به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۶

انفجار در سالن کنسرتی در منچستر، تاکنون ۱۹ کشته و۵۹ زخمی به‌جا گذاشت

پلیس شهر منچستر بریتانیا می‌گوید در واقعه‌ای که به نظر پلیس یک "حمله تروریستی" بوده ۱۹ نفر کشته و ۵۹ نفر زخمی شده‌اند.


این واقعه پس از برگذاری کنسرت آریانا گرنده، خواننده جوان آمریکایی در سالن کنسرت منچستر آرنا روی داده است.

شاهدان می‌گویند دقایقی پس از آنکه آرانا گرنده صحنه را ترک کرد، صدای یک یا دو انفجار شنیده‌اند پس از آن هزاران نوجوان حاضر در سالن سراسیمه شروع به فرار کردند. 

پلیس به بی‌بی‌سی گفته یک وسیله انفجاری هم در نزدیکی ایستگاه مترو ویکتوریا که کنار سالن منچسترآرنا است، پیدا شده و به همین علت پلیس خبرنگاران و مردم را از اطراف این ایستگاه دور نگه داشته است.

در ابتدا برخی از شاهدان از شنیدن و مشاهده انفجار در داخل سالن کنسرت و نزدیکی صحنه خبر داده بودند اما با گذشت ساعتی از این واقعه، شاهدان دیگر گفتند انفجار دقیقا بعد از اتمام کنسرت و ترک آریانا گرنده، خواننده آمریکایی، روی داده و در قسمتی که معمولا افراد بعد از کنسرت برای خریدن سی‌دی یا دیگر محصولات جمع می‌شوند روی داده است.

چگونگی سانحه هنوز دقیقا مشخص نیست و راویت‌های متعددی از انفجار یا یک حمله انتخاری مخابره شده است.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده است. او کارزار انتخاباتی حزب محافظه‌کار، حزب حاکم بریتانیا را تعلیق کرده و قرار است جلسه کمیته امنیتی دولت بریتانیا به ریاست او تشکیل شود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت هم در توییتر خود با کسانی که تحت تأثیر این سانحه قرار گرفته‌اند همدردی و از امدادگران تجلیل کرده است.

تیم اشبرنر، گزارشگر بی‌بی‌سی در محل واقعه می‌گوید اعضای تیم‌های امدادی به او گفته‌اند که بروی بدن مجروحان آثار جراحات ناشی از اشیاء تیز و برنده شبیه ترکش دیده‌اند.

همزمان رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام های امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده می‌گویند آنچه در منچسترآرنا روی داده "یک حمله انتحاری" بوده است و یک مرد مظنون تحت بررسی مأموران است.

یک شاهد هم گفته وقتی با همسرش روی زمین دراز کشیده بود ترکش و بقایای بمب مشاهده کرده است.
پلیس از مردم خواسته در اطراف این محل تردد نکنند و گفته بازرسان پلیس اکنون این واقعه را تحت عنوان "حمله تروریستی" تحت بررسی دارد.

سالن سرپوشیده معروف به "منچستر ارنا" ظرفیتی حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر دارد و یکی از محل‌های معروف برگزاری کنسرت موسیقی است. این سالن دومین سالن بزرگ سرپوشیده در بریتانیا و یکی از بزرگترین سالن‌های کنسرت در اروپا است.

حاضران در کنسرت اکثرا نوجوانان و جوانانی بودند که بسیاری از آنها از شهرهای مختلف به منچستر (که یکی از پایگاه‌های مهم موسیقی در اروپا هم محسوب می‌شود) آمده بودند.

انفجار در حدود ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه دوشنبه شب و در حالی که کنسرت موسیقی در انتهای خود بود روی داده است.
آن طور که گزارش شده بخش بزرگی از جمعیت داخل سالن دختران نوجوان بوده‌اند.

اظهارات یک شاهد ایرانی

امیر سجادی، محقق ایرانی دانشگاه منچستر که در نزدیکی محل این واقعه زندگی می‌کند به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "ما در زمان واقعه در رستورانی که بسیار نزدیک سالن بود نشسته بودیم. ابتدا متوجه سیل خودروهای پلیس شدیم و چند دقیقه بعد جوانانی که با چهره ترسیده از سالن بیرون می‌آمدند سراسیمه در محوطه اطراف سالن که یکی از مناطق پر تردد عصرگاهی است، دیده شدند. بعد از آن آمبولانس‌ها و کمی بعد هم هلی‌کوپتر در آسمان دیده شد و تا این لحظه (دو نیمه شبه به وقت محلی) همه چیز در حالت فوق‌العاده‌ است."

اِما جانسن، زنی که به همراه شوهرش به محل کنسرت آمده بودند تا دو دختر ۱۵ و ۱۷ساله‌شان را بعد از اتمام کنسرت به خانه ببرد می گوید که انفجار در محوطه راهرو کنار سالن روی داده است.

یک پدر دیگر ماجرا را چنین توصیف کرده است: "من در نزدیکی در خروجی اول بود که ناگهان چیزی در نزدیکی ما منفجر شد. وقتی بلند شدم حدود ۳۰ نفر در اطراف من به زمین افتاده بودند، بسیاری مرده بودند. اولین کاری که کردم دویدم داخل سالن دنبال دخترم. اونجا نبود. بیرون آمدم و میان مجروحان و کشته شدگان دنبالش گشتم. نبود. دقایقی بعد زنده درخارج سالن پیدایش کردم. شنیدم که بعضی گزارش دادند که یک بادکنک بزرگ منفجر شده، اما من خودم آنجا بودم. این یک انفجار بود. یک انفجار بزرگ."

آریانا گرنده، خواننده آمریکایی که در میان نوجوانان زیر ۱۵ سال محبوبیت فراوانی دارد در توییتر خود نوشته: "فروریختم. عمیقا به خانواده قربانیان تسلیت می‌گویم. کلامی برای توصیف این ندارم."

بسیاری از شرکت کنندگان در کنسرت این خواننده پاپ آمریکایی، دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۵ ساله بودند. کسانی که به توصیف والدین‌شان نخستین کنسرت بزرگ عمرشان را تجربه می‌کردند و ماه‌ها منتظر آمدن آریانا گرنده بودند.

بی بی سی