به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۶

قالیباف پروژه‌های تهران را به سپاه واگذار کرد

فائزه هاشمی: آقای رئیسی بگوید مالیات‌های آستان قدس کجا می‌رود
فائزه هاشمی در گفتگویی در پاسخ به ابراهیم رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری گفته است:
آقای رئیسی که در مناظره آخر آنقدر بر مسئله فرار مالیاتی تاکید کردند، باید اشاره کرد که آستان قدس رضوی که نهادی درآمدزا است، معلوم نیست که مالیاتهای آن کجا می‌رود؟ 
آقای رئیسی در برنامه تلویزیونی گفت «ما با اینها کار خیر انجام می‌دهیم.» آیا اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتها هم می‌توانند بیانید بگویند ما این میزان از پول مالیات مان را به کار خیر اختصاص می‌دهیم، پس مالیات نمی‌دهیم.
مملکت نظم دارد. اینکه ما خودمان کار خیر می‌کنیم پس مالیات نمی‌دهیم که پاسخ به فرار مالیاتی نیست.
کار خیر ضابطه دارد. الان بخش عمده‌ای از درآمد دولت به دلیل فرار مالیاتی آستان قدس و برخی دیگر از نهادها به دست نمی‌آید. این به هم ریختگی و موازی‌کاری است و با سیستم مدیریتی صحیح در تضاد است.


او همچنین در انتقاد از عملکرد قالیباف که شعار حمایت از بخش خصوصی داده بود، گفته است:‌ آیا غیر از این است که یک نهاد غیر اقتصادی عمده پروژه‌ها را گرفته است؟ پروژه احداث پل صدر، پروژه اطلس مال کنار مرکز استراتژیک در نیاوران در اختیار این مجموعه خاص است. آقای قالیباف بگوید کدام پروژه مهم و اساسی را به بخش خصوصی داده است؟ اینکه شعار بدهیم باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم که مشکل حل نمی‌شود.

متن این گفتگو به نقل از سایت ستاد حسن روحانی به شرح زیر است:
شمارش معکوس دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است. توصیه فائزه هاشمی مشارکت گسترده مردم در انتخابات و رأی به حسن روحانی است. او خطاب به آنها که هنوز بنای رأی دادن ندارند، می‌گوید: «ما اگر رأی ندهیم معلوم نیست چه می‌شود. اول رأی بدهیم بعد پیگیر مطالبات مان باشیم.»

برای نشست و سخنرانی شما در استانها و شهرستان‌ها مجوز داده نشد، با این حساب این سوال پیش می‌آید که پیام و موضع انتخاباتی شما چه بوده که با این مخالفت‌ها مواجه شده است؟

نخستین پیام من مشارکت گسترده مردم در انتخابات است؛ چون اهمیت زیادی دارد که از این حق شهروندی خود در تعیین سرنوشت‌مان استفاده کنیم. اگر ما رأی ندهیم در واقع خودمان نسبت به سرنوشت‌مان بی‌اعتنایی کرده‌ایم و نمی‌توانیم انتظاری داشته باشیم و بگوییم چرا کاری انجام نشد و یا عملکردها را نقد کنیم. ابتدا باید رأی بدهیم و بعد از منتخب‌مان هم انتظارات مان را پیگیری کنیم. دومین پیام من «رأی به روحانی » است؛ برای اینکه ما هشت سال دوران آقای احمدی‌نژاد را تجربه کردیم. خوشبختانه مردم ما آگاه هستند، افراد ممکن است در صحبت‌های انفرادی حرف‌های خوب بزنند؛ اما مناظره‌ها خیلی چیزها را روشن و شفاف کرد که بیایید به آقای روحانی رأی بدهید که تجربه احمدی‌نژاد دوباره تکرار نشود. چون رقبای آقای روحانی هم همان شعارهای احمدی نژاد را سر می‌دهند.

نزدیک به نیمی از جمعیت رأی دهندگان در این دوره از انتخابات زنان هستند. پیام خاصی برای آنها دارید؟

خانم‌ها پای صندوق می‌آیند، ما زن‌ها می‌آییم و به آقای روحانی رأی می‌دهیم، اما از آن‌سو نباید فراموش کنیم که پیگیر مطالبات‌مان باشیم. چون نمی‌توان گفت دولت در حوزه زنان صددرصد موفق بوده است. بنابراین باید آنقدر تلاش کنیم تا آقای روحانی به قول‌ها و وظایف خود در حیطه زنان عمل کند.

ارزیابی شما از مناظره‌ها چیست؟

مناظره آخر، مناظره « لمپنیسم و لودِه گرایی» با «عقل، کار کارشناسی و متانت» بود. متاسفانه رفتارها و ادبیاتی که بخصوص از آقای قالیباف شاهد بودیم،‌عجیب و غریب بود. این ادبیات از یک کاندیدای ریاست‌جمهوری خلاف انتظار بود. خوشبختانه آقایان روحانی، جهانگیری و هاشمی‌طبا خوب ظاهر شدند. من برنده مناظره سوم را تیم آقای روحانی می‌دانم. فکر می‌کنم خیلی‌ها اگر در رأی دادن شک داشته و یا نمی‌دانند به چه کاندیدایی رأی بدهند، می‌توانند از این مناظره‌ها استفاده کنند و تصمیم بگیرند که اگر رأی ندهند چه اتفاقی می‌تواند بیفتد و اگر به کسی غیر از روحانی رأی بدهند چه اتفاقی می‌افتد؟ ما شاهد عملکرد قالیباف در تهران هستیم. آیا غیر از این است که یک نهاد غیر اقتصادی عمده پروژه‌ها را گرفته است؟ پروژه احداث پل صدر، پروژه اطلس مال کنار مرکز استراتژیک در نیاوران در اختیار این مجموعه خاص است. آقای قالیباف بگوید کدام پروژه مهم و اساسی را به بخش خصوصی داده است؟
اینکه شعار بدهیم باید به بخش خصوصی اعتماد کنیم که مشکل حل نمی‌شود. یا آقای رئیسی که در مناظره آخر آنقدر بر مسئله فرار مالیاتی تاکید کردند، باید اشاره کرد که آستان قدس رضوی که نهادی درآمدزا است، معلوم نیست که مالیاتهای آن کجا می‌رود؟ آقای رئیسی در برنامه تلویزیونی گفت «ما با اینها کار خیر انجام می‌دهیم.» اما مسلما مالیات تنها برای کار خیر نیست. مالیات یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی کشور است. آیا اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکتها هم می‌توانند بیانید بگویند ما این میزان از پول مالیات مان را به کار خیر اختصاص می‌دهیم، پس مالیات نمی‌دهیم. مملکت نظم دارد. اینکه ما خودمان کار خیر می‌کنیم پس مالیات نمی‌دهیم که پاسخ به فرار مالیاتی نیست. کار خیر ضابطه دارد. الان بخش عمده‌ای از درآمد دولت به دلیل فرار مالیاتی آستان قدس و برخی دیگر از نهادها به دست نمی‌آید. این به هم ریختگی و موازی‌کاری است و با سیستم مدیریتی صحیح در تضاد است.

آقای رئیسی گفتند الان یارانه پرداخت می‌شود؛ مردم فقیرتر شدند، پس باید یارانه را افزایش دهیم و فقر را جبران کرده و با آن مبارزه کنیم. معتقدم نتیجه آقای رئیسی علمی و برنامه‌ریزی شده و مبتنی بر اصول علمی اقتصاد نیست. وقتی خودتان می‌گویید یارانه پرداخت شده و مردم فقیرتر شدند، پس به معنای آن است که یارانه راه‌حل اقتصادی نیست. یارانه نقدینگی و تورم را افزایش می‌دهد؛ همانگونه که در دوران آقای احمدی‌نژاد این نتیجه را داشت. اگر شما ۴۰ هزار تومان یارانه می‌دهید، ۲۰۰هزار تومان هزینه‌ها افزایش یافته است و عملا یارانه‌ها کاری نمی‌تواند انجام دهد. یارانه باید به بخش تولید داده شود تا از طریق ایجاد شغل به دست مردم برسد. یارانه مستقیم باید به اقشار نیازمند تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و امثالهم داده شود. شما یارانه دادید و مردم فقیرتر شدند و حال باز می‌خواهید آن را افزایش دهید؟یکی از شعارهای آقای قالیباف در مناظره آخر مبارزه با رانت بود. آیا وقتی چهارهزار مداح را در پست‌های مختلف مترو استخدام می‌کند، مبارزه با رانت است؟

پیامتان برای آنهایی که هنوز بنای رأی دادن ندارند، چیست؟
آنها که هنوز تصمیم برای رأی دادن نگرفتند یا انتخابات را تحریم کردند من سناریوهای آنهایی را که شنیدم می‌گویم و پاسخ و توضیح آن را می‌دهم. مثلا اینکه ما انتخابات را تحریم می‌کنیم با اهدافی خاص چنین فرضیه‌ای باطل است؛ ما باید از طریق اصلاحات وارد شویم. مهم‌ترین ابزار اصلاحات هم رأی و دموکراسی است و اینکه ما بتوانیم با دراختیار گرفتن نهادهای انتخابی روند تصمیم گیری‌ها و مدیریت‌ها را تغییر دهیم. اینکه فکر می‌کنید نیاییم به روحانی رأی بدهیم و آنها برنده شوند و مملکت تکلیفش مشخص شود اصلا این فرضیه درست نیست. گروهی ممکن است بگویند آقای روحانی برای ما چه کرد که باز به او رأی دهیم؟
پاسخ این است که شما یک درخت در خانه‌تان بکارید حداقل باید چهار سال زمان بدهید تا میوه بدهد. ۸۰ سال تخریب در طول هشت سال دوره آقای احمدی‌نژاد و ویرانه‌ای که آقای روحانی تحویل گرفت سال‌ها طول می‌کشد به صفر برسد.

دو سال طول کشید آقای روحانی تحریم‌های سازمان ملل را بردارد و طی مذاکراتی که برجام نام گرفت آن را به نتیجه برساند ما باید دوره آقای روحانی را بعد از این دوسال درنظر بگیریم. کدام درخت بعد از دو سال بار داده است که ما فکر کنیم آقای روحانی هیچ کاری نکرده و رأی نمی‌دهیم. من معتقدم آقای روحانی بسیار موفق ظاهر شده و اقدام‌های زیادی به بهره‌برداری رسیده است؛ برای سایر بخش‌ها هم باید صبر کنیم تا ان‌شاء‌الله در دوره بعد به نتیجه برسد. دلیل دیگر برای رأی دادن به روحانی ثبات و تداوم است.وجود ضعف‌های ساختاری در کشور سبب می‌شود که هر فردی رئیس‌جمهور شود، در شکل‌گیری روندهای آتی تعیین‌کننده باشد.

مطمئن باشید اگر کسی غیر از آقای روحانی بیاید از صفر شروع می‌کند که با کاندیداهای حاضر نتیجه عملکرد از هم اکنون مشخص است. ما اگر رأی ندهیم معلوم نیست چه می‌شود. نمی‌خواهم بگویم از میان بد و بدتر انتخاب کنیم؛ چون من آقای روحانی را بد نمی‌دانم. ما وظیفه داریم بیاییم پشت آقای روحانی بایستیم رأی بدهیم و بعد هم مطالباتمان را پیگیری کنیم. آقای روحانی هم موظف است به مطالبات مردم پاسخ دهد. دولت ۲۰ تا ۳۰ درصد قدرت را در اختیار دارد. بخش مهم قدرت در اختیار ایشان نیست. ایشان هم باید واضح با مردم صحبت کند و اگر نمی‌تواند خواستی را عملی کند، در مورد چرایی آن توضیح دهد و مردم را کامل در جریان امور قرار دهد.

کلمه