به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۱۱، ۱۳۹۵

پشت پرده توقیف روزنامه قانون:


جلاد این روزهای مطبوعات

 کیست؟

امیر قطبی از سال ۸۸ همزمان با راه اندازی دادسرای فرهنگ و رسانه به عنوان سرپرست این دادسرا منصوب شد. او نزدیک ترین فرد به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، و اولین فردی است که هر روز صبح با دادستان تهران ملاقات می کند. تصمیمات مهم و خارج از روند قانونی، رسیدگی به پرونده های سفارشی و نیز آنچه به اصطلاح «کارچاق کنی» گفته می شود، با دستور دادستان تهران زیر نظر وی به انجام می رسد.

به گزارش سحام٬ قطبی در ابتدا به عنوان عامل اصلی نهادهای امنیتی وارد دستگاه قضایی شد و به سمت سرپرستی دادسرای فرهنگ و رسانه منصوب شد. پرونده‌سازی برای مدیران مسوول، روزنامه نگاران، عکاسان و دیگر فعالان رسانه با هدف توقیف روزنامه ها، اصلی ترین دلیل حضور وی در این پست مهم قضایی است.

قطبی متولد شهرستان مرزن آباد استان مازندران است. از آنجا که رابطه بسیار خوبی با رییس قوه قضاییه دارد، در سودای دادستانی تهران به سر می برد و از سال ۹۳ فعالیت هایی را برای رسیدن به پست دادستانی تهران آغاز کرده است. او امیدوار است پس از جعفری دولت آبادی به این سمت مهم قضایی دست یابد.

از آنجا که قطبی قصد دارد راه سعید مرتضوی را ادامه دهد اما برخلاف وی به یک مهره سوخته تبدیل نشود، هیچگاه جلوی دوربین عکاسان قرار نمی گیرد و تاکنون هیچ عکسی از وی منتشر نشده است. سحام در این گزارش برای اولین بار عکس جلاد این روزهای مطبوعات را منتشر کرده است.

در دوره ریاست قطبی بر دادسرای فرهنگ و رسانه روزنامه هایی چون آسمان، شرق، اعتماد، مردم امروز، بهار، قانون و … همچنین سایت های خبری از جمله انتخاب، جماران، انصاف نیوز و … طعم توقیف و فیلترشدن را چشیده اند.
او در دوره جدید مسوولیتش پرونده سازی برای ورزشکاران، هنرمندان، اهالی موسیقی و… را نیز انجام می دهد تا فشار نهادهای امنیتی علاوه بر رسانه ها، بر دیگر اقشار مطرح جامعه نیز وارد شود.

سحام نیوز