به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۰۶، ۱۳۹۶

آغاز نشست گروه هفت در سیسیل ایتالیا

پرزیدنت ترامپ: مشکل کره شمالی را حل می‌کنم
سران هفت کشور صنعتی جهان و نمایندگان اتحادیه اروپا در جزیر سیسیل ایتالیا

چهل و سومین اجلاس سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به «جی ۷» در حالی در شهر تائورمینا در جنوب ایتالیا آغاز شد که رئیس جمهوری آمریکا در آغاز این نشست وعده داد که مشکل کره شمالی را حل کند.

خبرگزاری رویترز جمعه ۵ خرداد نوشت پیش بینی می شود گفت و گوهای بین دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده و رهبران دیگر کشورهای ثروتمند جهان در اجلاس جی۷ بعد از انتقادات آقای ترامپ از ناتو و سیاست های آلمان در روز پنجشنبه، جدی و پرچالش باشد.

به نوشته رویترز،‌ شرکای اروپایی آمریکا امیدوار بودند که در اجلاس ناتو در روز پنجشنبه آقای ترامپ درباره تجارت و تغییرات آب و هوایی موضع نرمتری اتخاذ کند اما او در بروکسل بر مواضع قبلی خود تاکید کرد.
روز پنجشنبه دونالد ترامپ با نخست وزیر ژاپن دیدار کرد. رئیس جمهوری آمریکا در این دیدار گفت آمریکا مشکل کره شمالی را حل می‌کند.

وی گفت کره شمالی یک مشکل بزرگ است که ذهن همه ما را به خود مشغول کرده و مشکلی در سطح جهانی است اما حل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:‌شما می‌توانید شرط ببندید که بالاخره در زمانی این مشکل حل خواهد شد.

موضوعات اجلاس جی ۷
اجلاس جی ۷ با حضور سران کشورهاي ايتاليا، ژاپن، آمريکا، کانادا، آلمان، فرانسه و انگليس و نمايندگان اتحاديه اروپا برگزار می شود.

قرار است در این نشست که به رياست ايتاليا برگزار مي شود موضوعات مهمی مورد بررسی قرار بگیرد. از جمله این موضوعات مبارزه با داعش و تروريسم بخصوص در پي فاجعه منچستر است. ایالات متحده آمریکا بطور مشخص از متحدان خود خواسته نقش پر رنگی در مبارزه با افراط گرایی اسلامی داشته باشند. آقای ترامپ روز یکشنبه در عربستان و در جمع رهبران کشورهای اسلامی این خواسته را مورد تاکید قرار داد.

بحران پناهجويان یکی دیگر از موضوعات مهم جی ۷ است. بخصوص که رئیس جمهوری آمریکا دیدگاه انتقادی به کشورهایی مثل آلمان بری پذیرش تعداد زیادی از پناهجویان دارد.

تنش با کره شمالی و مذاکرات با متحدانی چون چین یکی دیگر از موضوعات این اجلاس است. پیشتر آمریکا از چین خواسته بود که در مهار کره شمالی کمک کند.
یکی از نگرانی های کشورهای اروپایی جی ۷، ادامه تعهد آمریکا به توافق تغییرات آب و هوایی است که به نظر می رسد مورد نکوهش رئیس جمهوری جدید آمریکا است.

از دیگر موضوعات این نشست می تواند به امنيت سايبری، بحران سوريه و برگزيت اشاره کرد.

غیبت روسیه
نشست جی ۷ در حالی برگزار می شود که برای چهارمین سال پیاپی، روسیه در این نشست حضور ندارد. از زمان بحران سال ۲۰۱۴ اوکراین و اشغال کریمه،‌ روسیه از اجلاس جی ۷ کنار گذاشته شد.


در این نشست علاوه بر پائولو جنتيلونی نخست وزير ايتاليا، رهبران کشورهای دیگر شامل دونالد ترامپ رئيس جمهوری آمريکا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، جاستين ترودو نخست وزير کانادا، ترزا می نخست وزير انگليس، شينزو آبه نخست وزير ژاپن و امانوئل مکرون رئيس جمهور جدید فرانسه حضور دارند. همچنين «جين کلاود جانکر» رئيس کميسيون اتحاديه اروپا و «دونالد تاسک» رئيس شورای اتحاديه اروپا حضور دارند.

قرار است در پایان این نشست دو روزه، سران کشورهای صنعتی یک بیانیه مشترک صادر کنند.

صدای آمریکا