به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۱۹، ۱۳۹۵

هاشمی رفسنجانی درگذشت

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران شامگاه یکشنبه ۸ ژانویه ۲۰۱۷ در سن ۸۲ سالگی در اثر عارضه قلبی درگذشت.

به گزارش منابع خبری، هاشمی رفسنجانی ابتدا در اثر عارضه قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. اما روند احیای قلبی او موفق نبود و در نهایت درگذشت.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شامگاه یکشنبه در بیمارستان شهدای تجریش حاضر شد و سپس با چشمانی اشک بار، بیمارستان را ترک کرد.
درگذشت هاشمی رفسنجانی در حالی است که او در سال‌های اخیر هدف حملات شدید اصولگرایان قرار داشت و دو تن از فرزندانش هم به زندان رفتند.
اکبر هاشمی بهرمانی مشهور به علی اکبر هاشمی رفسنجانی روحانی سیاستمدار ایرانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.
وی نخستین رئیس مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا۱۳۷۶ شمسی بوده و به عنوان یکی از پرنفوذ‌ترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.
او در همه ادوار مجلس خبرگان رهبری نماینده بوده و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، دومین رئیس این مجلس بود.
در مبارزات منتهی به انقلاب ایران و سال‌های پس از آن، او از یکی از نزدیک‌ترین شخصیت‌های ایران به روح الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.
هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۴ شمسی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد که در دور دوم از محمود احمدی‌نژاد شکست خورد.
در جریان انتخابات ریاست جمهوری جنجال برانگیز ۱۳۸۸ هاشمی و خانواده او به وضوح از میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلبان حمایت کردند و خود او نیز در آخرین نمازجمعه‌ای که در تهران اقامه کرد و پس از آن در محافل خصوصی از سرکوب معترضان به نتایج این انتخابات انتقاد کرد. این انتقادات باعث شد که از سوی مراجع حکومتی به همسوی با «فتنه‌گران» متهم شده و به تدریج جایگاه امامت نمازجمعه، ریاست مجلس خبرگان و اثرگذاری بر دانشگاه آزاد اسلامی را از دست داده و فرزندانش نیز پست‌های خود را از دست بدهند.
رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ برای چهارمین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نشد.
با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، با توجه به رابطه نزدیک او با هاشمی رفسنجانی و حمایت هاشمی از وی در جریان انتخابات، خانواده هاشمی رفسنجانی به تدریج وجهه سیاسی خود را بازیافتند و به سرعت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کرد. 
خبرگزاریها