به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۶

خوشامدگویی ناتو به ترامپ با پیوستن به ائتلاف ضدداعش

هزاران نفر در بروکسل علیه ترامپ تظاهرات کردند
شامگاه چهارشنبه (۲۴ مه / ۳ خرداد) لحظاتی بیش از ورود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به بروکسل نگذشته بود که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اعلام خبر پیوستن به ائتلاف ضدداعش در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
این خبر بی‌تردید یکی از بهترین هدایایی بود که ناتو می‌توانست آن را برای خوشامدگویی به دونالد ترامپ عرضه کند. رئیس‌جمهور آمریکا که در حال حاضر سرگرم انجام نخستین سفر بزرگ خارجی خود است، روز پنجشنبه (۴ خرداد) در اجلاس کوچکی با حضور اعضای ناتو شرکت می‌جوید.
موضوع محوری حضور و سخنان ترامپ در این نشست نیز بدون شک مبارزه جهانی با تروریسم خواهد بود؛ موضوعی که در طی روزهای گذشته در ایستگاه‌های گوناگون سفر او به وضوح نمایان و برجسته بوده است.
ترامپ در جریان سفرش به عربستان سعودی خواستار پشتیبانی سنی‌مذهبان در "جنگ نیک با شر" شد. او در اسرائیل از "پیشرفت‌هایی ماهوی و محسوس" در راستای حل بحران خاورمیانه سخن گفت و سپس راهی واتیکان شد تا در دیدار با پاپ تصویری از ائتلافی صلح‌جویانه فراسوی دین و مذهب ارائه دهد.
رئیس‌جمهور آمریکا حال راهی بروکسل شده است؛ شهری که او به خاطر فعالیت‌های گروه‌های اسلامگرا در آنجا از آن به عنوان "سوراخی جهنمی" یاد کرده بود.
ترامپ قرار است بعدازظهر پنجشنبه از یک بنای یادبود در بروکسل پرده بردارد که از تکه‌های ساختمان تجارت جهانی ساخته شده است؛ ساختمانی که در پی سوقصد‌های تروریستی مرگبار یازدهم سپتامبر فرو ریخت.

تلاش برای جلب رضایت ترامپ
البته پیوستن به ائتلاف ضدداعش تنها "هدیه‌" ناتو به ترامپ نیست. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از برگزاری این نشست روز پنجشنبه گفته بود؛ از اعضای این پیمان انتظار دارد که آنان تا سال ۲۰۲۴ نه تنها به "هدف ۲ درصدی" برسند، بلکه خود را متعهد کنند که گزارشی سالانه در ارتباط با پیشرفت‌های حاصله ارائه دهند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از اعضای ناتو خواسته بود که ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای هزینه‌های دفاعی و نظامی در نظر گیرند. برخی از اعضای ناتو از جمله آلمان مخالفت‌هایی در ارتباط با این خواست مطرح کرده‌اند.

ناتو در هنگامی که ائتلاف بین‌المللی نظامی در افغانستان به جریان افتاد، نقشی راهبردی و هدایتگر برعهده گرفت. در مورد موفقیت‌آمیز بودن این ائتلاف تا کنون بحث‌های زیادی صورت گرفته است.

پیوستن پیمان آتلانتیک شمالی به ائتلاف ضدداعش نیز با تردید‌ها و مخالفت‌های گوناگونی همراه بوده است.

یکی از نگرانی‌های مطرح‌شده این است که مشارکت ناتو در این ائتلاف می‌تواند برای داعش زمینه‌های لازم را به منظور تبلیغات ضدغربی و جذب نیروهای تازه فراهم آورد.

نکته‌ی مسئله‌برانگیز دیگر این است که مشارکت ناتو به معنای فعالیت در خاک سوریه نیز خواهد بود؛ جایی که روسیه نیز به عنوان یکی از رقیبان دیرینه و تاریخی ناتو در آنجا حضور دارد.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان در مورد پیوستن ناتو به ائتلاف ضدداعش هشدار داده است. خبرگزاری آلمان بامداد پنجشنبه (۲۵ مه / ۴ خرداد) به نقل از او نوشت که "مشارکت در عملیات جنگی [تهاجمی] مأموریت ناتو نیست. ناتو پیمانی دفاعی است.»

شایان ذکر است که هر یک از ۲۸ کشور عضو ناتو به نوبه خود در ائتلاف ضدداعش حضور و فعالیت دارند، اما نه به عنوان عضو ناتو و در چارچوب مأموریت‌های رسمی این پیمان.

دویچه وله 


هزاران نفر در بروکسل علیه ترامپ تظاهرات کردند

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات 9 تا 12 هزار نفر تخمین زده شده است.

تظاهرات کنندگان که پلاکاردهای مختلفی در دست داشتند، بر ضد سیاست‌های ترامپ شعار‌های اعتراضی سر دادند.
برخی از آنها به اظهارات ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی به ویژه نقل قول معروفی از او اعتراض داشتند که در آن بروکسل را «جهنم دره» خطاب کرده بود.

ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری بارها از سیاست‌های مهاجرتی بلژیک انتقاد کرده و خواستار مهار موج پناهجویان در اروپا شده بود.
رئیس جمهوری آمریکا که صبح روز چهارشنبه وارد بروکسل شده، تاکنون با شاه و ملکه بلژیک و «شارل میشل» نخست وزیر این کشور دیدار کرده است.
وی قرار است روز پنجشنبه با «دونالد توسک» و «ژان کلود یونکر» به ترتیب رئیس شورا و کمیسیون اروپا دیدار و سپس در نشست سران کشورهای عضو ناتو شرکت کند.




  ترامپ از کشورهای عضو ناتو خواست «پول کلانی» بپردازند

به گزارش خبرگزاری آلمان، رئیس جمهوری آمریکا در بروکسل در انتقاد از کشورهای عضو ناتو گفته است ۲۳ کشور از ۲۸ کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی کمتر از دو درصد درآمد سرانه ملی‌شان را برای بودجه دفاعی‌شان در نظر گرفته‌اند و به همین جهت این کشورها پول کلانی از گذشته به ناتو بدهکارند.
دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش بارها از ناتو انتقاد کرده بود و آینده پیمان آتلانتیک شمالی را به چالش کشیده بود. در بروکسل اما رئیس جمهوری آمریکا نظرات پیشین‌اش درباره ناتو را تکرار نکرد، بلکه تلاش کرد هم‌پیمانان آمریکا را وادار به پرداخت سهم بیشتری از هزینه‌های ناتو کند.
این نخستین بار است که دونالد ترامپ در اجلاس ناتو شرکت می‌کند. ترامپ در مقر ناتو علاوه بر اینکه از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک درخواست پرداخت «پول کلان» کرد، از آن‌ها خواست که در «مبارزه با تروریسم» هم مشارکت فعالانه‌تری داشته باشند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از برگزاری اجلاس بروکسل گفته بود بودجه دفاعی کشورهای اروپایی عضو ناتو به میزان ۱.۴ میلیارد دلار افزایش یافته و این امر – به گفته او – نمایانگر تفاهم کشورهای اتحادیه اروپا با اهداف دفاعی رئیس جمهوری آمریکاست.
علاوه بر این در آستانه برگزاری اجلاس ناتو، کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند که به ائتلاف نظامی آمریکا علیه داعش می‌پیوندند. به گفته دبیرکل ناتو این امر هم نماینگر همسویی اتحادیه اروپا با سیاست‌های ترامپ است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اطمینان داده بود که اجلاس بروکسل نمایانگر «وحدت» بین کشورهای عضو ناتو  و حامی «پیامی مؤثر» خواهد بود. نه از این وحدت نشانی بود و نه از آن پیام مؤثر اثری.
تنها دستاورد مشخص پیوستن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ائتلاف ضد داعش است. به گفته دبیر کل ناتو، این اقدام بسیار فراتر از یک حرکت نمادین است. اتحادیه اروپا در فرماندهی و هماهنگی عملیات ضد داعش مشارکت فعالانه‌تری خواهد داشت و علاوه بر این هواپیماهای آواکس‌اش را برای زیر نظر گرفتن کشورهای هدف در خاورمیانه  در اختیار آمریکا قرار می‌دهد. تبادل اطلاعات به دست آمده از سازمان‌های جاسوسی هم در این توافق پیش‌بینی شده است.