به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۶

نامه‌نگاری برای پخش «ربنا»؛

«سیما» صدای شجریان را آزاد می‌کند؟
گروه هنر: هفت سال است با نزدیک‌شدن به ماه مبارک رمضان، بسیاری از مخاطبان رسانه ملی تمایل خود را برای پخش صدای «ربنا»ی محمدرضا شجریان ابراز می‌کنند. امسال نیز درحالی‌که کمتر از یک هفته به ماه مبارک رمضان باقی مانده بود، بار دیگر اخباری در‌این‌زمینه منتشر شد. یک منبع آگاه پنجشنبه گذشته از نامه‌ای خبر داد که «سیدرضا صالحی‌امیری»، وزیر ارشاد، برای رئیس سازمان صدا‌و‌سیما نوشته و در آن خواستار پخش «ربنا»ی استاد محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان شده است.

این منبع آگاه به ایرنا گفت: این نامه در حاشیه نشست روز چهارشنبه اعضای کابینه «حسن روحانی» تسلیم «عبدالعلی علی‌عسگری»، رئیس سازمان صدا‌و‌سیما شده است.


هنوز درباره تصمیم‌گیری در زمینه پخش «ربنا»ی استاد شجریان در ایام ماه رمضان سال ٩٦ خبری منتشر نشده است. موضوع این نامه در چند ساعت گذشته در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است. 
محمدرضا شجریان پیش‌تر بارها گفته بود «ربنا» متعلق به مردم است. دعای ربنایی که محمدرضا شجریان خوانده، برآمده از آموزش‌های قرآنی او نزد پدرش است. شجریان، ربنا را برای نخستین‌بار در تیر ١٣٥٨در استودیویی در رادیو ایران ضبط کرد که بعدها در آلبوم «به‌یاد پدر» هم اجرا و ضبط شد. دعای ربنا، تلاوت آوازی قرآن کریم است که از دستگاه «رست» یا «راست» شروع شده و به دستگاه «عجم» (شبیه ماهور) تغییر پیدا می‌کند.

ربنا بیان آوازی آیات ١٩٣و ١٩٤ سوره آل‌عمران در قرآن است. به ‌نظر می‌رسد پخش ربنای شجریان در شرایط بعد از خلق حماسه سیاسی ٢٩ اردیبهشت، قوت بیشتری گرفته است.

***

ماه مبارک رمضان از همین امروز آغاز شده است.
تا ساعاتی دیگر موعد افطار سر می‌رسد و بنا به سنت هرساله، روزه‌داران خواهان گوش جان سپردن به نوای «ربنا»ی شجریان در لحظات افطار هستند.
با اینکه چندسالی است نوای این دعای خاطره‌انگیز سر سفره افطار شنیده نمی‌شود؛ اما درخواست طیف‌های مختلف حاکی از تمایل آنان برای شنیدن این دعا در لحظات ملکوتی افطار است.
طلسم پخش‌نشدن «ربنا»ی شجریان از رسانه ملی، به‌راحتی می‌تواند غروب همین امروز شکسته شود.

شرق