به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۶

داماد ترامپ، موضوع تحقیقات «اف‌بی‌آی»

سایه سنگین روس‌ها
 بعد از رسوایی بر سر اخراج «جیمز کومی»، رئیس «اف‌بی‌آی»، حال نگاه‌ها در آمریکا به «جرد کوشنر»، داماد و مشاور عالی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و نقش احتمالی او در مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در سال ٢٠١٦ میلادی جلب شده است. طبق اعلام منابع آگاهی که در جریان و روند رسیدگی به این پرونده هستند، قرار است از کوشنر درباره دیدارهای او با مقامات روسی بازجویی شود؛ مسئله‌ای که می‌تواند ابعاد تازه‌ای به مداخله روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ببخشد. گفته می‌شود کوشنر در ماه دسامبر با «سرگی کیسلیاک»، سفیر روسیه در آمریکا و همچنین یک بانکدار روسی دیدارهایی داشته که می‌توانسته زمینه‌ساز مداخله روس‌ها در انتخابات باشد. هفته گذشته بود که «واشنگتن‌پست» بدون اشاره به فردی خاص، از احتمال بازجویی یکی از مقامات بلندپایه کاخ سفید در پرونده مداخله روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بود و حالا مشخص است این فرد کسی نیست جز جرد کوشنر. او بدون شک معتمدترین مشاور ترامپ بوده و همچنین یکی از اعضای نزدیک خانواده او محسوب می‌شود. فهرست مسئولیت‌های سیاسی کوشنر نیز فهرست بلند‌بالایی است که کانادا، مکزیک، چین و صلح در خاورمیانه را در بر می‌گیرد.


اف‌بی‌آی همچنین به «مایکل فلین»، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، همچنین «پل منافورت»، رئیس کمپین انتخاباتی او نیز ظنین است؛ ولی درحال‌حاضر کوشنر تنها فردی است که از او در این مسئله بازجویی خواهد شد. علاوه بر رابطه احتمالی میان کرملین و کمپین ترامپ، گفته می‌شود بازپرسان دنبال سرنخ‌هایی از جرائم مالی‌اند؛ ولی تاکنون هیچ جزئیاتی در این رابطه ارائه نشده است. «سارا ایشگور فلورس»، سخنگوی وزارت دادگستری، در این رابطه عنوان کرد: «من وجود‌ یا نبود تحقیقات درباره جرائم مالی را نه تأیید و نه انکار می‌کنم». جالب اینکه تا این لحظه، اف‌بی‌ای نیز هیچ اظهارنظری در‌این‌باره نداشته است.
هرچند در زمان دیدارهای صورت‌گرفته میان کوشنر و مقامات روس در ماه دسامبر، ترامپ برنده انتخابات شده بود و برگزاری چنین دیدارهایی میان تیم انتقالی با دولت‌های خارجی، امری عادی است؛ اما مسئله ابهام‌برانگیز عمومی‌شدن این دیدارها در آن زمان است. در اوایل ماه دسامبر، کوشنر شخصا در نیویورک با سفیر روسیه در ایالات متحده دیدار کرد و در ادامه نیز نماینده‌ای را برای دیدار با او فرستاد. علاوه بر این، کوشنر در همان ماه دسامبر با «سرگی گورکف»، رئیس بانک «ونشکونو»، دیدار کرد؛ یعنی رئیس همان بانکی که بعد از ضمیمه‌شدن کریمه به روسیه و حمایت کرملین از جدایی‌طلبان ا وکراین شرقی، مشمول تحریم‌های آمریکا شده بود.

مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی، نیز که در دیدار کوشنر و سفیر روسیه حضور داشت، بعدها در تماسی تلفنی با سفیر روسیه درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، به بحث و تبادل نظر پرداخت؛ امری که در نهایت موجبات کنار‌گذاشته‌شدن او را از کاخ سفید فراهم آورد؛ زیرا فلین درباره جزئیات این تماس تلفنی حتی به «مایکل پنس»، معاون‌اول رئیس‌جمهور، نیز اطلاعات غلطی ارائه داده بود. گذشته از دیدارهای ماه دسامبر، طبق اعلام یک مقام بلندپایه امنیتی سابق، اف‌بی‌آی در حال بررسی دیدارهای احتمالی و ارتباطات پیشین نمایندگان ترامپ و روس‌ها است که به اوایل سال ٢٠١٦ بازمی‌گردد؛ از‌جمله مراسمی که در هتل «می فلور» واشنگتن برگزار شد. کوشنر، کیسلیاک و همچنین «جف سشنز»، مشاور وقت ترامپ و دادستان کل فعلی همگی در مراسمی که در آوریل ٢٠١٦ در هتل می‌فلور برگزار شد، حاضر بودند. در آن زمان، ترامپ که هنوز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در سخنرانی‌هایش از تلاش برای بهبود روابط با روسیه سخن می‌گفت.
البته هنوز مشخص نیست آیا کوشنر و کیسلیاک در آن مراسم صحبتی با هم داشته‌اند یا نه. طبق گزارش نیویورک‌تایمز، کوشنر دیدارهای ماه دسامبر خود با کیسلیاک و گورکف را از فرم‌های امنیتی حذف کرده است؛ هرچند وکیل او این قضیه را یک اشتباه محض خوانده است. بااین‌حال، کوشنر موافقت کرده دیدارها و تماس‌های خود با روس‌ها را در کمیته امنیت سنا به بحث و بررسی بگذارد. کمیته امنیت سنا درحال‌حاضر یکی از نهادهایی است که درباره مداخله روس‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری تحقیق می‌کند. از جهات مختلف، کوشنر یک فرد منحصربه‌فرد در کاخ سفید محسوب می‌شود.

شکست مجدد قانون منع سفر
با این همه، بازجویی از کوشنر به نظر تنها مشکل ترامپ در خانه نیست؛ روز پنجشنبه یک دادگاه تجدیدنظر فدرال با تبعیض‌آمیزخواندن قانون منع مسافرت ترامپ، تلاش دولت برای جلوگیری از سفر شهروندان شش کشور مسلمان را ناکام گذاشت. به‌این‌ترتیب نسخه اصلاح‌شده این قانون که در مرکز دستور کار دولت جدید برای تقویت امنیت ملی قرار داشت نیز شکست خورد؛ هرچند پیش‌تر نیز درباره مبانی حقوقی و قانونی این فرمان اجرائی ترامپ تردیدهایی جدی ابراز شده بود. در پاسخ ٢٠٥‌صفحه‌ای دادگاه تجدیدنظر «ریچموند»، با اشاره به عبارت مبهم این قانون درباره امنیت ملی، این‌طور آمده است که این قانون مملو از مدارانکردن، خصومت و تبعیض مذهبی است. بااین‌حال، سشنز، دادستان کل کشور، با اعلام اینکه این تصمیم دادگاه تهدیدی علیه امنیت ملی است، از ارجاع قانون یادشده به دیوان‌عالی خبر داده و گفته است دولت با تمام توان از قدرت و اختیارات قوای اجرائی کشور برای حفاظت از مردم کشور در برابر تهدیدات و خطرات دفاع خواهد کرد.
------------------------------------

تشر ترامپ به اعضای ناتو
دونالد ترامپ روز پنجشنبه در دیدار با اعضای ناتو با تأکید بر اظهارات گذشته خود مبنی بر اینکه سایر اعضا به اندازه کافی برای تمهیدات دفاعی هزینه نمی‌کنند، نسبت به وقوع حملات تروریستی بیشتر شبیه آنچه چند روز گذشته در شهر منچستر بریتانیا به وقوع پیوست، هشدار داد. رئیس‌جمهوری آمریکا در جملاتی بی‌سابقه برخی از کشورهای عضو ناتو را به این متهم کرد که مبالغ هنگفتی به ایالات متحده بدهکارند. او با اعلام اینکه ٢٣ کشور از ٢٨ عضو ناتو هنوز سهم خود به ناتو را پرداخت نمی‌کنند، این مسئله را بی‌عدالتی در حق مردم و مالیات‌دهندگان آمریکایی عنوان کرد. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، نیز با دفاع از مواضع ترامپ، گفت که سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا پیام واضح و روشنی برای اعضای ناتو در خود دارد. به گزارش رویترز، یک دیپلمات بلندپایه که نخواسته نامش فاش شود، با اشاره به تأثیرات منفی اظهارات ترامپ گفته است که این صحبت‌ها در زمان و مکان مناسبی بیان نشده است. ترامپ همچنین در بخشی از سخنانش از اعضای ناتو خواست تا محدودکردن مهاجرت را در دستور کار خود قرار دهند؛ هرچند ترامپ در بخشی از سخنان عنوان کرد که آمریکا هیچ‌گاه متحدان خود را فراموش نمی‌کند؛ بااین‌حال رهبران ناتو انتظار داشتند که او به شکلی صریح‌تر از این اتحاد نظامی دفاع کند. از سوی دیگر، ترامپ پیش از پایان ضیافت شام رهبران ناتو، بروکسل را به مقصد سیسیل ایتالیا ترک کرد تا در شهر سیسیل با رهبران گروه هفت (G٧) دیدار کند. به نظر می‌رسد این دیدار که بعد از خط‌و‌نشان‌کشیدن برای اعضای ناتو و انتقاد از سیاست‌های تجاری آلمان صورت می‌گیرد، می‌تواند برای او که برای اولین‌بار با سران هفت قدرت اقتصادی جهان دیدار می‌کند، چالش‌برانگیز باشد. این دیدار با هدف تبادل نظر درباره اقتصاد جهانی، تجارت، تغییرات آب‌و‌هوایی و همچنین مسائلی مانند سوریه و کره ‌شمالی برگزار می‌شود.

هادي آذري / شرق