به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۶

ترامپ: ایران هرگز اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای پیدا نخواهد کرد

دونالد ترامپ (چپ) همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

رییس‌جمهوری آمریکا در سفر به اسرائیل گفته است، «ایران باید فورا کمک مالی به ترور، آموزش و تجهیز تروریست‌ها و شبه‌نظامیان را پایان دهد».

دونالد ترامپ این سخنان را روز دوشنبه اول خرداد در سفر به اسرائیل و در پی دیدار کاری با رئووِن ریولین رییس‌جمهوری اسرائیل در اورشلیم، بیت‌المقدس، بیان کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در آغاز یک سفر رسمی دو روزه، و پس از مذاکرات با پادشاه عربستان سعودی در ریاض، وارد اسرائیل شد.

آقای ترامپ در خاتمه مذاکرات ۴۵دقیقه‌ایش با همتای اسرائیلی خود با انتقاد از سیاست‌های منطقه‌ای ایران افزود، «مهمترین امر این است که آمریکا و اسرائیل که با تهدیدهای مشترک روبرو هستند، یک‌صدا می‌گویند که هرگز ایران امکان نخواهد یافت جنگ‌افزار هسته‌ای داشته باشد. هرگز».

دونالد ترامپ گفت، ایران «در دورترین نقاط جهان نیز حامی ترور است».

رییس‌جمهوری آمریکا گفت در امور مقابله با ایران «اجماع گسترده» وجود دارد و از «مذاکرات طولانی که در عربستان با رهبران دنیای اسلامی، از جمله با پادشاه عربستان داشته» کاملا «دلگرم» شده است.

دونالد ترامپ این را نیز به همتای اسرائیلی‌اش گفت که «کشورهای عربی اراده خود را برای پایان دادن به ترو و مقابله با گسترش افراط گرایی ابراز کردند و بسیاری از کشورهای اسلامی گام‌های لازم را برای نشان دادن این تعهد برداشته‌اند».

به گفته رییس‌جمهوری آمریکا، «مسائل ایران باعث شده که کشورهای بیشتری در منطقه به اسرائیل نزدیک شوند».

دونالد ترامپ گفت، «تفاهم فزاینده‌ای میان همسایگان عرب اسرائیل وجود دارد که آنها و اسرائیل در رویارویی با تهدید ناشی از ایران هم هدف هستند».

رئوون ریولین رییس‌جمهوری اسرائیل نیز در پایان مذاکرات با دونالد ترامپ خواهان دور شدن ایران از مرز سوریه با اسرائیل شد.

اسرائیل که از مخالفان سر سخت مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی با ایران و سپس از مخالفان برجام بود، به تازگی به طرزی فزاینده از «خطر دائمی شدن حضور نظامی ایران و همپیمانان ایران» در مرز سوریه و اسرائیل ابراز نگرانی می‌کند.
دولتمردان اسرائیل پیشاپیش گفته‌اند، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور بخش مهمی از مذاکرات کاری خود با دونالد ترامپ در شامگاه دوشنبه را به مسائل مربوط به ایران اختصاص می‌دهد.

رییس‌جمهوری آمریکا پیش از ورود به اسرائیل، در عربستان سعودی از جمله در مورد ایران با ملک سلمان گفت‌وگو کرد و همچنین شامگاه یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در همایشی با حضور سران کشورهای اسلامی در ریاض بر مقابله با ایران تاکید کرد.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا که آقای ترامپ را در این سفرها همراهی می‌کند، گفته است، تشکیل اتحادی در برابر ایران، از جمله هدف‌های مهم دیدارهای رییس‌جمهوری آمریکا از عربستان و اسرائیل است.

اما حسن روحانی رییس‌جمهوری تازه ابقا شده ایران روز دوشنبه اول خرداد در تهران گفت «اجتماع در عربستان نمایشی بود و ارزش سیاسی و عملی ندارد».

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، همزمان با سفر دونالد ترامپ، یک مهاجم فلسطینی که در یک پست بازرسی میان شهرک فلسطینی نشین ابودیس با بیت المقدس، با چاقو به چند نظامی اسرائیلی نزدیک شده بود، هدف قرار گرفت و کشته شد.
نیروهای گارد مرزی اسرائیلی که ظاهرا هدف این حمله بوده‌اند، آسیبی ندیده‌اند.
هزاران نیروی امنیتی و پلیس اسرائیل همراه با نیروهای ویژه آمریکایی در تدابیر امنیتی در دو روز سفر رسمی دونالد ترامپ به اسرائیل مشارکت دارند.

آقای ترامپ روز سه‌شنبه دوم خرداد در پی دیدار با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیت‌اللحم در کرانه باختری و سخنرانی در موزه اورشلیم، اسرائیل را به سوی واتیکان ترک می‌کند.

عربستان، اسرائیل و واتیکان به عنوان نخستین مقاصد سفرهای رییس‌جمهوری آمریکا جهت تاکید بر اهمیت ادیان توحیدی انتخاب شده‌اند.

رادیو فردا