به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۳۹۶

اولین واکنش آمریکا به انتخابات ایران

تیلرسون در عربستان: روحانی آزمایش موشکی را متوقف کند
رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، ساعاتی پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری ایران با آنچه شبکه تروریستی ایران خواند، مقابله کند.
آقای تیلرسون که روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی شرکت کرده بود، به خبرنگاران گفت:
«امیدواریم که روحانی از دور دوم ریاست جمهوری خود برای برچیدن شبکه تروریسم ایران، حمایت مالی و لجستیک و انسانی از آن و توقف هرآنچه که به این نیروهای بی ثبات کننده در منطقه می‌دهد، استفاده کند.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهوری ایران جلوی آزمایش‌های موشکی ایران را بگیرد و حقوق مردم ایران را احیا کند.
وزیر خارجه ایالات متحده گفت که اگر آقای روحانی در دور دوم ریاست جمهوری خود خواستار احیای رابطه ایران با بقیه جهان است «باید حق آزادی بیان و حقوق مدنی مردم ایران را برقرار سازد.»
عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست خبری ضمن متهم کردن ایران به حمایت از گروههای تروریستی گفت: «اگر ایران به دنبال رفتاری عادی از سوی جهان است باید به قوانین بین المللی احترام بگذارد. ما از ایرانی که به روابط بین الملل احترام بگذارد استقبال می کنیم.»
حسن روحانی، ساعاتی پس از مشخص شدن پیروزی خود در انتخابات روز جمعه، در پیامی تلویزیونی اعلام کرد که ایران آماده گسترش روابط خود با جهان بر پایه احترام متقابل و منافع ملی خود است.
نگاه تحلیلگران غربی به انتخابات ایران
تحلیلگران می گویند حسن روحانی باید تا بعد از اعلام نتایج انتخابات صبر کند تا ببیند آیا دستاورد بی سابقه اش در غالب توافق هسته ای ایران و غرب که لغو تحریم های بین المللی علیه ایران در ازای تعلیق و محدودیت فعالیت های هسته ای کشور را به همراه داشت، می تواند جایگاهش را در مقام ریاست جمهوری ایران ابقا کند یا نه.
بسیاری از شهروندان ایرانی از اینکه توافق هسته ای و رفع تحریم ها هنوز نتوانسته اوضاع اقتصادی ایران را بهبود ببخشد ناخشنودند. این در حالی است که بنا به آمار صندوق بین المللی پول میزان بیکاری در ایران همچنان بالاست و نزدیک به یک سوم قشر جوان ایران بیکارند.
ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و با دستیابی به توافق هسته ای با قدرت های جهان توانست تا حدی از انزوای بین المللی خارج شود اما بعضی تحلیلگران نظیر دنیس راس، دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه آمریکا می گویند رئیس جمهوری در ایران اختیار چندانی در تعیین سیاست خارجی کشور ندارد.

دنیس راس، مقام پیشین کاخ سفید و دیپلمات وزارت خارجه آمریکا درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: رئیس جمهوری در ایران، فردی است که به صورت بنیادی نمی تواند به سیاست خارجی ایران شکل بدهد و یا آنرا مدیریت کند. بویژه در منطقه. به روحانی اجازه داده شده بود، که به مساله تحریمها بپردازد. یعنی به او اجازه داده شده بود، سیاست خارجی را تنظیم کند که بتواند با گروه پنج به علاوه یک مذاکره کند و آنرا مدیریت کند. او هیچ نقشی در رفتار ایران در منطقه ندارد. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عهده دار این مسوولیت تحت اشراف رهبری است. رئیس جمهوری نقشی در سیاست خارجی نداشته و صرفا تاثیر در سیاستهای داخلی داشته و ما شاهد رقابت بر روی این سیاستها هستیم.

جان بولتون معاون پیشین وزارت خارجه در امور امنیت بین المللی و کنترل تسلیحات در گفت و گوی اختصاصی با صدای آمریکا روند انتخابات در ایران را زیر سوال می برد: در ایران نامزدهای انتخاباتی از خود اختیاری ندارند، و گزینش آنها با دقت خاصی به وسیله آیت الله ها انجام می شود ، تا فقط افرادی به عنوان نامزد معرفی شوند که قبلاًبه وسیله شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده و به تأیید رهبر نیز رسیده باشند. دولت، صحنه انتخابات را به نحوی آماده می کند که انتخابات به ظاهر در نظر مردم ایران و غرب دموکراتیک جلوه کند؛ اما صرف نظر ازنتیجه انتخابات قدرت تصمیم گیری در دست رهبراست ؛ و بنظر من مردم ایران فکر می کنند که روحانی از پیش انتخاب شده است.

حسن روحانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت موفق شد با به دست آوردن بیش از ۲۳ میلیون رای از بیش از ۴۱ میلیون رای شمارش شده، ابراهیم رئیسی، رقیب عمده خود در انتخابات ریاست جمهوری را شکست دهد. آقای روحانی با این تعداد رای بیش از ۵۷ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

صدای آمریکا