به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۱۷، ۱۳۹۵

داستان "پیراهن زرد" چیست؟

مارک کاوندیش، دوچرخه‌سوار بریتانیایی، روز شنبه دوم ژوئیه، اولین "پیراهن زرد" مسابقات تور دو فرانس را بر تن کرد. کاوندیش پیشتر نتوانسته بود پیراهن زرد را بر تن کند.
پیراهن زرد یا "مایو ژون" (maillot jaune)  که به نماد تور دو فرانس تبدیل شده، به برنده رده‌بندی کلی داده می‌شود. این رده‌بندی با جمع رکوردهای روزانه هر دوچرخه سوار به دست می‌آید. همچنین پیراهن زرد در پایان هر مرحله، بر تن دوچرخه‌سواری که کمترین زمان را کسب کرده باشد، پوشانده خواهد شد. دارنده پیراهن زرد حق شروع مرحله بعدی تور دو فرانس را خواهد داشت.

رنگ زرد یادآور رنگ روزنامه "اتو" (L’Auto) است که بانی این مسابقات به شمار می‌رود. این پیراهن در سال ۱۹۱۹ در جریان مسابقات تور دو فرانس به وجود آمد و اولین کسی که این پیراهن را به تن کرد اوژن کریستف بود که در نوزدهم ژوئیه همان سال در شهر گرونوبل آن را به تن کرد.

اما تور دو فرانس، پیراهن‌های دیگری نیز دارد: "پیراهن سبز" که از سال ۱۹۵۳ به مناسبت پنجاه سالگی تور دو فرانس وارد این مسابقات شد به دوچرخه سواری اهدا می شود که بیشترین امتیاز را در رده‌بندی این مسابقات از نظر زمان اتمام مسابقه به دست آورده است. در زمین‌های هموار نسبت به زمین‌های کوهستانی امتیاز بیشتری داده می‌شود. 

پیراهن سفید با خال‌های قرمز که در سال ۱۹۳۳ پدید آمد و به بهترین دوچرخه‌سوار در مسیرهای کوهستانی اهدا می‌شود و پیراهن سفید که به بهترین دوچرخه‌سوار جوان (زیر بیست و پنج سال) اهدا می‌شود، از دیگر پیراهن‌های تور دو فرانس است.

در مجموع، در صد‌ و‌ سومین دوره تور دو فرانس، که مهمترین مسابقات دوچرخه‌سواری جاده‌ای جهان است، ۲.۳ میلیون یورو به برندگان اهدا خواهد شد. این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رادیو فرانسه