به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۶

گفتگو با جعفر عظیم‌زاده درباره اعتصاب غذای اسماعیل عبدی

 اسماعیل عبدی، معلم زندانی حاضر نشد با دستبند به بیمارستان برود
اسماعیل عبدی می‌بایست در بیمارستان بستری شود، اما این معلم زندانی به دستبند و لباس زندان تن نداد. با جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگری و از یاران عبدی که او هم در زندان بوده گفت‌وگو کرده‌ایم.

۳۱ روز است اسماعیل عبدی در اعتصاب غذا به سر می‌برد. وضع جسمی او به وخامت گرائیده است. امروز ۹ خرداد، مسئولان دادستانی با اعزام او به بیمارستان موافقت کردند. جعفر عظیم‌زاده فعال حقوق کارگران می‌گوید عبدی را می‌خواستند با دستبند و لباس زندان به بیمارستان ببرند اما او نرفت.

اسماعیل عبدی از ۱۰ اردیبهشت سال جاری تاکنون با خواست برداشتن برچسب امنیتی از فعالیت‌های صنفی و مدنی، در زندان اوین در اعتصاب غذا بسر می‌برد. پس از پیگیری‌های انجام شده از طریق پدر، خانواده و وکیل عبدی، دادستانی با انتقال او به بیمارستان موافقت کرد اما با دستبند و لباس زندان. قرار است فردا، چهارشنبه ۱۰ خرداد ترتیبی داده شود تا او بدون لباس زندان و  دستبند به بیمارستان منتقل شود.

طی یک ماه گذشته حمایت اجتماعی گسترده‌ای از مطالبات عبدی صورت گرفته است. 
کمپین #فریاد_آزادی_اسماعیل_عبدی_باشیم  که در حمایت از مطالبات او و با خواست آزادی عبدی به راه افتاد تاکنون مورد حمایت بیش از ۱۸ هزار معلم و فعال مدنی قرارگرفته است. سازمان آموزش بین‌الملل (EI) خواستار آزادی بی‌درنگ او شده است.

 EI (فدراسیون متشکل از ۳۹۶ انجمن و اتحادیه از ۱۷۱ کشور و منطقه که ۳۲,۵ میلیون معلم را نمایندگی می‌کند) از طریق «اَکت اینترنشنال» کمپینی در حمایت از اسماعیل عبدی و با خواست آزادی او به راه انداخته است.
سازمان معلمان ایران طی بیانیه‌ای «بی‌تفاوتی و بی‌توجهی مسئولان قضایی و امنیتی را مغایر منافع ملی و امنیت عمومی دانسته» و نسبت به پیامدهای اجتماعی این بی‌توجهی ابراز نگرانی کرده است. امیرسالار داودی وکیل اسماعیل عبدی اعلام کرده که مقامات قضایی و امنیتی مسئول سلامت و جان موکلش هستند.

اما مسئولان تا کنون به مطالبات او پاسخ نداده‌اند.
فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه‌ای به دادستان تهران نوشته است «سؤالات زیادی از ناحیه موکلین مطرح می‌شود و مطالبه مراجعین و مکاتبه کنندگان عمدتاً پیگیری وضعیت مشارالیه است». او خواستار ملاقات با عبدی شده است.
اسماعیل عبدی معلم ریاضی مدرسه‌های اسلام‌شهر، و دبیر پیشین کانون صنفی معلمان تهران، اسفند ۱۳۹۴ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۶ سال حبس شد.

او ۱۰ اردیبهشت ۹۵ به همراه جعفر عظیم‌زاده با خواست برداشتن برچسب امنیتی از پرونده فعالان حقوق صنفی و مدنی دست به اعتصاب غذا زد و در پی وخامت وضعیت جسمی‌اش آزاد شد. اما مجددا صبح ۱۹ آبان سال ۹۵  مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران  او را در منزل‌اش در حالی که خواب بود،بازداشت کردند.

در رابطه با اعتصاب غذا و مطالبات اسماعیل عبدی گفتگویی انجام داده‌ایم با جعفر عظیم زاده عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران.

او خود به دلیل فعالیت‌های صنفی‌اش “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و ” تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” متهم و به همراه شاپور احسانی راد فعال کارگری دیگر هر یک به ۱۱ سال زندان محکوم شدند.
آنان به حکم دادگاه اعتراض کردند. حدود یک هفته پیش دادگاه تجدید نظر(در شعبه ۸ دادگاه استان مرکزی) آنان را از اتهامات امنیتی “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” تبرئه کرد.

رادیو زمانه