرسند و حتی بیماران دیگر و همراهان‌شان وقتی متوجه می شوند ایشان این‌جا بستری هستند نمی توانند سوال نکنند و دوست دارند استاد را ببینند اما امکانش وجود ندارد.
در میان همه آنان که نام‌شان به عنوان آنانی که دوست دارند استاد را ببینند برده می شود نام بردن از صداوسیما کمی عجیب است. صداوسیما که در سال‌های اخیر شجریان را به جرم بی‌جرمی در ردیف تحریم قرار داده است. هرچند در نهایت شب گذشته اخبار ۲۰:۳۰ به تفصیل و با جزییات به بیماری و بستری شدن استاد در بیمارستان پرداخت. گویا باید شجریان راهی بیمارستان می شد تا بالاخره صداوسیما او را به خاطر بیاورد.
هنوز خاطره مناظره‌های دوران انتخابات ریاست جمهوری از یادها نرفته است که وقتی حسن روحانی که آن روزها کاندیدای ریاست جمهوری بود و حالا رئیس جمهور کشور از محمدرضا شجریان نام برد که ولوله و شوری در فضای مجازی و مخاطبان به راه افتاد.
نام شجریان آن روزها در ترندهای توییتر و فیس بوک می‌چرخید و این نشان از محبوبیت هنرمندی داشت که هیچ‌گاه در قالب هنرمندان منسوب به هیچ حکومت و دولتی قرار نگرفت، هر چند بارها آماج هجمه‌های بسیار قرار گرفت. این‌که پذیرش بیمارستان کسری می‌گوید بسیاری به بیمارستان آمده‌اند و خواسته‌اند استاد را ببینند برای چه کسی می‌تواند عجیب باشد وقتی سال‌های متوالی حنجره او صدای این مردم بوده است اما از یاد نمی‌توان برد ماه رمضانی که گذشت وقتی بار دیگر امکان پخش ربنای شجریان قدرت گرفته بود، صداوسیما تمام قد در مقابل این امکان ایستاد. تقریبا هر ماه رمضان که می‌رسد اولین بحث و سوژه در میان مردم و فضای مجازی و اصحاب رسانه یک سوال مشترک است؛ شجریان امسال به تلویزیون خواهد آمد یا خیر؟
کنسرت باشد یا نباشد؟
هر چند ممنوعیت شجریان تنها در صداوسیما نبود، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در نشست‌های متعدد خبری خود در سال ۱۳۹۴ اعلام کرد، شجریان برای برگزاری کنسرت دارای ممنوعیت است و کمی بعدتر اما وزیر ارشاد خود به ماجرا ورود کرد و موضوع ممنوعیت کنسرت‌ها برای شجریان هم‌چنان با تناقضات و اما و اگرها رو به رو است.
حقیقت اما این روزها آشکارتر از همیشه است. پرافتخارترین موسیقی‌دان ایرانی این روزها به صدر اخبار بازگشته است، خبر کوتاه و چند خطی که می‌گوید وی در بیمارستان بستری شده است می‌تواند بیش از همه اخبار سیاسی و اقتصادی کشور جامعه و فضای مجازی کشور را درنوردد. صدای محمدرضا شجریان بخشی از تاریخ این سرزمین است. بخشی از هویت و فرهنگ ایرانیان به صدای شجریان گره خورده است و فارغ از همه دستورالعمل‌ها و اما و اگرها او جایگاهی مشخص در تاریخ و درمیان مردم این سرزمین دارد. بیانیه‌هایی که از طرفداران وی می‌خواهد به بیمارستان نروند و در خانه برای وی دعا کنند نشان می‌دهد که شجریان با باورهای این مردم گره خورده است. باورهایی که بخشی بزرگ از آن مذهبی هستند. حال تنها چند روز باقی مانده تا روز تولد ۷۵ سالگی این استاد آواز ایرانی. درخواست خانواده و استاد نه رفتن به بیمارستان که دعا برای سلامتی وی است و شاید اکنون تنها باید دعا کرد. دعا کرد برای باقی ماندن حنجره‌ای که برای یک سرزمین و ملت بوده است.
سحام نیوز