به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۶

مرکل پس از نشست جی ۷:

آمریکا دیگر شریک قابل اعتمادی نیست
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از نشست سران هفت کشور صنعتی جهان از موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا ابراز ناامیدی کرد. او در سخنرانی خود در مونیخ خواهان نزدیکی بیشتر کشورهای اروپایی و به‌ویژه همکاری فشرده‌تر با فرانسه شد.


نشست سران هفت کشور صنعتی جهان در ایتالیا و موضع‌گیری مخالف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این نشست اثرات خود را برجای گذاشته است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) در مونیخ سرخوردگی خود را از برخورد هیئت آمریکایی در نشست جی ۷ چنین ابراز کرد: «زمانی که ما می‌توانستیم خود را به طور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است.»

مرکل با اشاره به موضع‌گیری ترامپ و هم‌چنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأکید کرد: «ما اروپایی‌ها باید سرنوشتمان را واقعا در دست خودمان بگیریم.» او در عین حال گفت که این طبیعی است که مناسبات دوستانه کشورش با آمریکا و بریتانیا حفظ خواهد شد.

نقش ویژه امانوئل مکرون
صدراعظم آلمان گفت که امید به ادامه روابط دوستانه و حسن همجواری با روسیه و سایر کشورها باقی است اما "باید بدانیم، ما خود برای تعیین سرنوشتمان باید مبارزه کنیم." او به نقش برجسته فرانسه و رئیس جمهور جدید این کشور امانوئل مکرون در این زمینه اشاره کرد.

ترامپ در نشست جی ۷
سران هفت کشور صنعتی جهان در نشست روزهای جمعه و شنبه (۲۶ و ۲۷ مه) در سیسیل ایتالیا به نتایج محسوسی دست نیافتند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با برخورد انتقادی خود، این نشست را بحرانی کرد. تلاش ترغیب ترامپ به وفاداری نسبت به توافق‌نامه اقلیمی پاریس ناموفق ماند. رئیس جمهور آمریکا در این اجلاس گفت که نظر قطعی خود را در این زمینه در هفته آینده اعلام خواهد کرد.

توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد، گامی بزرگ در راه مقابله با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی بر اثر گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود

دویچه وله