به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۱۳، ۱۳۹۶

ابتکارجدید سینماهای آمریکا علیه ترامپ با اکران فیلم «۱۹۸۴»

سینماهای آمریکا دست به ابتکار عملی تازه علیه ترامپ می‌زنند. ۱۸۰ سینمای آمریکا قصد دارند در روز ۴ آوریل فیلم معروف "۱۹۸۴" را نمایش دهند که موضوع آن رژیم‌های خودکامه است و بر اساس رمان معروف جرج اورول ساخته شده است.

چهارم آوریل روزی است که وینستون اسمیت، قهرمان رمان "۱۹۸۴"، اثر مشهور جرج اورول نگارش یاداشت‌های روزانه خود را آغاز می‌کند. اورول در این رمان نظام‌های خودکامه و تمامیت‌خواه را روایت می‌کند.



دولتی که اورول در رمان "۱۹۸۴" به آن می‌پردازد، به عنوان "برادر بزرگ" یا "ناظر کبیر" همه چیز را تحت نظارت و کنترل خود دارد و می‌کوشد که شهروندان را با شکنجه و شستشوی مغزی مطیع خود کند.



این اثر الهام‌بخش سینماگران نیز بوده است. مایکل رادفورد، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان بریتانیایی در سال ۱۹۸۴ روایتی سینمایی از رمان اورول ارائه داد؛ رمانی که در آن زمان استقبال و تحسین منتقدان فیلم را برانگیخت و امروز از آثار کلاسیک سینمایی محسوب می‌شود.

حال بیش از ۱۸۰ سینما در ۱۶۵ شهر آمریکا که تخصص آنها نمایش فیلم‌های هنری است، دست به ابتکار عملی تازه علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده زده و قصد دارند در تاریخ چهارم آوریل فیلم "۱۹۸۴" را اکران کنند.

بانی این ابتکار عمل سازمان‌دهندگان "فستیوال فیلم کاپیتل سیتی" در ایالت میشگان آمریکا هستند. آنان برای این کار وبسایتی به راه انداخته‌اند.

در بیانیه‌ای که در این وبسایت در رابطه با اکران فیلم "۱۹۸۴" منتشر شده، از جمله آمده است: «قصد بر آن است که مشارکت سراسری [سینماها] برای نمایش این فیلم، شهروندان را تکان دهد و ما را به یکدیگر نزدیک و دور هم جمع کند تا از بتوانیم گفت‌وگوی متقابل را افزایش دهیم و مقاومت علیه آن تلاش‌هایی را شدت بخشیم که اساس‌های محکم جامعه ما را نابود می‌کنند».

سازمان‌دهندگان این ابتکار عمل در رابطه با انتخاب فیلم "۱۹۸۴" گفته‌اند: «روایت جرج اورول دولتی که واقعیت‌های خود را تولید می‌کند، خوهان فرمانبرداری مطلق است و به دشمنان خارجی تصویری شیطانی می‌بخشد، اکنون به‌روزتر از هر زمان دیگر است».

درخور توجه آنکه شماری از سینماهای کانادا، بریتانیا، سوئد و کرواسی قصد دارند به این ابتکار عمل ملحق شوند و آنان نیز در تاریخ ۴ آوریل فیلم "۱۹۸۴" را اکران کنند. 


دویچه وله