به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۶

دیدار ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون،

سرفصل تازه‌ای در روابط ۳۰۰ ساله روسیه و فرانسه

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه آینده (۲۹ ماه می) با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار خواهد کرد. این دیدار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا فرصتی فراهم می‌آورد تا اختلافات سیاسی میان پاریس و مسکو که روابط میان دو کشور را به بحران کشانده است، مورد بررسی قرار گیرد.

کاخ الیزه (مقر ریاست‌جمهوری فرانسه) اعلام کرد: دیدار میان روسای جمهوری دو کشور در کاخ ورسای انجام می‌شود. پتر کبیر سیصد سال پیش (سال ۱۷۱۷) از کاخ ورسای، بنای تاریخی فرانسه متعلق به پادشاهان این کشور دیدار کرده بود. کاخ الیزه در بیانیه‌ای سفر ولادیمیر پوتین به فرانسه همزمان با پرپایی نمایشگاهی به مناسبت دیدار پتر کبیر از ورسای را نشانه‌ای از روابط تاریخی عمیق میان فرانسه و روسیه برشمرد.

روابط سیاسی میان فرانسه و روسیه در سال‌های اخیر بر سر موضوعات بحران سوریه و اوکراین، با تنش همراه شده است. دولت جدید فرانسه به رهبری امانوئل ماکرون نسبت به "روابط سیاسی عمیق میان دو کشور" تاکید دارد.
یک روز پس از پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، ولادیمیر پوتین در پیام تبریک، نسبت به "فائق‌آمدن بر بی‌اعتمادی متقابل" دو کشور ابراز امیدواری کرد.

امانوئل ماکرون در جریان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری بارها از لزوم برقراری "گفتگو" با روسیه سخن گفت اما در عین حال بر "قاطعیت" در برابر سیاست‌های مسکو، به‌ویژه در قبال بحران سوریه و اوکراین تاکید کرده بود.

هر چند روابط میان روسیه و فرانسه از قدمت تاریخی بیش از سه قرن برخوردار است اما اختلاف‌نظرهای میان دو کشور نه تنها بر سر برخی موضوعات خاورمیانه و اوکراین، بلکه در خصوص آینده اتحادیه اروپا، مقابله با تهدیدات تروریستی و دیگر بحران‌های جهانی از جمله کره شمالی بسیار چشمگیر و عمیق است.

به مناسبت سیصدمین سال اقامت پتر کبیر در کاخ ورسای، نمایشگاهی از آثار هنری شامل نقاشی، مجسمه، فرش، مدال، کتاب‌های خطی و دیگر هنرهای تزئینی، مربوط به آن دوران، در محل مجموعه کاخ-موزه ورسای برگزار می‌شود. این نمایشگاه از روز سی ماه می گشایش می‌یابد.
رادیو فرانسه