به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۱، ۱۳۹۵

سخنگوی فراکسیون زنان:

طرح عقیم‌سازی زنان بی‌خانمان مطالعات علمی لازم دارد

زهرا سعیدی مبارکه شنبه 18 دی‌ماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که اگر نقاط قوت طرح عقیم‌سازی زنان بی‌خانمان با رضایت خودشان از نقاط ضعف آن بیشتر باشد، می‌توان آن را راه‌حلی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی فرزندآوری زنان بی‌خانمان در نظر گرفت.
در روزهای گذشته و با انتشار گزارشی درباره وضعیت «گورخواب‌ها» در تهران، پایتخت ایران بحث درباره طرح عقیم‌سازی اختیاری زنان کارتن‌خواب بالا گرفت. پیش از انتشار این گزارش شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده برای نخستین بار پیشنهاد عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب را با رضایت خودشان مطرح کرد تا از آسیب‌های اجتماعی حاصل از به‌دنیاآمدن فرزندان این زنان جلوگیری شود. این طرح با مخالفت‌های فعالان مدنی و حقوق بشری و فعالان حقوق زنان مواجه شد.
هفته گذشته نیز سیاوش شهریور، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استان تهران گفت که باید «پروژه قانع‌کردن زنان کارتن‌خواب برای عقیم‌سازی» پیگیری شود.
سعیدی مبارکه نیز به معضل کارتن‌خوابی و گورخوابی اشاره کرد و گفت که وضعیت زنان بی‌خانمان در کشور «تکدرآور» است. او از هر سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه خواست تا برای رسیدگی به وضعیت کارتن‌خواب‌ها و سامان‌دادن آن با یکدیگر به همکاری بپردازند.
او مسئولان اصلی برای حل مشکلات زنان بی‌سرپرست را سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی دانست و گفت که اگر این متولیان قادر به انجام وظایف خود در این باره نیستند، جا را برای متولیان دیگر باز کنند.
آمار دقیقی از زنان کارتن‌خواب در دست نیست، اما سازمان بهزیستی و معاونت زنان رئیس‌جمهوری تعداد آنها در تهران را حدود پنج هزارتن تخمین می‌زنند.
ایلنا