به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۹۶

ترامپ از رهبران کشورهای مسلمان خواست ایران را منزوی کنند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه ۲۱ ماه مه، در کنفرانسی با حضور رهبران ۳۷ کشور مسلمان، از جمله محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، از تمامی این کشورها خواست تا جمهوری اسلامی ایران را «منزوی» کنند.
رئیس جمهوری آمریکا با متهم کردن جمهوری اسلامی به آتش‌افروزی در نزاع‌های خاورمیانه و تروریسم گفت: «تا زمانی که حکومت ایران اراده خود را برای همکاری در زمینه صلح نشان ندهد، تمامی ملت‌هایی که احساس مسئولیت دارند، باید در زمینه انزوای این کشور تلاش کنند».

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در این کنفرانسی که در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، با تأکید بر مبارزه با «افراط‌گرایی اسلامی» گفت که جنگ علیه افراط‌گرایی «جنگ میان مذاهب یا تمدن‌ها نیست، بلکه جنگ میان خیر و شر است».
در متن سخنرانی ترامپ که خلاصه‌ای از آن از سوی کاخ سفید منتشر شد، آمده است: «تروریسم در همه جای دنیا گسترش یافته است، اما راه رسیدن به صلح از اینجا آغاز می‌شود؛ از این سرزمین مقدس».

رئیس جمهوری آمریکا که در اولین سفر خارجی خود روز شنبه ۳۰ اردیبهشت/ ٢٠ مه وارد ریاض شده، در مقابل رهبران کشورهای مسلمان گفت که افراط‌گرایی زندگی انسانی و پیروان همه مذاهب را هدف گرفته است.


ترامپ به جای کاربرد عبارت «تروریسم اسلامی» از عبارت «افراط‌گرایی اسلامی» استفاده کرد و رهبران کشورهای مسلمان را به صورت یکپارچه به مبارزه با آن فراخواند.

خبرگزاری فرانسه از ریاض گزارش داده که این سخنرانی ترامپ نسبت به موضع‌گیری او در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا «یک گسست» به شمار می‌آید، زیرا ترامپ پیش از آنکه به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، از «تنفر» اسلام نسبت به آمریکا سخن گفته بود.

دونالد ترامپ گفت: «رهبران مذهبی باید این نکته را به وضوع به افراطی‌ها بگویند: توحش برایتان افتخار به بار نمی‌آورد. اگر شما راه تروریسم را انتخاب کنید زندگی‌تان تهی خواهد شد، زندگی‌تان کوتاه خواهد شد».
رئیس جمهوری آمریکا گفت: «ما اینجا برای درس دادن نیامده‌ایم، نیامده‌ایم تا به دیگران بگوییم که چگونه زندگی کنید، یا چگونه نماز بخوانید، بلکه حضور ما برای اعلام آمادگی در زمینه منافع مشترک و ارزش‌های مشترک است».
او گفت: «آمریکا، آماده بودن کنار شماست اما کشورهای خاورمیانه نمی‌توانند انتظار داشته باشند که قدرت آمریکا دشمن را برای آنان از بین ببرد».

  ترامپ تأکید کرد که این کشورها باید درباره آینده‌ای که برای خودشان و فرزندانشان می‌خواهند تصمیم بگیرند.
ترامپ پیش از سخنرانی در مقابل رهبران کشورهای مسلمان، در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، شامل عربستان سعودی، کویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی و بحرین حضور یافت. رئیس جمهوری آمریکا همچنین به صورت جداگانه با هر یک از این رهبران دیدار و گفت‌وگو کرد.

ترامپ در دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر که روز یکشنبه ٢۱ ماه مه در ریاض صورت گرفت، از تمایل خود برای سفر قریب‌الوقوع به مصر سخن گفت. السیسی شش هفته پیش به واشینگتن سفر کرده بود.

ترامپ همچنین در اولین دور سفرهای خارجی خود قرار است که به اسرائیل و همچنین سرزمین‌های فلسطینی برود.

صدای آمریکا