به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۹۶

پخش قرآن و استفاده از روبنده در اتریش ممنوع شد

پارلمان اتریش با تصویب لایحه‌ای که از سوی دولت تهیه شده بود، استفاده از روبنده و پخش قرآن در اماکن عمومی را ممنوع اعلام کرد.

استفاده از روبنده پیش‌تر در فرانسه، آلمان، بلژیک و چند کشور دیگر ممنوع شده، اما ممنوعیت پخش قرآن بی‌سابقه است.

بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان، پارلمان اتریش در وین قانون تازه‌ای را برای تقویت هموندی پناهندگان و اقلیت مسلمان با جامعه بومی از تصویب گذراند.

به موجب این قانون، استفاده از روبنده در مکان‌های همگانی و پخش قرآن در خیابان‌ها ممنوع شده است. با اجرائی شدن این قانون از ماه اکتبر امسال، زنان مسلمانی که در مکان های عمومی از روبنده استفاده کنند، ١۵٠ یورو جریمه می ‌شوند اما جریمه پخش قرآن در خیابان ها هنوز روشن نیست.


در سال های گذشته بنیادگرایان سلفی چندبار در شهرهای آلمان اقدام به پخش قرآن به زبان آلمانی کردند. پارلمان اتریش اعلام کرده است که با ممنوع کردن پخش قرآن قصد دارد مانع فعالیت سلفی‌ها در این کشور شود.

استفاده از روبنده در سال ٢٠١١ در فرانسه و در سال های بعد در آلمان، بلژیک، اسپانیا و هلند، ممنوع شد.

این ممنوعیت به کشورهای اروپائی محدود نیست، بلکه مراکش نیز از ژانویه امسال استفاده از روبنده را ممنوع کرده است. وزارت کشور مراکش اعلام کرد که این تصمیم با هدف مقابله با تروریسم گرفته شده زیرا روبنده کنترل تروریست‌ها را دشوار می‌کند.


در اتریش به موجب قانون جدید، پناهجویان و پناهندگان پذیرفته شده موظف می شوند به مدت یک سال در دوره زبان و آشنائی با ارزش‌های بنیادی جامعه میزبان شرکت کنند. هزینه این دوره ها را دولت تأمین می‌کند.

همچنین پناهجویان موظف می شوند در برابر دریافت کمک‌های اجتماعی، برای دولت کار مجانی کنند. در صورت سرباز زدن از این تکلیف، از کمک‌های اجتماعی پناهجویان کاسته خواهد شد.


شبیه چنین قانونی از سال‌ها پیش در آلمان اجرا می شود.

رادیو فرانسه