به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۲۱، ۱۳۹۵

درخواست دمشق از سازمان ملل برای عقب‌نشینی ترکیه از خاک سوریه

تانک‌های ارتش ترکیه در جاده‌ای نزدیک روستای سوری «الوقف» و سه کیلومتری جنوب شهر «الرأی».

حکومت سوریه از سازمان ملل خواسته است تا به ترکیه فشار بیاورد که «نیروهای اشغالگرش» را از خاک این کشور بیرون ببرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این درخواست روز جمعه ۲۰ اسفند تسلیم سازمان ملل شده است.
گزارش سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، حاکی است که نیروهای ترکیه روز پنجشنبه مواضع نیروهای بشار اسد و متحدانش را در شمال سوریه گلوله‌باران کردند که باعث مرگ و زخمی شدن چند نفر شده است.
ترکیه نخستین بار عملیات مهم نظامی‌اش در خاک سوریه را ماه اوت پارسال آغاز کرد و تانک‌ها و نیروی هوایی خود را به نفع شورشیان مخالف بشار اسد وارد جنگ داخلی این کشور کرد.
هدف ترکیه از عملیاتش دور کردن گروه حکومت اسلامی از نوار مرزی‌ خود و متوقف کردن شبه نظامیان کرد از پیشروی‌های بیشتر در خاک سوریه است.
به گزارش سانا، وزارت امور خارجه سوریه از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواسته است تا «به ترکیه فشار آورد که نیروهای اشغالگرش را از خاک سوریه بیرون کشیده و حملاتش را متوقف کند».
این خبرگزاری افزوده است که ترکیه مسئول «کشتن ده‌ها هزار نفر از فرزندان سوری و نابودی زیرساخت‌های سوریه است».
شمال سوریه به شکل فزاینده‌ای به خاطر نبرد گروه‌های متعدد شبه‌نظامی با پیچیدگی‌هایی روبه‌روست. در این منطقه، نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه، شورشیان مورد حمایت ترکیه و شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا به طور جداگانه با گروه حکومت اسلامی (داعش) در جنگ هستند.
آنکارا به‌ویژه نگران تحکیم موقعیت یگان‌های مدافع خلق (کردهای سوری) است که آنها را به وابستگی به گروه پ‌کاکا متهم می‌کند که از نظر دولت ترکیه، گروهی تروریستی هستند.
در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بار دیگر راهی مسکو شده و مورد استقبال ولادیمیر پوتین همتای روس خود قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود که سوریه محور گفت‌وگوهای رهبران دو کشور باشد.
پوتین در مراسم استقبال از آقای اردوغان گفت، «ما فعالانه در حال همکاری برای حل بحران‌های حاد هستیم که نخستین آنها در سوریه است».
آنکارا و مسکو در ماه دسامبر طرح یک آتش‌بس را در سوریه به اجرا گذاشتند که از آن زمان درگیری میان نیروهای وفادار به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، و شبه‌نظامیان مخالف وی را به شدت کاهش داده است.
ترکیه و روسیه همچنین از دو دور مذاکره میان نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، حمایت کرده‌اند که در ماه فوریه برگزار شد. دور سوم این مذاکرات قرار است هفته آینده انجام شود.
مسکو و آنکارا از سوی دیگر با هماهنگی یکدیگر عملیات‌شان را علیه گروه داعش سازماندهی کرده‌اند. به رغم اینکه در عملیات هوایی ماه گذشته روسیه، سه سرباز ترک کشته شدند ولی این باعث نشد تا همکاری میان طرفین متوقف شود.

رادیو فردا