به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۳، ۱۳۹۶

دونالد ترامپ پس از رياض وارد تل آويو شد

كاسبي با شعار ايران‌ستيزي
پايان خيمه شب بازي سياسي در رياض و رسيدن به تل آويو.

سفر دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده به عربستان سعودي به نمايش پرهزينه‌اي بدل شد.
سعودي‌ها هر آنچه در چنته داشتند از ميلياردها ريال سعودي تا سنت‌هاي ميزباني عربي را به پاي ترامپ و خانواده‌اش ريختند تا بتوانند توجه او را به خود جلب كنند.

ضيافت با برخي رهبران كشورهاي عربي- اسلامي و همچنين به راه‌اندازي مركز جهاني مبارزه با تروريسم از اصلي‌ترين سرفصل‌هاي سفر ترامپ بود.
تصاوير و سوژه‌هاي منتشر شده از اين سفر در فضاي مجازي سر و صداي بسياري به راه انداخت. تصوير دونالد ترامپ در حالي كه دوشادوش ملك سلمان، پادشاه عربستان و عبدالفتاح السيسي، رييس‌جمهور مصر دورتادور يك گوي شيشه‌اي را گرفتند و با قرار دادن دست‌هاي خود روي گوي اعلام كردند كه مركز جهاني مبارزه با تروريسم را افتتاح كرده‌اند در فضاي مجازي به شبيه‌سازي فيلم‌هاي ترسناك هاليوودي تعبير شد.

از سوي ديگر رقص ترامپ و برخي اعضاي هيات همراه وي با مقام‌هاي كشور ميزبان و ساير رهبران كشورهاي اسلامي دعوت شده به رياض از سوي فعالان حقوق بشري مورد انتقاد قرار گرفت. فعالاني كه مي‌گويند ترامپ به جاي سخن گفتن از مسائل حقوق بشر با حاكمان سعودي به خصوص در مورد وضعيت زنان در عربستان ترجيح داد كه دست در جيب خاندان سعودي بكند و حق‌السهم خود از ايستادن كنار آنها را بردارد.

گفتمان ضدايراني ترامپ دوشادوش ملك سلمان و عادل الجبير در نشست خبري با ركس تيلرسون نيز در رسانه‌هاي منطقه‌اي پوشش بسياري پيدا كرد. شايد مهم‌ترين دستاورد سعودي‌ها از حضور همزمان رييس‌جمهور امريكا و رهبران كشورهاي اسلامي در رياض بيانيه‌اي بود كه از سوي سران كشورهاي عربي، اسلامي، امريكايي در پايان نشست روز يكشنبه صادر شد.

مقابله با ريشه‌هاي فكري تروريسم و قطع منابع مالي آن و تبادل اطلاعات درباره تحركات گروه‌هاي تروريستي يكي از اصلي‌ترين مولفه‌هاي ذكر شده در اين بيانيه بود. همزمان در بيانيه كنفرانس عربي- اسلامي- امريكايي تاكيد شد كه سران آن از تاسيس مركز جهاني در رياض براي مقابله با تفكر افراطي استقبال مي‌كنند. در مورد پرونده يمن نيز سعودي‌ها هر آنچه را كه در اين مقوله به آن نياز داشتند به متن وارد كردند و در نهايت هم سران كشورهاي شركت‌كننده اعلام كردند كه دولت عبدربه منصور هادي، رييس‌جمهور مستعفي و فراري يمن و مقابله با «گروه‌هاي تروريستي» در يمن را قبول دارند. منظور عربستان سعودي از گروه‌هاي تروريستي حوثي‌هاي يمن است كه قريب به دو سال است در برابر زياده‌خواهي‌هاي يك كشور خارجي در سرزمين‌شان ايستاده‌اند. عمليات ضد تروريسم در عراق و سوريه نيز سوژه ديگري بود كه در بيانيه پاياني سران به آن اشاره شد و كشورهاي حاضر با اعزام ٣٤ هزار سرباز به عنوان نيروي ذخيره براي حمايت از عمليات ضد تروريسم در عراق و سوريه موافقت كردند. ايران و مخالفت با ايران نيز طبيعتا به يكي از سوژه‌هاي دايمي اين قبيل نشست‌ها بدل شده است. در اين بيانيه نيز ادعاهاي تكراري عليه تهران مجددا مطرح شده است و كشورهاي امضا‌كننده اعلام كرده‌اند كه مخالف سياست‌ها و اقدامات نظامي ايران هستند. البته در بخش‌هاي ديگري نيز ايران را به تندروي در منطقه و حمايت از تروريسم متهم كرده‌اند. در اين بيانيه ايران به نقض قوانين بين‌المللي روابط ديپلماتيك محكوم و برنامه موشك‌هاي بالستيك ايران خطرناك و سياست‌هاي آن موجب ناامني در منطقه عنوان شد. همچنين در بندهاي پاياني نيز بر هماهنگي مواضع و ديدگاه‌ها بين جهان عربي و اسلامي و امريكا در بالاترين سطح آن تاكيد شد.


توهم ايران، مقصرپنداري امريكا

ركس تيلرسون، وزير خارجه امريكا يكي از چهره‌هايي بود كه در اين سفر به كرات درباره ايران سخن گفت. سخناني دوپهلو كه نشان مي‌دهد وزارت خارجه امريكا هنوز تصميم خود درباره نحوه برخورد با تهران را نگرفته است. تيلرسون در گفت‌وگو با شبكه فاكس نيوز بر لزوم حمايت از كشورهاي عربي منطقه تاكيد كرد. خبرنگار از وي سوال كرد كه آيا توافقنامه‌هاي امضا شده در سفر رييس‌جمهور امريكا به عربستان، به مهار ايران كمك مي‌كند ؟ وزيرخارجه امريكا در پاسخ گفت: در عربستان قراردادهاي تسليحاتي چشمگيري اعلام شد و به ديگر كشورهاي مهم منطقه هم فروش تسليحات صورت خواهد گرفت. اين قراردادها توان كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس را افزايش مي‌دهد و فكر مي‌كنم اين امر براي ايران روشن مي‌كند كه ما، ايالات متحده، در كنار شركاي خود در منطقه مي‌ايستيم تا با هژموني ايران مقابله كنيم. هرگونه تلاش ايران براي تحت فشار قرار دادن اين كشورها، با جبهه‌اي قدرتمند و متحد روبه‌رو خواهد شد. در حالي كه بيشترين انتقادها به ترامپ در مورد عدم توجه به مسائل حقوق‌بشري در عربستان سعودي است، تيلرسون در پاسخ به سوالي درمورد اينكه چرا «دونالد ترامپ» در سفر به عربستان صحبتي در مورد حقوق بشر نكرده، ادعاي واهي امريكا را تكرار كرد و گفت: بايد از طريق كاهش «تهديد ايران» وضعيت منطقه را بهبود بخشيد، تا اوضاع حقوق بشر بهتر شود.


بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه با يادآوري مواضع تبليغاتي دولتمردان امريكايي مبني بر نادرست بودن مداخله دولت‌هاي قبلي امريكا در امور داخلي كشورهاي منطقه، نقش دولت قبلي امريكا در ايجاد و پرورش جريانات تكفيري- تروريستي از جمله داعش؛ از دولت امريكا خواست از سياست جنگ‌افروزي، مداخله‌گري، ايران‌هراسي و فروش سلاح خطرناك و بي‌فايده به حاميان اصلي تروريسم دست بردارد.

متاسفانه با سياست‌هاي خصمانه و تهاجمي دولتمردان امريكا شاهد تقويت مجدد گروه‌هاي تروريستي در منطقه و اشتباه محاسبه ديكتاتوري‌هاي حامي اين گروه‌ها در منطقه هستيم. سخنگوي وزارت خارجه كشورمان با اشاره به سياست تجاري‌سازي امنيت از سوي دولت جديد امريكا و فاكتوركردن خدمات امنيتي گفت: دولت‌هاي منطقه نيز بهتر است به جاي هزينه كردن ميلياردها دلار از ثروت مردم خود در ازاي حمايت‌هاي موهوم امريكا، به فكر ثبات و رفاه و آرامش و آسايش واقعي مردم از طريق احترام به حق تعيين سرنوشت ملت‌ها و صرف اين مبالغ هنگفت در امور توسعه و همكاري سازنده منطقه‌اي باشند. جاي تعجب است كشوري ايران را به بي‌ثباتي در منطقه متهم مي‌كند اما خود ده‌ها سال است با حمايت‌هاي همه‌جانبه تسليحاتي، مالي و اطلاعاتي از رژيم صهيونيستي در سركوب ملت مظلوم فلسطين شريك بوده و در چند سال اخير نيز با تسليح برخي رژيم‌هاي عربي در منطقه خليج فارس در كشتار مردم بي‌دفاع يمن مشاركت داشته است.

پشتيباني امريكا و شركايش در منطقه از تروريست‌ها به نحوي آشكار است كه فرار به جلو و متهم كردن ديگران به حمايت از تروريسم ديگر خريداري ندارد و مردم منطقه به روشني دريافته‌اند كه اگر منابع مالي، تسليحاتي و اطلاعاتي داعش، جبهه النصره و ديگر گروه‌هاي تروريستي قطع شود اين تروريست‌ها به آساني قلع و قمع مي‌شوند و دليل مقاومت آنها تاكنون چيزي نيست جز تداوم حمايت‌هاي اين كشورها از تروريست‌ها. امريكا و شركايش در منطقه بايد بدانند كه امروز جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك حكومت مردمسالار، با ثبات و مقتدر كه از حمايت‌هاي مردمي بهره مي‌برد منادي صلح، آرامش و حسن همجواري در منطقه و مبارزه با خشونت و افراطي‌گري در جهان است و با لفاظي‌هاي اين كشورها مسير خود را تغيير نخواهد داد.
ترامپ در روياي صلح خاورميانه
تل‌آويو دومين مقصد دونالد ترامپ در نخستين تور فرامرزي‌اش است. وي صبح روز گذشته براي ديدار با مقام‌هاي رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان فلسطين، وارد تل آويو شد. به گزارش فارس، بر اساس اعلام نهاد مسوول حفاظت از ترامپ، بعد از نشستن پرواز حامل رييس‌جمهور امريكا در فرودگاه «بن‌گوريون»، وي با بالگرد به قدس اشغالي انتقال داده شده و با «بنيامين نتانياهو» نخست وزير و «رووين ريولين» رييس رژيم صهيونيستي ديدار كرد. بيش از ١٠هزار نيروي امنيتي و افسر پليس صهيونيست، تعداد زيادي مامور مخفي، چندين بالگرد نظامي، چندين تُن شيشه ضد گلوله جهت نصب در پنجره‌هاي هتل محل اقامت ترامپ - كه توسط ٣٠ هواپيماي ترابري C-١٧ به قدس اشغالي آورده شده - ٩٠٠ خدمه و ٥٦ خودرو شامل ١٤ ليموزين حفاظت از رييس‌جمهور امريكا را در اين سفر بر عهده دارند.


ترامپ، «بنيامين نتانياهو» و «رووين ريولين» پيش از عزيمت به قدس، هر كدام به مدت ٣ دقيقه در فرودگاه بن گورين سخنراني كردند. رييس‌جمهور رژيم اسراييل در سخناني به عنوان خوشامدگويي گفت: اسراييل به يك امريكاي قوي و امريكا نيز به يك اسراييل قوي نياز دارد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائیل كه اميدوار به نزديكي تل‌آويو به كشورهاي عربي در دوره ترامپ است در سخنان مقدماتي خود ابراز اميدواري كرد كه به زودي به عربستان سفر كند.

ترامپ در سخنراني خود با بيان اينكه طي سفر به عربستان، دلايل جديدي براي اميد پيدا كردند، گفت: فرصت نادري براي آوردن امنيت، ثبات و آرامش به منطقه داريم. ارتباط و تعهد امريكا به اسراييل ناگسستني است.


رييس‌جمهور امريكا در كنفرانس خبري مشترك باز هم ادعاهاي ضد ايراني خود را تكرار كرد. او با اين ادعاي گزاف كه ايران، حامي تروريسم در منطقه و بلكه در اقصي نقاط جهان است، بر لزوم توقف فعاليت‌هاي ثبات‌زداي ايران تاكيد كرد. دونالد ترامپ در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اينكه امريكا و اسراييل با تهديدات مشتركي مواجهند، مدعي شد:
هرگز نبايد به ايران اجازه داشتن سلاح‌هاي اتمي داده شود. (اين ادعا در حالي مطرح شده كه ايران بارها و بارها اعلام كرده است كه هيچگاه دنبال سلاح هسته‌اي نبوده است)
اعتماد