به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۹۶

۱۵۶ نماینده پارلمان اروپا:

 انتخابات ایران آزاد و عادلانه نیست
نمایندگان پارلمان اروپا به تعداد اعدام‌ها در ایران اشاره کرده‌اند و حسن روحانی را به حمایت از اعدام زندانیان متهم کرده‌اند.

نمایندگان پارلمان اروپا در فرازی از این بیانیه آورده‌اند:

 «انتخابات در ایران آزاد و عادلانه نیست. فعالیت اپوزیسیون ممنوع شده. همه نامزدها باید التزام عملی خود به ولایت فقیه را اعلام کرده باشند. شورای نگهبان که نهادی انتصابی‌ست و اعضای آن را رهبر جمهوری اسلامی تعیین کرده، صلاحیت اکثر نامزدها را تأیید نکرده است.»

نمایندگان پارلمان اروپا به تعداد اعدام‌ها در ایران اشاره کرده‌اند و حسن روحانی را به حمایت از اعدام زندانیان متهم کرده‌اند. آن‌ها در فراز دیگری از بیانیه‌شان درباره عدم‌سلامت انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشته‌اند:

«تنها در دوره نخست ریاست جمهوری حسن روحانی که گفته می‌شود چهره‌ای میانه‌روست، بیش از ۳ هزار نفر اعدام شده‌اند روحانی در یک نطق علنی تلویزیونی از اعدام به عنوان حکمی خوب و قانون خدا نام برده است.»

روحانی ۲۳ تیرماه ۱۳۵۹ در نطق خود در مجلس شورای اسلامی گفته بود: «تقاضای من از دادگاه انقلاب ارتش این است که توطئه‌گرها را هنگام نماز جمعه در حضور مردم به “دار” آویزان کنند تا تاثیر بیشتری داشته باشد.»

نمایندگان پارلمان اروپا احتمالاً به این سخنرانی حسن روحانی در سال‌های نخست انقلاب ایران اشاره می‌کند. روحانی اما در همایش‌ انتخاباتی خود در همدان بدون آنکه از ابراهیم رئیسی نام ببرد، گفته بود: « رأی‌دهندگان ایرانی کسی را نمی‎خواهند که در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی کشورش تنها این را دانسته‎اند که چگونه مردم را زندانی یا اعدام کنند.»

نمایندگان پارلمان اروپا به کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ و به نقش مظفی پور محمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی و ابراهیم رئیسی، رقیب انتخاباتی روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرده‌اند. این دو نفر یکی از چهار عضو هیأت مرگ بوده‌اند – هیأتی که درباره ادامه زندگی یا مرگ زندانیان سیاسی تصمیم می‌گرفت.

عفو بین‌الملل اعلام کرده که تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی دست‌کم ۵۶۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش پایانی بیانیه‌شان به وضع زندانیان سیاسی در ایران اشاره کرده‌اند و از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که تنها با بهبود وضع حقوق بشر در ایران، روابط اقتصادی و سیاسی‌اش با ایران را گسترش دهد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از شروع رأی‌گیری در انتخابات ایران گفته بود که اتحادیه اروپا انتخابات ایران را به دقت دنبال می‌کند.

پیش از این، در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ۲۹ نماینده پارلمان اروپا در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، خواستار رعایت حقوق بشر ، آزادی زندانیان سیاسی، روزنامه‌نگاران و مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشت شده در ماه‌های اخیر، و برگزاری «آزاد و عادلانه» انتخابات ریاست جمهوری ایران شده بودند.
رادیو زمانه