به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۰، ۱۳۹۵

کمیسیون امنیت ملی: لغو تابعیت ایرانی دوتابعیتی‌ها


رادیو زمانه: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت که تابعیت مضاعف جرم است و تابعیت ایرانی افراد دوتابعیتی لغو می‌شود.
حسین نقوی شنبه ۱۸ دی‌ماه در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «میزان» گفت که افراد دارای دو تابعیت حق داشتن اموال غیرمنقول را ندارند. او تابعیت مضاعف را جرم دانست و توضیح داد که بر اساس قانون مدنی، افراد دارای تابعیت یک کشور دیگر، تابعیت ایرانی خود را از دست می‌دهند و «در اصل یک تابعیتی است».
فشار حکومت ایران بر دوتابعیتی‌ها افزایش یافته‌است. ۱۰ شهریورماه سال جاری کمیسیون امنیت ملی در جلسه‌ای با فرماندهان اطلاعات سپاه به بررسی «پروژه نفوذ» پرداخت و در آن درباره افراد دوتابعیتی به‌عنوان افراد مورد استفاده «دشمن» در پروژه نفوذ به بحث پرداخته شد.
در ادبیات سیاسی رهبر جمهوری اسلامی، «پروژه‌ نفوذ»، اقدام نرم آمریکا برای ایجاد شرایط جدید منطقه است تا به این ترتیب به منطقه بازگردد. نفوذ همچنین به اقدامات غرب به شکل کلی اطلاق می‌شود و اصولگرایان به شکل ویژه از این لفظ برای اتهام زنی به گروه‌های اصلاح‌طلب یا نزدیک به دولت استفاده می‌کنند.
نقوی در گفت‌و‌گو با میزان بیان کرد که افراد دوتابعیتی نمی‌توانند اموال غیرمنقول داشته باشند و به همین خاطر قادر به پذیرش مسئولیت یا استخدام به‌عنوان کارمند دولت هم نخواهند بود. نقوی گفت که به همین دلیل افراد دوتابعیتی پنهان‌کاری می‌کنند.
او مجازات «جرم دو تابعیتی‌بودن» را محرومیت از تابعیت ایرانی و مشاغل دولتی دانست. اما در عین حال اشاره کرد که بر اساس گزارش وزارت اطلاعات، اکثریت افراد دوتابعیتی در بین مدیران دولتی هستند. او از خلاء قانونی برای برخورد با دوتابعیتی‌ها انتقاد کرد.

امسال تعداد دستگیری‌های دوتابعیتی‌ها در ایران رکورد شکست. دست‌کم هفت دوتابعیتی به دلایل مختلف از جمله جاسوسی در زندان‌های ایران به سر می‌برند.