به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۶

تحقيقات درباره روسيه در روزهاي غيبت رييس‌جمهور در واشنگتن ادامه دارد

بازگشتي سخت در انتظار ترامپ
در حالي كه دونالد ترامپ به همراه خانواده و تيم بلند پايه كاخ سفيد به اواسط سفر ٩روزه خود رسيده است، شرايط داخلي در ايالات متحده به سمتي پيش مي‌رود كه شايد اين سفر كاري دونالد ترامپ را بتوان يك تعطيلات دانست كه پس از بازگشت بايد با موانع سخت داخلي دست و پنجه نرم كند.
چرا كه در طول روزهايي كه ترامپ در حال مذاكره با مقام‌هاي خارجي بود، در سناي امريكا جلسات پرسش و پاسخ در خصوص دخالت روسيه در انتخابات ادامه داشت.
جان برنان، رييس سابق سيا در دولت باراك اوباما در جلسه استماع كميته تحقيقات سنا حاضر شد و شهادت داد كه سازمان سيا به اف‌بي‌آي در خصوص يك الگوي نگران‌كننده از ارتباط ميان كمپين دونالد ترامپ با مقامات روسيه هشدار داده است. اين موضوعي است كه مي‌تواند جريان تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا را وارد مرحله جديدي كند. برنان در اين جلسه عنوان كرد كه به طور فزاينده‌اي نگران آن است كه همكاران دونالد ترامپ از طريق سازمان اطلاعات روسيه به عنوان بخشي از كمپين نفوذ مخفيانه در راستاي اختلال در انتخابات رياست‌جمهوري وارد عمل شده و بر نتيجه انتخابات تاثيرگذار باشند.

برنان با اين وجود گفت كه من با تعدادي از مخاطبين در خصوص نگراني از دخالت روسيه در انتخابات صحبت كرده‌ام، آنها نگران بودند. با اين وجود وي افزود كه من قبل از ترك دفترم در روز ٢٠ژانويه نتوانستم مدرك قطعي در خصوص تباني پيدا كنم، اما مطمئنا اف‌بي‌آي جرياني را آغاز كرده كه مسائل مورد نياز را براي كساني كه قصد دارند آن را ببينند فراهم كند. با اين وجود اظهارات برنان در كميته تحقيقات نشان مي‌دهد كه سازمان سيا نقش اساسي را در خصوص راه‌اندازي اين تحقيقات از سوي اف‌بي‌آي داشته است. زيرا مدارك موجود از سوي اين سازمان موجب شده تا اف‌بي‌آي اين پرونده تحقيقات را به جريان اندازد. با اين وجود برنان در سخنان خود تاكيد كرد كه بايد بر همگان گستاخي روسيه در راستاي دخالت بر روند انتخابات سال ٢٠١٦ روشن شود. جمله‌اي كه به نظر مي‌رسد برنان با هدف مخاطب قرار دادن رييس‌جمهور گفته است. در حال حاضر شواهد نشان مي‌دهد كه تعداد زيادي از دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا به اين اجماع رسيده‌اند كه روسيه هزاران ايميل با هدف تخريب جريان انتخابات رياست‌جمهوري به نفع يك كانديدا را در فضاي مجازي منتشر كرده است تا بتواند جريان رقابت‌هاي انتخاباتي ايالات متحده را تخريب كند. اما به نظر مي‌رسد تنها فردي كه اين موضوع را نمي‌خواهد بپذيرد دونالد ترامپ است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه قانونگذاران جمهوريخواه در جلسه روز سه‌شنبه قصد داشتند تا جان برنان را به سمتي ببرند كه اذعان كند كه هيچ مدركي دال بر تباني كمپين ترامپ با مسكو به دست نياورده است.

اما برنان تاكيد كرد كه هنوز سوالات حل نشده‌اي در مورد ارتباط كمپين ترامپ با مسكو تا زمان تصدي من بر رياست سازمان سيا وجود داشته است. برنان تاكيد كرد: من مي‌دانم كه روس‌ها سعي مي‌كنند چگونه كار خود را انجام دهند. آنها سعي مي‌كنند افراد را اغوا كنند يا افرادي به صورت عمد يا غير عمد در ايالات متحده، روسيه را نمايندگي مي‌كنند. او اضافه كرد كه سازمان‌هاي روسي به طور معمول دنبال جمع‌آوري اطلاعات عليه افراد و به خطر انداختن آنها هستند تا بتوانند مقامات امريكايي را مجبور به خيانت كنند. اما وي با اشاره به فلين عنوان كرد برخي از مسيرها گاهي روشن مي‌شود كه خيلي دير است و كاري را نمي‌توان انجام داد. گفتني است كميته تحقيقات سنا تاكنون دو احضاريه را براي جمع‌آوري اطلاعات از مايكل فلين براي حضور در جلسه ارسال كرده است اما تاكنون فلين از شركت در اين جلسه امتناع كرده است. برنان همچنين در مورد افشاي برخي از اطلاعات طبقه‌بندي شده به وزير امور خارجه روسيه و سفير در يك نشست كاخ سفيد گفت: سازمان سيا معمولا راهنمايي‌هاي مورد نياز در خصوص توطئه‌هاي تروريستي را به كرملين ارايه مي‌دهد اما وي تاكيد كرد، كاري كه دونالد ترامپ انجام داد، نقض آشكار پروتكل‌هاي كليدي امنيتي است.

برنان تاكيد كرد كه اطلاعات حساس فقط بايد از طريق سرويس‌هاي اطلاعاتي منتقل شود نه از طريق وزير امورخارجه و سفير كشورها؛ گفتني است جان برنان يك چهره كليدي در دولت اوباما در خصوص آغاز روند دخالت روسيه در انتخابات روسيه بوده است. او زنگ هشدار را در پاييز سال گذشته به صدا در آورد و با مقامات كنگره در پاييز جلسات محرمانه‌اي را برگزار كرد و عنوان داشت كه به صورت بي‌سابقه‌اي روسيه در حال دخالت در انتخابات امريكا است. پس از آن بود كه برنان به دنبال ارتباط مقامات بلندپايه در اطراف رييس‌جمهور منتخب بود تا ابعاد مداخله روسيه را مورد بررسي قرار دهد.

برنان در جلسه استماع اعلام كرد كه او در ماه آگوست گذشته براي نخستين بار به يك عضو ارشد دولت روسيه در خصوص اين موضوع در يك مكالمه تلفني هشدار داده است. او در اين مكالمه هشدار داده بود كه دخالت روسيه در فرآيند انتخابات امريكا نتيجه‌اي عكس خواهد داشت و به ارتباط مسكو و واشنگتن آسيب خواهد رساند. وي افزود در مكالمه من با الكساندر بورتنيكف، رييس دستگاه اطلاعاتي روسيه تاكيد كردم كه هرگونه دخالت روسيه موجب خشم راي‌دهندگان خواهد شد و هرچشم‌انداز كوتاه‌مدتي را در بهبود روابط نابود خواهد كرد. برنان تاكيد كرد كه بورتنيكف دوبار اين موضوع را تكذيب كرد اما گفت اين پيام را به ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه خواهد رساند.

برنان در ادامه عنوان كرد كه من معتقدم كه نخستين مقام رسمي ايالات متحده هستم كه روسيه را روي اين موضوع حساس كردم. برنان با اين وجود عنوان كرد كه فكر نمي‌كند كه روسيه با وجود همه اين هشدارها از تلاش براي اقدام‌هاي مشابه در آينده منصرف شده باشد. 

روزنامه اعتماد